پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351190 تاریخ : 1397/04/03-13:35:40
,12,17,
نفت اولین کالای صادره ایران به ایتالیا

گزارش

نفت اولین کالای صادره ایران به ایتالیا

نفت صادره ایران به ایتالیا در سال 2016 حدود 800 میلیون و در 2017 این رقم به 2.5 میلیارد رسیده است. همچنین صادرات غیر نفتی ایران به ایتالیا در سال های اخیر روند افزایشی داشته و محصولات پتروشیمی، چرم، پوست، پسته، زعفران و اتانول نیز به این کشور صادر شده است.

به گزارش بانک و صنعت؛ روابط پولی ایران و ایتالیا در دوران قبل از برجام در حد فاصل سال‌های 2010 تا 2015 به دلیل تحریم‌ها و عدم وجود ارتباط مستقیم بانکی میان ایران و غرب، نقل و انتقالات پول از طریق صرافی‌ها به عنوان راه حل جایگزین انتخاب شده بود. پس از توافق برجام در سال 2016 بانک پوپولاره دی سوندریو ایتالیا با هدف ایجاد شفاف سازی عملیات بانکی و همچنین تسهیل روابط تجاری میان ایران و ایتالیا نسبت به ایجاد روابط مستقیم بانکی با بانک ها و موسسه های مالی معتبر ایران اقدام نمود. 

بر این اساس همکاری 20 بانک ایرانی برای نقل و انتقالات پول با بانک پوپولاره دی سوندریو صورت گرفت.

سال گذشته سند همکاری بسیاری در حوزه‌های آموزشی و حمل و نقل ریلی میان دو کشور امضا شد.

روابط تجاری دو کشور بعد از توافق برجام نیز گسترش یافت و ایتالیا بزرگترین واردکننده کالاهای ایرانی در بین کشورهای اروپایی را از آن خود کرد.

پیش از تحریم حجم مبادلات تجاری ایران با ایتالیا به 8 میلیارد دلار می‌رسید اما از دوران تحریم این حجم کاهش چشمگیری داشته اما رابطه قطع نشد در شرایط پسابرجام با گشایش فضای اقتصادی و روابط بانکی بار دیگر روابط تجاری افزایش یافت و با احتساب نفت خام حجم روابط تجاری به 5 میلیارد رسید. طبق آمار ایتالیا بعد از واردات و صادرات شریک دوم ایران است. شریک اول در صادرات، فرانسه و در واردات، آلمان است اما ایتالیایی‌ها این را قبول ندارند و عنوان می‌کنند که آن‌ها شریک اول ایران هستند.

صادرات به ایتالیا از سال 2016 آغاز شد. نفت اولین کالایی بود که از ایران به ایتالیا صادر شد که در سال 2016 حدود 800 میلیون نفت صادر شده و در 2017  این رقم به 2.5 میلیارد رسیده است. همچنین صادرات غیر نفتی ایران به ایتالیا در سال های اخیر روند افزایشی داشته و محصولات پتروشیمی، چرم، پوست، پسته، زعفران و اتانول نیز به این کشور صادر شده است. اما بخش عمده صادرات ایران به ایتالیا نفت و فراورده های نفتی و میعانات گازی است.

در تازه ترین آمارها از سازمان توسعه تجارت ایران صادرات به این کشور در دو ماه نخست سال جاری 163هزار و 227 تن کالا به ارزش 82 میلیون و 252 هزار و 440 دلار کالا از ایران به ایتالیا صادر شده است.

از این رو در دو ماهه نخست سال گذشته صادرات به این کشور از لحاظ وزنی 249.47 درصد و از لحاظ ارزش 156.56 درصد افزایش یافته است. عمده محصولات صاداراتی به این کشور شامل محصولات پتروشیمی، میعنات گازی، پسته، زعفران، اوره و قطعات فولادی بوده است.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ایتالیا علاقه خود را نسبت به همکاری با ایران اعلام کرده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 292
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران