پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 493642 تاریخ : 1398/08/26-10:57:11
,23,17,
نظام مالیاتی، سازگار با اقتصاد مقاومتی

نظام مالیاتی، سازگار با اقتصاد مقاومتی

نظام مالیاتی به عنوان ابزار سیاست مالی برای توزیع درآمد و ثروت، حساسیت زیادی نسبت به نوسانات اقتصادی دارد و عامل تعیین کننده ای در تحقق اقتصاد مقاومتی تلقی می شود.

بانک و صنعت، نظام مالیاتی سازگار، با هموار کردن سیکل تجاری، میتواند،موجب تثبیت و رشد حقیقی اقتصاد و افزایش آستانه مقاومت اقتصاد کلان کشور شود. شفافیت در تمام بخشهای اقتصادی از جمله نظام مالیاتی و گسترش پایه های مالیاتی میتواند هم درآمد مالیاتی را افزایش دهد و هم از فشار بیشتر بر پایه های مالیاتی موجود بکاهد که به نوبه خود موجب تقویت تولید و در نتیجه افزایش آستانه مقاومت اقتصادی کشور میشود و اینکه فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی نشان دهنده ناسازگاری نظام مالیات با اقتصاد مقاومتی در ایران است.
منظور از سازگاری نظام مالیاتی با اقتصاد مقاومتی، چارچوبی نظری و مفهومی و ترکیبی از مولفه هایی است که نظام مالیاتی با داشتن آنها ضمن همسویی و همگرایی با اقتصاد مقاومتی، نقش پیشبرنده ای در تحقق آن دارد."سازگاری نظام مالیاتی" را میتوان به عنوان یک شاخص ترکیبی و به شکل عددی نیز نشان داد که ترکیبی موزون از شاخص های منفردی همچون نسبت مالیاتها به تولید ناخالص داخلی، درجه شفافیت و پاسخگویی، میزان انعطاف پذیری زمانی و مکانی، مدت وقفه های وصول مالیات و... میباشد. امادر نوشتار پیشرو به چارچوب نظری این شاخص ترکیبی تحت عنوان "سازگاری نظام مالیاتی با اقتصادمقاومتی" بسنده شده است. چارچوبی که مهمترین مولفه های آن عبارتند از:
تقویت تولید و افزایش رشد اقتصادی
کمک به توزیع عادالنه درآمدها و داراییها
تثبیت کننده اقتصاد کلان
داشتن کارایی (تخصیص بهینه منابع)
داشتن اثربخشی (تحقق اهداف نظام مالیاتی و اقتصاد مقاومتی)
وصول آسان و سریع مالیاتها
تنوع پایه ها و نرخ های مالیاتی در منطقه ها و موقعیت های مختلف
شفافیت و پاسخگویی
تقویت آستانه مقاومت اقتصادی
معافیتهای مالیاتی هدفمند
گسترش ظرفیتهای مالیات
پرهیز از شوکهای مالیاتی
کنترل و مهار فساد مالیاتی و فرار مالیاتی از طریق ساختار و سیستم هوشمند مالیاتی
بستن راه های اقتصاد زیرزمینی که همگی در یک بسته سیاست مالی، ارتباط و ترتیب منطقی داشته و ابزارسیاست مالی فعال به نام "نظام مالیات سازگار با اقتصاد مقاومتی" در ایران را ارایه میکنند.
در نتیجه میتوان گفت:
الف) گسترش پایه های مالیاتی می تواند هم درآمد مالیاتی را افزایش دهد و هم از فشار بیشتر بر پایه های مالیاتی موجود بکاهد که به نوبه خود موجب تقویت تولید و در نتیجه افزایش آستانه مقاومت اقتصادی کشور میشود.
ب) در شرایط اقتصاد مقاومتی و تهدیدهای داخلی و خارجی که نیازمند مشارکت و اتحاد ملت بیشترهستیم، شفافیت در تمام بخشهای از جمله نظام مالیاتی میتواند نظام انگیزشی را تقویت وحمایت مردم در سطح کلان اقتصاد را بیشتر نماید.
ج) منطق اقتصادی و مصلحت مقاومت و تاب آوری بخشهای اقتصاد کشور در حال تحریم اقتضا می کندکه تغییر در ترکیب درآمد مالیاتی به گونه ای باشد که فشار بر بخش تولید کاهش یافته و بر بخش مصرف آن هم به طور معقول منتقل شود. چون در غیر این صورت اقتصادی از جمله نظام مالیاتی میتواند نظام انگیزشی را تقویت وحمایت مردم در سطح کلان اقتصاد را بیشتر نماید.شاهد یک نشانه دیگر از ناسازگاری نظام مالیاتی کشور با اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران