پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 507711 تاریخ : 1398/11/21-11:04:07
,17,
نرخ رشد اقتصادی غیرنفتی به صفر درصد رسید

رئیس مرکز آمار خبر داد

نرخ رشد اقتصادی غیرنفتی به صفر درصد رسید

رئیس مرکز آمار ایران از افزایش سرمایه‌گذاری ناشی از تشکیل سرمایه در بخش ساختمان خبر داد و اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی در 9 ماهه امسال بهبود یافته و این نرخ بدون نفت به صفر درصد و با احتساب نفت به منفی 1,7 رسیده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، جواد حسین‌زاده جزئیات رشد اقتصادی 9 ماه امسال و فصل پاییز را اعلام کرد.

وی  با  بیان این که میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1390 در 9 ماهه اول امسال به حدود 500 هزار  میلیارد تومان (با نفت) و 430 هزار میلیارد تومان (بدون نفت) رسیده است، گفت: رشد اقتصادی  9 ماهه امسال (بدون نفت) نسبت به  دو فصل قبل بهبود یافته و به صفر درصد و در پاییز امسال به مثبت 0,9 درصد رسیده است. همچنین  رشد اقتصادی در  9 ماهه سال 1398 در گروه کشاورزی مثبت 3.2 درصد، در گروه صنایع و معادن( بدون نفت) مثبت دو درصد، خدمات منفی 0.2 درصد و بخش ساختمان مثبت 9.6 درصد بوده است.

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که در محاسبه رشد اقتصادی با نفت در مقایسه با رشد اقتصادی بدون نفت، چه عواملی مدنظر قرار می‌گیرد، پاسخ داد: در محاسبات رشد اقتصادی با نفت، استخراج نفت خام و گاز  طبیعی به عنوان یکی از زیر بخش‌های اقتصادی منظور می‌شود و باید به این نکته نیز اشاره کرد که در فصل پاییز 1398، رشد اقتصادی با نفت با بهبود قابل توجهی  نسبت به فصول قبل از خود به عدد منفی 1,7 درصد رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، رئیس این مرکز با اشاره به اینکه در زمینه نرخ رشد بخش کشاورزی در فصل پاییز، در دو فصل بهار و تابستان با رشدهای مثبت نسبتا بالایی مواجه بوده‌ایم، گفت: در فصل پاییز سال جاری به دلیل خسارت‌های حاصل از سیل و تاثیر آن بر بخش کشاورزی، این بخش با رشد منفی مواجه بوده است اما در مجموع در 9 ماهه سال 1398 نرخ رشد گروه کشاورزی رشد مثبت 3,2 درصدی داشته است. 

نرخ رشد اقتصادی با نفت به منفی 1,7 رسیده است

وی در تشریح روند رشد بخش صنایع  و معادن (بدون نفت) افزود: در کلیه فصل‌های سال 1397 و دو فصل اول سال 1398، رشد این بخش بی سابقه بوده و در نهایت رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن (بدون نفت) پس از گذشت بیش از شش فصل به عدد مثبت  7,5 درصد رسیده است که این رشد عمدتا از زیر بخش ساختمان و بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی حاصل شده است. همچنین رشد اقتصادی گروه خدمات با ثبت رشد اقتصادی منفی 0.1 ، 0.1  و منفی 0.7 درصد در فصل های بهار، تابستان و پاییز، در 9 ماهه سال جاری به رشد اقتصادی منفی 0.2 رسیده است.

حسین‌زاده ضمن تشریح وضعیت رشد اقتصادی کشور(با نفت) گفت: رشد اقتصادی با نفت به عدد منفی 1,7 رسیده است که نسبت به چهار فصل اخیر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

 وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از زیر بخش‌های اقتصادی سهم بیشتری در رشد اقتصادی کشور داشته‌اند، گفت: گروه صنایع و معادن (بدون نفت)، بخش ساختمان، بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار  و بخش کشاورزی بیشترین سهم را در ایجاد رشد اقتصادی کشور داشته‌اند.

نفت، مهم‌ترین عامل کاهنده رشد اقتصادی امسال

رئیس  مرکز  آمار ایران افزود: در 9 ماهه امسال مهمترین عامل کاهنده رشد اقتصادی کشور نیز  بخش نفت بوده است.

وی  در ادامه درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در سال جاری نیز افزود: سرمایه گذاری متشکل از تشکیل سرمایه در ماشین آلات و تشکیل سرمایه در ساختمان است و در فصل پاییز امسال پس از گذشت بیش از شش فصل به رشد مثبت 0,9 درصد رسیده که عمدتا ناشی از تشکیل سرمایه در بخش ساختمان بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 317
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران