پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448060 تاریخ : 1397/11/14-18:53:39
,15,
نقش درآمدهای کارمزدی در توسعه بانکداری الکترونیک کشور

نقش درآمدهای کارمزدی در توسعه بانکداری الکترونیک کشور

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد نقش درآمدهای کارمزدی در توسعه بانکداری الکترونیک کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سداد، در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت میزگرد درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک با حضور برخی مسئولین نظام بانکی و پرداخت کشور همچون محمدمهدی صادق؛ مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، دکتر صادق فرامرزی؛ مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، محسن قادری؛ مدیر عامل شرکت شاپرک، محمد حسین مهرانی؛ عضو هیات مدیره پست بانک ایران و احمد میردامادی؛ رئیس هیئت مدیره شرکت ایران ارقام به عنوان مدیر جلسه برگزار شد.

مهندس محمدمهدی صادق، مدیرعامل این شرکت، در این میزگرد که دهم بهمن‌ماه سال جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، در خصوص تأثیر نظام بانکی بر توسعه استفاده از پول الکترونیکی و میزان موفقیت آن در تأمین هزینه‌های زیرساخت و همچنین نقش مؤثر این نظام بر شبکه پرداخت گفت: واقعیت آن است که در آغاز، بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت به‌منظور توسعه فرهنگ استفاده از پول الکترونیکی بسیار علاقه‌مند بودند تا نه‌تنها کارمزدی را از مشتری دریافت نکنند، بلکه خودشان کارمزد را بپردازند که به نظر می‌رسد، نظام فعلی سبب شده است تا در استفاده از پول الکترونیکی زیاده‌روی صورت گیرد و از یک جایی به بعد تراکنش‌های آنلاین جای کیف پول و تراکنش‌های آفلاین را بگیرد.

صادق با اشاره به اینکه عدد تراکنشی که در گزارش‌های شاپرک مشاهده می‌شود، نشان‌دهنده پایین‌تر بودن مبلغ تراکنش‌ها از حد متوسط آن است، تأکید کرد: در عمل حتی اگر کارمزدی هم از مشتری دریافت شود، هزینه‌ای که این تراکنش‌ها به سیستم‌های زیرساختی بانک‌ها و شرکت‌های PSP تحمیل می‌کنند، بیشتر از کارمزد دریافتی می‌شود.

وی در ادامه افزود: ممکن است با راه‌اندازی سرویس‌های مشابه کیف پول بشود بخشی از این هزینه را از شبکه پرداخت حذف کرد.

ایشان با بیان اینکه ما هزینه پردازش تراکنش‌های آنلاین را برای رقم‌های بسیار پایینی می‌پردازیم که نه توجیه اقتصادی دارد و نه در کشورهایی که عملاً تکنولوژی را از آنها دریافت و وارد کرده‌ایم مرسوم است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با این نظام کارمزدی اشتباه، در استفاده از این پول الکترونیکی زیاده‌روی شده و از این زیرساخت به صورتی بهینه استفاده نمی‌شود. این امر باعث شده شرکت‌های پرداختی، زیرساخت‌هایشان را چند برابر تراکنش‌های ارزشمندی که قرار است پردازش کنند، توسعه دهند که در عمل موجب افزایش هزینه‌های این شرکت‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل کمیته‌ای از ذینفعان می‌تواند تاثیری هر چند جزئی در بهبود نظام پرداخت داشته باشد یا خیر،  و اگر خیر کدام بخش از جامعه می‌توانند این اثرگذاری را داشته باشد، تشریح کرد: معتقد هستم که به جای ذینفعان باید کمیته غیر ذینفعان  تشکیل شود چراکه ذینفعان عملاً هزینه‌ای بابت سرویسی که دریافت می‌کنند نمی‌پردازند و گاهی کارمزد هم می‌گیرند و ذینفعان هستند که با توجه به بهره‌مندی از سرویس باید کارمزد هم بپردازند که عملاً به شیوه‌های گوناگون و در بسیاری مواقع کارمزد دریافت می‌کنند.

ایشان در ادامه تأکید کرد: بنابراین بهتر است در ابتدا کمیته‌ای از افراد غیر ذینفعی که به‌اشتباه کارمزد را پرداخت می‌کنند، تشکیل شود تا نظامی پیشنهاد دهند که اگر نهایتاً آن نظام تصمیمی بر اساس پرداخت کارمزد از سوی ذینفعان گرفت، این تصمیم پذیرفته شود.

صادق خاطرنشان کرد: به‌طورقطع در این کمیته باید نمایندگان اصناف، بانک‌ها و برخی نهادهای عمومی که پیشنهاد دریافت کارمزد از دارنده کارت را دارند نیز حضور داشته باشند، هرچند در شرایط فعلی حضور آنها  کمکی نمی‌کند زیرا از وجود این شرایط بسیار خوشحال هستند. چون نه‌تنها بابت خدمات دریافتی هزینه‌ای از سوی آنها پرداخت نمی‌شود، بلکه هزینه‌هایی را هم دریافت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بنابراین ذینفعان علاقه‌ای به تغییر شرایط فعلی ندارند و نهایتاً کارمزد دهنده و کارمزد گیرنده هستند که نسبت به وضعیت فعلی معترض‌اند، ولی آن بخشی که در حال دریافت سرویس است، خواهان برقرار بودن حالت فعلی است که هیچ کارمزدی را پرداخت نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، پیرامون تأثیر کارمزد بر روی شبکه پرداخت، بحث مالیات اصناف در ازای استفاده از Pos و نداشتن اعتبار از دید Psp نیز به بحث و بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: باید به موضوع کارمزد به‌صورت جدی‌تر فکر کرد. مثلاً در خصوص موضوع استفاده از کارت اعتباری که بانک ملی حدود دو سال قبل آن را صادر کرد، ما به‌عنوان شرکتی که با این بانک کار می‌کند، به دنبال آن بودیم تا قراردادهایی را با پذیرنده‌ها منقعد کنیم که بتوانیم از طریق دریافت کارمزد اعتباری که به مشتری می‌دهیم، از آن پذیرنده‌های خاص خرید کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه با توجه به حجم عمده تراکنش‌های غیر اعتباری موجود و فرهنگ شکل‌گرفته، به‌طور مشخص موفقیتی در این خصوص نداشته‌ایم که بتوانیم پذیرنده‌ها را متقاعد کنیم تا بابت کارت‌های اعتباری که عملاً تأمین اعتبار آنها از سوی بانک است، کارمزدی بپردازند.

ایشان تأکید کرد: تا زمانی که مدل کارمزدی به این صورت وجود دارد، شاید بسیاری از راه‌حل‌ها و موضوعات مورد انتظار دیگر، برای تأثیرگذاری بر روی این مدل کارمزدی، غیرقابل‌حل باشند.

صادق همچنین عنوان کرد: اعتقاد من بر این است که تمرکز صرف بر روی کارمزدهای حوزه پرداخت و Psp  چندان صحیح نیست. زیرا در حوزه بانکی نیز کارمزدهایی وجود دارد که آنها هم به شکل غیرمنصفانه میان ذینفعان توزیع می‌شوند و چه‌بسا بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه پرداخت رخ می‌دهد، از همان‌جا ناشی شده است.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در خاتمه صحبت‌های خود، از ثابت بودن سیستم کارمزدی به‌عنوان یک اشکال در سیستم بانکی کشور یاد کرد و گفت: برخی کارمزدها پس از تصویب تا چند سال تغییری نمی‌کنند و این موضوع و هزینه‌های مترتب بر آن چندان تناسبی با ارائه سرویس ندارد و ازجمله چالش‌های موجود این صنعت است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 130
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران