پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 509446 تاریخ : 1398/12/21-15:08:29
,23,17,
نتایج فرهنگ سازی مالیاتی در اقتصاد کشور

نتایج فرهنگ سازی مالیاتی در اقتصاد کشور

بدون شک درآمدهای مالیاتی مطمئن‌ترین نوع درآمد برای دولت محسوب می‌شود. در واقع وصول مالیـات از طـرف دولـت و پرداخـت آن از سـوی مـردم یـک همکاری متقابل بوده و هدف از آن تأمین هزینه‌های عمومی و نیازهای اجتماعی است. پیشرفت اقتصادی کشورها وابستگی زیادی به درآمدهای مالیاتی آنها دارد و برای رسیدن به این مهم باید در جامعه فرهنگ مالیاتی نهادینه شود.

بانک و صنعت، پرداختن به مقوله مالیات مستلزم ایجاد بستر وفرهنگ سازی مناسب است باید پذیرفت تا زمانی که افراد یک کشور از اهمیت مالیات وکارکرد های آن غافل باشند; هرگز نمی توان انتظار داشت که آنان انگیزه کافی برای پرداخت داشته باشند و باید با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور ، راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت مودیان در پرداخت مالیات می شود را اجرایی کرد.
بی شک مهمترین عامل تاثیر گذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکارعمومی، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است.
پایبندی مودیان به تکالیف قانونی خود، هدفی است که همه نظام های مالیاتی جهان در آرزوی تحقق آنند و تحقق این مهم درگرو اشاعه فرهنگ مالیات وفرهنگ داوطلبانه پرداخت آن می باشد. درواقع میزان همکاری افراد با نظام مالیاتی وتمایل آنان به پرداخت مالیات، به درجه رشد اجتماعی و اعتماد مردم نسبت به رسالت نظام مالیاتی بستگی دارد وبرای رسیدن به این مهم باید در جامعه فرهنگ مالیاتی نهادینه شود.
تحقق کامل درآمدهای مالیاتی توسط دولت زمانی رخ می‏دهد که شهروندان مایل به پرداخت آن باشند، هر چند افزایش تمایل به پرداخت مالیات نیاز به یک برنامه بلندمدت افزایش در رشد اخلاقی مودیان و بهبود فرهنگ مالیاتی دارد. فرهنگ مالیاتی را می توان مجموعه ای از طرز تلقی، بینش، برداشت ها ،
آرمان ها، قوانین جاری ومیزان آگاهی مردم از مالیات و به معنای باورهای مردم درمورد مالیات ولزوم پرداخت آن دانست و مسلم است فرهنگ مالیاتی ، متاثر از فرهنگ عمومی جامعه، چگونگی روابط مردم ونیز متاثر از عوامل ایدئولوژیکی ، سیاسی واقتصادی جامعه است.
در این بین فرهنگ سازی در عرصه مالیات فقط به مردم مربوط نمی شود، بلکه دولت هم در این زمینه وظایفی دارد که می بایست به آنها نیز توجه شود، چرا که دولت هم دریافت کننده مالیات بوده و هم آن را هزینه می نماید. بنابراین باید مردم درباره نحوه دریافت مالیات و همچنین هزینه کرد آن، اطلاعات کافی
داشته باشند و به همین منظور لازم است با ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب و ترغیب مردم به پرداخت مالیات، ساختار اقتصادی قوی در کشور را ایجاد کرد.
تلاش در جهت ایجاد یک فرهنگ مالیاتی پیشرو و قوی در کشور می تواند تاثیر مهمی در کاهش هزینه ها، افزایش درآمدهای دولت و ایجاد کنترل های موثر داشته باشد که نتیجه آن افزایش عدالت اجتماعی و رفاه عمومی باشد.
با اینکه تلاش برای ایجاد نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی در برخی از کشورها نسبت به ایران سابقه طولانی دارد و در ایران موضوع نسبتا جدیدی است اما با این وجود در سالهای اخیر در کشور ما این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته شده و سعی شده عوامل موثر بر فرهنگ مالیاتی و ارتقای آن مورد شناسایی قرار گیرد و اقدامات شایسته ای در راستای تقویت فرهنگ مالیاتی شده است، بطوریکه تا حدودی اعتماد متقابل بین ماموران تشخیص و مودیان مالیاتی به وجود آمده و سیستم مالیاتی کاراتر و موثرتر از گذشته در بین احاد جامعه شناخته می شود به نحوی که در حال حاضر اکثر مودیان مالیاتی بر اساس خود اظهاری مالیات خود را پرداخت می کنند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 340
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران