پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351321 تاریخ : 1397/04/04-18:00:19
,12,10033,
نشست هم اندیشی چشم انداز و سناریوهای توسعه در سند آمایش استان تهران

نشست هم اندیشی چشم انداز و سناریوهای توسعه در سند آمایش استان تهران

دکتر ابراهیم زبردست ارائه کننده نشست هم اندیشی برگزار شده در 29 خرداد 97

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ؛ دکتر اسفندیار زبردست با تاکید بر هدف اصلی این نشست هم اندیشی برای گرفتن بازخورد و اصلاح سناریوهایی که به آن رسیده اند گفت: قصد ما بررسی سناریوها، با دیدگاههای توسعه‌ای استان تهران و راه‌هایی که برای رسیدن توسعه استان تهران درحال هماهنگی و یافتن عدم هماهنگ بودن است. 

هدف این است که بتوانیم مطلوب ترین سناریوها را برای توسعه استان انتخاب کنیم و به دنبال آن برویم. هدف بیشتر دریافت نظرات شما برروی سناریوها می باشد. 

وی در ادامه قبل مقدمه کوتاه درمورد پیشینه آمایش استان تهران به شرح زیر گفت که فصول یک تا چهار این طرح سال1386 تهیه می‌شود، تا سال 88 و سازمان برنامه تا سال 89 مطالعات ادامه پیدا کرده و تهیه می شود. سازمان برنامه بودجه شرح حال آمایش را تا سال1390 اصلاح می‌کند و سازمان برنامه مجددا احیا می‌شود. 

وی تصریح کرد: ما یک فرایند و روش را انتخاب کردیم، داده هارا جمع آوری و آنها را گرد آوری کرده به دنبال تحویل ساختارها و روندها، جمعیت و مهاجرت، اقتصاد و تولید، سکونتگاه‌ها، اجتماعی و فرهنگی، تولید مصرف انرژی، محیط زیست و منابع طبیعی بوده و روند و ساختارها را تحلیل کرده و عوامل تولیدی و پیشران ها را شناسایی کردیم.

در  کنار آن نیز از مطالعات استفاده کردیم و نظرکارشناسان و از پرسشنامه های که تهیه شد نیز بهره گرفتیم.

 

مولفه های که می توانند توسعه چشم انداز را شکل بدهند: تمرکز زدایی سیاسی اجتماعی از شهر تهران، توسعه ، تمرکز زدایی دانایی، تمرکز زدایی فعالیتی اقتصادی از شهر تهران، لزوم منابع مدیریتی بویژه آب، لوزم کاهش آسیب های اجتماعی، لزوم توزیع عادلانه امکانات و خدمات در استان، لزوم تمرکز خدمات برتر، صنایع برتربا فناوری بالا، لزوم ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، لزوم مدیریت یکپارچه در مجموعه شهری تهران، لزوم آمایش سرزمینی در مهاجرت معکوس، لزوم کاهش سهم تهران از جمعیت کشور، لزوم تقویت شهرهای کوچک و میانی و روستاها.

وی با اشاره به اینکه استان تهران استان تک سطحی نیست گفت: هر اتفاقی که در تهران اتفاق بیفتد در کل سرزمین تاثیرگذار است. بنابر این رویگردها در سه سطح ملی و فراملی، منطقه ای و استانی قرار داده شد.

در رویکرد ملی و فراملی نقش و فعالیتهای فوق تخصصی را درحوزه های گوناگون که منجر میشد به بهبود رقابت پذیری در عرصه های فراملی ما باید بدنبالش برویم. در منطقه ای، ما امدیم منطقه ای را به دو رویکرد تقسیم کرده ایم: منطقه بلافصل و منطقه فراگیر

منطقه بلافصل منطقه ای 6 امایش استان سرزمین است که اخیرا تصویب شده است شامل سه استان تهران، البرز، قم .

منطقه فراگیر منطقه البرز جنوبی است که در طرح کالبد ملی ما که شامل استان سمنان مرکزی قم و زنجان است.

بنابراین دیدگاه منطقه ما به دو منطقه تقسیم می شود: منطقه بلافصل و منطقه فراگیر. که در این دو منطقه نقش فعالیتهای تخصصی را در حوزه های گوناگون را که منجر به توازن بخشی منطقه ای میشود و تمرکز زدایی از فعالیتهای غیرتخصصی از استان به این مناطق را در نظر گرفتیم.  

در سطح استانی تمرکز زدایی فعالیتهای غیر تخصصی و در اولویت قراردادن شهرستانهای استان به لحاظ تقویت اشتغال، جذایبت، سرمایه گذاری و ارتقا کمی کیفی خدمات.

برخی تصور می کنند که تهران استان پیشرفته کشور است، ولی زمانی که وارد تهران می شوید تهران را شهری توسعه یافته می بینید در مقابل پیرامون واپس مانده!

در ادامه در مورد عملکرد ملی و فراملی شهر تهران گفت: در منطقه کلانشهری تهران علیرغم اینکه جمعیت شهر تهران در طول سنوات افزایش پیدا کرده است ولی سهم شهر تهران از مجموعه شهری کاهش پیدا کرده است یعنی جمعیت بیشتری در پیرامون مستقر شده اند و این موضوعی رو ایجاد میکرد که ما باید به آن می پرداختیم.

یکی از گرفتاریهای ما در تهران بحث تقسیمات سیاسی است که بخش های از شهر تهران وارد بحث شهرستان ها شده و آنها در برنامه ریزی ما را دچار مشکل خواهد کرد.

استان تهران در بحث انرژی به غیر از برق، تولید قابل نداشته و عمدتا مصرف کننده انرژی بوده است و با اینکه تهران هیچگونه معادنی ندارد 14درصد منابع انرژی تولید می کند که مصارف آب از منابع نیز بیشتر است. 

در تحولات تقسیمات سیاسی کنونی شهر دو شهرستان بوده است که حال حاضر 15 شهرستان است. 

تمام وزارتخانه ها، تمام سازمان ها، مرکز پشتیبان در تهران است که خود این تداخل در میزان ایجاد کرده است. 

اگر روند کنونی در نظر بگیریم یعنی این وضعیت میتواند به تشدید و کمبود خطر فرونشست زمین، آلودگی هوا،ایجاد کانالها ناشی از سوانح طبیعی و ...... کمک می‌کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 302
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران