به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وعدههایی که وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت طی سال جاری به مشتریان و واردکنندگان خودروهای خارجی داد، همچنان از سوی وزیر جدید تکرار میشود. حالا نوبت رضا رحمانی است تا با وعده رسیدگی و ترخیص خودروهای مانده در گمرکات کشور، حلوفصل این مساله را به هفتههای بعد موکول کند.
در نتیجه تداوم این رویه، ضرورت بازسازی خودروهایی است که نزدیک به یکسال در انبارهای غیرتخصصی دپو شدهاند.
محمدعلی مبینی، کارشناس فنی خودروهای خارجی درخصوص خودروهای بلاتکلیف در گمرک و نحوه نگهداری آنها میگوید: «انبارهای غیرتخصصی لطمات بسیاری را به خودروهای دپوشده در گمرکات جنوبی کشور وارد کردهاند؛ در نگاه اول رنگ تخریبشده این خودروها به مذاق خریداران خوش نخواهد آمد، درحالیکه این تازه اول ماجرای آسیبدیدگی این خودروها در زیر آفتاب سوزان بنادر جنوبی کشور است.»
خساراتی که واردکننده باید از جیب بپردازد
به گفته این کارشناس، خودروهایی که طی سال جاری در انبارهای روباز نگهداری شدهاند، از نظر رنگ، شیشهها، باتری، زوارها و قطعات لاستیکی و پلاستیکی و تایرها دچار نقص جدی هستند. وی میافزاید: «علاوه بر این، آفتاب سوزان جنوب کشور، روانکارهای مصرفی در خودروها را مستعمل کرده است و شرکتهای نمایندگی نمیتوانند در این خصوص ریسک کنند و باید برای حفاظت از اموال مردم قبل تحویل این خودروها روانکارها را هم تعویض کنند.» بر این اساس، بهطور میانگین هرخودرو خسارتی بالغبر 20درصد ارزش خود را به دلیل نحوه انبارداری و خواب بیشاز حد متحمل شده است. در این میان، وعدههای مدیران دولتی مبنی بر ترخیص قریبالوقوع این خودروها مانع آن شد که شرکتهای نمایندگی با صرف هزینههای چهبسا کمتر از خسارات واردشده، اقدام به حراست از اموال مشتریان خود کنند. اما در هر حال، شرکتهای نمایندگی در صورت لغو قانون واردات خودرو موظف هستند محصولات را بهصورت اورهالشده به خریداران تحویل دهند.
وعده جدید؛ واهی یا واقعی؟
وزیر صنعت روز گذشته اعلام کرده است بنا بر هماهنگیهای انجامشده با دستگاه قضایی، 13هزار خودرو وارداتی بهزودی ترخیص میشود و به دست خریداران و مصرفکنندگان خواهد رسید. مبینی در این باره میگوید: «اکنون تنها امید واردکنندگان، صحت این گفته رضا رحمانی است. چراکه همان وعدههای پوشالی از سوی مدیران ارشد مانع جابهجایی خودروها از فضاهای روباز به انبارهای سرپوشیده و تخصصی خودرو شد.» وی میافزاید: «البته برخی شرکتهای نمایندگی باتوجهبه تجارب گذشته خود هماهنگیهایی با انبارهای تخصصی در فصل تابستان به عمل آوردند، اما اجازه جابهجایی خودروهای آنان از محوطه گمرک داده نشد.»
این کارشناس فنی با بیان اینکه تعداد قابلتوجهی خودرو نیز در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در بندر جبلعلی امارات دپو شده است، تصریح میکند: «باتوجهبه اینکه از یکسو پول این خودروها به خودروسازان خارجی پرداخت شده و از سوی دیگر این خودروها بهصورت پیشفروش به خریداران داخلی واگذار شده است، امیدواریم با واردات و ترخیص این خودروها هم موافقت شود.» به عقیده وی، موافقت دولت با واردات خودروهای متوقف در گمرک و همچنین موافقت با ورود بقیه خودروهای ثبتسفارش و خریداریشده میتواند در کیفیت خودروهای وارداتی که راهی بازار خواهند شد، تاثیرگذار باشد.
مبینی همچنین میگوید: «برخی از مقامات گمرک در مراجعات متعدد بنده به انبارهای گمرک امیدوار بودند ماجرای خودروهای وارداتی به طول نینجامد. اما متاسفانه برعکس انتظار همه فعالان این عرصه، شاهد آن هستیم که بعد از گذشت 7ماه همچنان وزیر صنعت رسیدگی به این موضوع را به هفتههای آینده موکول میکند.»