به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در صورت توسعه محصولات فیزیکی است که خدمات و به تبع آن کسبوکارهای اینترنتی توسعه پیدا خواهد کرد. هرچه یک محصول حقیقی کارایی و بهرهوری بیشتری داشته باشد، به خدمات بیشتری نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر کیفیت محصولات در این بخش خوب نباشد، خدمات عرضه شده آنطور که باید خدمات پایداری نخواهد بود. مگر اینکه محصولات به خارج ارائه شده و پول خارجی به کشور تزریق شود مانند ارائه خدمات گردشگری به متقاضیان خارجی. اما در کشور ما این مورد به دلیل شرایط تحریمی ما، تاثیر مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی، اولویت مسائل غیر اقتصادی بر اقتصاد و نبود زیرساختهای ارتباطی، محقق نشده است. از طرفی ما قدرت رقابتپذیری با محصولات خارجی را نداریم همه اینها باعث شده خدمات به خارجیها خیلی رونق نداشته باشد و در این زمینه نتوانیم روی بخش خدمات در حوزه مجازی متمرکز شویم. از طرفی در داخل نیز زیرساختهای لازم را نداشته و نمیتوانیم تولید خوب ارائه دهیم. ابزار و وسایل اینترنتی غالبا وارداتی است و ارائهدهندگان خدمات این تجهیزات وارداتی خارجی هستند که عملا دسترسی ما به آنها محدود است. بنابراین با زیرساختهای تولید داخلی قوی نشود از طریق کسبوکار اینترنتی هم نمیتوان به نتیجه رسید.