پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 496478 تاریخ : 1398/10/24-11:39:10
,23,17,
نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی در کانون تاکید قانونگذاران و مطالبات افکار عمومی

نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی در کانون تاکید قانونگذاران و مطالبات افکار عمومی

صاحبان مشاغل از جمله مودیان مالیاتی هستند که در قوانین مالیاتی از آنها با عنوان اشخاص حقیقی یاد می شود. این گروه از مودیان علیرغم اینکه از لحاظ آماری جزء پرتعدادترین گروه مودیان مالیاتی هستند، اما سهم نسبتا کمی از مجموع درآمدهای مالیاتی کشور دارند.

بانک و صنعت، این بدان معنا است که سازمان امور مالیاتی کشور ناچار است بخش زیادی از هزینه، وقت و نیروی انسانی خود را برای انجام فرایندهای مالیاتی این بخش صرف کند. عدم وجود شفافیت در درآمدها و فعالیت های اقتصادی صاحبان مشاغل نیز در این میان مزید بر علت شده و راه تحقق عدالت مالیاتی و افزایش رضایتمندی مودیان را ناهموار کرده است.
قانونگذار برای حل این مشکلات چاره ای اندیشیده است که عمل به آن، هم شفافیت فعالیت های اقتصادی این گروه از مودیان را افزایش می دهد و آن ها را از مواهبی مثل عدالت مالیاتی بهره مند می کند و هم هزینه انجام فرایندهای مالیاتی این بخش را برای سازمان امور مالیاتی کشور به نحو شگرفی کاهش می دهد. چاره ای که قانونگذار برای این مشکلات اندیشیده است نصب و استفاده از صندوق فروش است. ماده 169 قانون مالیات های مستقیم و بند (ی) تبصره 6 قانون بودجه سال 1398 از جمله قوانینی است که نصب و استفاده از صندوق فروش را به مودیان مشمول تکلیف کرده است.
قانونگذار بر اساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل را که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی هستند مکلف کرده است سامانه صندوق فروش استفاده کنند. نحوه استفاده از صندوق فروش و چگونگی ارائه اطلاعات آن نیز بر اساس آیین نامه اجرایی صورت می گیرد که سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران آن را تهیه کرده است. به موجب این آیین نامه که به آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم معروف شده است سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف به تدریج و بر اساس اولویت اشخاص مشمول نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش را مشخص کند. سازمان همچنین موظف است فهرست اشخاص مشمول را تا پایان شهریور هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار اعلام نماید.
سازمان امور مالیاتی کشور نیز در شهریور امسال با استناد به این مفاد قانونی و با همکاری اتاق اصناف و وزارت صمت و سایر مراجع و تشکل های صنفی و حرفه ای ذیربط اقدام به تعیین فهرست 15 گروه از مشاغلی کرد که مکلف به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش (فاکتور) می باشند. این مشاغل عبارتند از:
1- وکلا;
2- مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده;
3- دفاتر اسناد رسمی;
4- مشاورین املاک;
5- تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی ها، کبابی ها، اغذیه فروشی ها و فست فودی ها، سفره خانه های سنتی و کافی شاپ ها، کترینگ ها و تهیه غذاها، قهوه خانه ها، سالن های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‎ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی ها، کته کبابی ها، بریانی فروشی ها و مشاغل مشابه;
6- مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه ها، مسافرخانه ها، باغ ویلاها، اقامتگاههای بین راهی و متل ها;
7- نمایشگاه ها و فروشگاه های وسایط نقلیه موتوری( به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی);
8- آرایشگاه‎های مردانه و زنانه;
9- آجیل و خشکبار فروشی‎ها(به استثنای مشمولین ماده (81) قانون مالیات های مستقیم و واردکنندگان);
10- قنادی‌‎ها و شیرینی فروشی‎ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی ها;
11- میوه و تره بار فروش‎های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی های میوه و تره بار، میوه فروشی‎ها;
12- مجموعه های فرهنگی و ورزشی;
13- لوازم تحریر و نوشت افزار فروشی‌ها( به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان);
14- بازی‎های رایانه ای(گیم نت ها) و کافی‎نت ها;
15- دفاتر خدمات ارتباطی(دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی( از جمله دفاتر پلیس+10 ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی).
بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان مشاغل مذکور، از ابتدای سال 1399 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش(فاکتور) مطابق مقررات می باشند
البته سازمان امور مالیاتی پیش از این نیز در اجرای حکم بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398، صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را ملزم به ثبت نام در نظام سامانه فروش و نصب و استفاده از پایانه فروش از ابتدای مهرماه سال جاری کرده بود.
سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی بر مودیان از آنها خواسته است فقط از پایانه های پرداخت (کارتخوان) متصل به شبکه پرداخت بانکی استفاده کنند و از طریق آن اقدام به صدور فاکتور و صورتحساب فروش کنند. صاحبان مشاغل مذکور فقط کافی است با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت شماره سریال استاندارد دستگاه یا دستگاه های کارتخوان خود اقدام کنند.
همه این مشاغل موظف شده اند از کارتخوان هایی که شماره سریال استاندارد آنها را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت کرده اند استفاده نمایند و از طریق این کارتخوان ها نیز نسبت به صدور فاکتور برای مشتریان خود اقدام کنند. مشاغل یادشده در صورت عدم انجام تکلیف یادشده، علاوه بر اینکه از معافیت های مالیاتی مندرج در قانون محروم خواهند شد، مشمول جریمه خواهند شد.
موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که استفاده از کارتخوان و در کل افزایش شفافیت فعالیت های اقتصادی به یکی از مهمترین مطالبات افکار عمومی تبدیل شده است و فعالانی که از این تکالیف تخطی می کنند، علاوه بر پرداخت جرایم و محرومیت از معافیت های مالیاتی، اعتماد خود نزد افکار عمومی را از دست خواهند داد و البته که فعالان اقتصادی می دانند بازگردانندن اعتماد عمومی راهی دشوار، پرهزینه و چالش برانگیز خواهد بود.
در نتیجه، بدیهی است که اجرای تکالیف مذکور از سوی صاحبان مشاغلی که مشمول اطلاعیه های سازمان امور مالیاتی قرار گرفته اند از یک طرف باعث افزایش شفافیت و ارتقای سطح عدالت مالیاتی خواهد شد و از طرف دیگر، زمینه بروز هرگونه نارضایتی و چالش در فرایند محاسبه و اخذ مالیات را از بین خواهد برد و هزینه وصول مالیات در این بخش را نیز به کاهش خواهد داد. اگر این مهم به انجام برسد، صاحبان مشاغل به شیوه ای عادلانه و عاری از هرگونه نارضایتی از خدمات مالیاتی بهره مند خواهند شد و مالیات خود را خواهند پرداخت.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 358
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران