پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352586 تاریخ : 1397/04/27-12:31:08
,12,17,
نقد فروشی مشکل امروز بازار

گزارش:

نقد فروشی مشکل امروز بازار

بسیاری از فروشندگان مواد اولیه که پیش از این اجناس خود را با چک مدت دار به فروش می رساندند حالا تنها با پول نقد کار می کنند.

بانک و صنعت، « قبلا ما چک سه ماهه، چهار ماهه حتی تا 6 ماهه برای خرید مواد اولیه کفش را پرداخت می کردیم اما حالا حتی جنس فروش های بازار، چک یک ماهه را هم با سختی قبول می کنند و خیلی ها اصلا دیگه با چک کار نمی کنند؛ وقتی می خواهید چیزی را بخرید، قبل از اینکه معامله جوش بخورد اول از پول نقد شما می پرسند. دیگه مثل گذشته نیست که در پرداخت اعتبار در بازار حرف اول را بزند الان پول نقد مهم است.» این ها در دل های یکی از تولید کنندگان کفش در بازار کفاش های تهران است. او می گوید در کنار گرانی مواد اولیه، کرایه کارگاه، بالا رفتن هزینه تولید؛ حالا نقد فروشی مواد اولیه هم به یک چالش جدی در بازار تولید تبدیل شده است. او می گوید:« از یک طرف کاسبان و خریداران اعلام می کنند که فروش ندارند و پولی در مقابل کالایی که برای فروش به آن ها می دهید پرداخت نمی کنند و از طرف دیگر فروشنده های مواد اولیه دیگه فقط نقد کار می کنند؛ و این وسط مشخص نیست تکلیف تولید کنندگان چی هست؟»

در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان نبود نقدینگی است، اگر چه یکی از چالش های بزرگ کشور نقدینگی است ولی این نقدینگی در بخش تولید وجود ندارد و بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکلات بسیاری رو به رو کرده است. از طرف دیگر فروشندگان مواد اولیه هم دیگر با چک های مدت دار کمتر کار و اعلام می کنند که باتوجه به نوسانات بسیار زیاد و افزایش قیمت ارز برای آن ها دیگر صرفه اقتصادی ندارد که جنسی را به قیمت روز به فروش برسانند و چند ماه بعد پول آن را دریافت کنند در شرایطی که اگر خودشان دوباره بخواهند آن مواد اولیه و جنس را خریداری کنند شاید مجبور شوند پول بیشتری به پردازند. در این بین همچنین افزایش تعداد چک های بی محل و برگشت خوردن چندین میلیون چک در بازار در سال های گذشته به فضای بی اعتمادی دامن زده است.

در سال های گذشته بارها مسئولان اقتصادی کشور اعلام کرده اند که باید نقدینگی سرگدان کشور جذب تولید شود اما در عمل نه تنها این نقدینگی جذب تولید نشده است که هر از گاهی به بازاری خاص ورود کرده و باعث ایجاد تنش های سنگین اقتصادی شده است که نمونه های آن را در بازارهای ارز، سکه، مسکن، خودرو و... شاهد هستیم. کارشناسان معتقدند تا زمانی که افراد با بازارهایی که یک شبه سودشان چندین برابر می شوند، رو به رو هستند منابعشان را به تولید و سرمایه گذاری آن هم در شرایط پر تنش امروز منتقل نمی کنند. در ماه های گذشته فعالان اقتصادی نسبت به افزایش نقدینگی در جامعه هشدارهای جدی داده اند روز گذشته مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران گفت:« خواهش ما از دولت این است که به موضوع نقدینگی بپردازند؛ این موضوع ممکن است حتی خطرناک تر از بحث ارز باشد، بهمنی هست که به هرجا سقوط کند آن بخش را نابود می کند و هر روز دیرتر پرداختن به حل این بحث، آفات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 283
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران