پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488993 تاریخ : 1398/05/14-11:21:45
,23,17,
نقش اطلاع رسانی در فرهنگ سازی مالیاتی

نقش اطلاع رسانی در فرهنگ سازی مالیاتی

ارتباطات مهم ترین عنصر توسعه و پیشرفت جوامع در عصر حاضر می باشد و بر این اساس هر چه دامنه ارتباطات و تعاملات یک فرد یا جامعه با افراد و جوامع پیرامونش بیشتر و گسترده تر باشد، ضریب موفقیت و پیشرفت آن نیز بالاتر و بهتر خواهد بود.

بانک و صنعت، اما باید به یاد داشت که عنصر تعامل و ارتباط صرفا در راستای افزایش دامنه اطلاعات می تواند اثربخشی بهتر و بیشتری داشته باشد. حجم عظیم اطلاعات و مقوله اطلاع رسانی در دنیای امروز توانسته دایره تحولات جهانی و بین المللی را به طور فزاینده ای متحول نماید. در این میان منابع اطلاعاتی و ارتباطات موجود بر مبنای اطلاعات مفید و موثری که در اختیار مردم قرار می دهند، می توانند در جذب مخاطب و یا پیشبرد سیاست های تعریف شده برای خود گام های موثری بردارند. 
در سال های اخیر و با ایجاد تحولات مفید و اثرگذاری که در حوزه نظام مالیاتی کشور ایجاد شده است، انتظار می رود تا نگاه متفاوتی به مقوله اطلاع رسانی در خصوص دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کشور و نیز برنامه های آتی آن صورت پذیرد. بدون شک این امر اطلاع رسانی در راستای فعالیت های نظام مالیاتی کشور می تواند از چندین منظر مختلف دارای اهمیت باشد.
نخست آنکه با انتشار گسترده دستاوردهای نظام مالیاتی می توان این باور را در اذهان عمومی تقویت نمود که نوع تعامل میان سازمان امور مالیاتی کشور و مودیان مالیاتی، تعاملی از جنس اعتماد و حسن نیت بوده و طرفین با رویکردی مثبت سازنده در راستای تحقق اهداف بلند نظام اقتصادی کشور گام بر می دارند. که این امر در وجهی دیگر زمینه ساز رشد و ارتقای سطح فرهنگ مالیاتی در کشور شده و باعث تداوم اقدامات مثبت طرفین در زمینه تعامل با یکدیگر می شود.
از سوی دیگر توجه به مقوله اطلاع رسانی می تواند از این منظر دارای اهمیت باشد که با عنایت به اجرای قوانین جدیدی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و یا اجرای طرح جامع مالیاتی، شهروندان و مودیان مالیاتی نیازمند آگاهی بخشی در خصوص اجرای این قوانین و نیز اثرات شگرف آن در چرخه اقتصادی و چرخه معیشت خود می باشند. در همین راستا بخش های اطلاع رسانی نظام مالیاتی کشور با انتشار اطلاعیه ها و اعلان های خبری می توانند نقش موثری در آگاهی دادن به افراد جامعه در زمینه اجرای قوانین پویای مالیاتی از این دست داشته باشد.
همچنین یکی از مهم ترین آثار موثر اطلاع رسانی مالیاتی در نزد افکار عمومی را می توان در مقابله با سوء استفاده های احتمالی از سوی برخی قانون شکنان و فراریان مالیاتی دانست. زیرا با وجود گستردگی دامنه اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، از یک سو زمینه بهانه جویی های واهی در خصوص عدم اطلاع و نیز جهل به قانون از سوی فراریان مالیاتی مسدود خواهد شد و از سوی دیگر با افزایش آگاهی های عمومی نسبت به فلسفه وجودی قوانین مالیاتی، افکار عمومی و شهروندان به طور ملموس با ترفندهای منفعت طلبانه قانون شکنان و فراریان مالیاتی آشنا شده و چهره واقعی ایشان را در زمینه تضییع حقوق ملت و دولت خواهند شناخت که نمونه بارز این امر در زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی برخی از همین افراد پدیدار شد. 
بدون شک نظام اقتصادی کشور و خصوصا سازمان امور مالیاتی با تکیه بر ابزار مهم اطلاع رسانی می تواند نقش موثری در افزایش همگرایی و نزدیکی شهروندان با دستگاه مالیاتی کشور را داشته باشد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 237
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران