پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433320 تاریخ : 1397/09/21-11:57:29
,17,
نبود نظارت کافی به شکل‌گیری پرونده‌های متعدد فساد در بانک ها منجر به فساد شده است

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

نبود نظارت کافی به شکل‌گیری پرونده‌های متعدد فساد در بانک ها منجر به فساد شده است

طبق گفته نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می‌گوید یکی از کمبودهای اصلی بانک‌ها در ایران نبود واحد کامپلاینس ( اداره کنترل نظارت بر اجرای قوانین و مبارزه با فساد) است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسین سلیمی بیان کرد: یکی از ابزارهای اصلی مبارزه با فساد در بیشتر بانک‌های جهان واحد کامپلاینس ( اداره کنترل نظارت بر اجرای قوانین و مبارزه با فساد) است و این واحد در بانک‌ها جزو قوی‌ترین بخش‌های هر بانکی محسوب می‌شود و معمولاً به‌صورت کاملاً مستقل عمل می‌کند و حتی مدیرعامل بانک و اعضا هیات مدیره و هیات رئیسه هم نمی‌توانند در آن اعمال‌نفوذ و دخالت کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظارت بر پروتکل‌ها و معاهده‌های بین‌المللی همچون FATF، CFT و... بخشی از عملکرد کامپلاینس محسوب می‌شود، گفت: کار اصلی این واحد در بانک‌ها مدیریت بر اجرای قوانین، نظارت بر ورودی‌ها و خروجی‌های منابع، ردگیری منشأ منابعی که به بانک واردشده است، بررسی سلامت و پاک بودن منابع، نظارت بر وام‌ها و تسهیلات کلان پرداختی و.. است.

این کارشناس امور بانکی افزود: داشتن واحد کامپلاینس ( اداره کنترل نظارت بر اجرای قوانین و مبارزه با فساد) در تمام بانک‌ها یک امر ضروری است ولی متأسفانه همچنان بیشتر بانک‌های ایرانی چنین واحدی را ندارند و تاز 2،3 بانک بعدازاینکه قانون مبارزه با پول‌شویی ابلاغ شد، برای تشکیل این واحد کارهایی را انجام داده‌اند. ما متأسفانه در سال‌های گذشته با قوانین بین‌المللی بانکی و مالی در جهان هم گام نبوده‌ایم درحالی‌که در دنیا یکی از معیارهای مهم برای گرفتن مدارک بین‌المللی و اعتبار سنجی‌های بانک‌ها همین موضوع است و باید بانک‌ها به‌صورت اجباری این کار را انجام دهند.

سلیمی در پاسخ به اینکه آیا اگر ما در سال‌های گذشته در بانک‌ها و سیستم‌های مالی نظارت‌های کافی را صورت می‌دادیم و واحدهایی که تحت عنوان کامپلاینس فعالیت می‌کنند را تشکیل می‌دادیم با پرونده‌های فساد متعدد روبه‌رو می‌شدیم، گفت: یکی از نقاط ضعف اصلی بانک‌ها و نظام بانکی در کشور ما نبود نظارت‌های کافی و واحدهای مستقل برای همین موضوع است. جلوگیری از شکل‌گیری فساد حتما بهتر از این است که در تلاش باشیم تا با عاملان انجام فساد برخورد و آن‌ها را محاکمه کنیم و به زندان بیندازیم. وقتی قوانینی باشد که جلوی فساد را بگیرد خیلی بهتر از این است که بعد از شکل‌گیری بخواهیم مبارزه را صورت دهیم. حتما همچون مسائل بهداشتی و سلامت پیشگیری از شکل‌گیری فساد بهتر از درمان آن است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: متأسفانه بیشترین پرونده‌های فساد که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده به‌نظام بانکی بازمی‌گردد یا یک سرخط آن به بانک‌ها می‌رسد که بدون وثیقه‌ها و نظارت‌ها میلیاردها تومان تسهیلات داده‌اند و حالا همه این‌ها به معوقات تبدیل‌شده است. اینکه می‌بینیم ایران یکی از کشورهایی است که با بیشترین معقوقات بانکی در سطح جهان روبه‌رو است به همین دلیل بازمی‌گردد؛ اگر در سیستم بانک‌های ایرانی واحد نظارت، کنترل و مبارزه با فساد وجود داشت الان با پرونده‌های قطور روبه‌رو نبودیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 354
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران