پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 434180 تاریخ : 1397/10/03-11:45:45
,6,
میزان آسیب‎ دیدگی خودرو های مانده در گمرک به 20 درصد رسید

افزایش هزینه‎های اورهال؛ پیامد یک‎سال دپو در انبارهای روباز

میزان آسیب‎ دیدگی خودرو های مانده در گمرک به 20 درصد رسید

انبارهای غیرتخصصی لطمات بسیاری را به خودروهای دپوشده در گمرکات جنوبی کشور وارد کرده‌اند؛ در نگاه اول رنگ تخریب‎شده این خودروها به مذاق خریداران خوش نخواهد آمد، درحالی‌که این تازه اول ماجرای آسیب‎دیدگی این خودروها در زیر آفتاب سوزان بنادر جنوبی کشور است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وعده‌هایی که وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت طی سال جاری به مشتریان و واردکنندگان خودروهای خارجی داد، همچنان از سوی وزیر جدید تکرار می‌شود. حالا نوبت رضا رحمانی است تا با وعده رسیدگی و ترخیص خودروهای مانده در گمرکات کشور، حل‎وفصل این مساله را به هفته‌های بعد موکول کند. 

در نتیجه تداوم این رویه، ضرورت بازسازی خودروهایی است که نزدیک به یک‌سال در انبارهای غیرتخصصی دپو شده‌اند. 
محمدعلی مبینی، کارشناس فنی خودروهای خارجی درخصوص خودروهای بلاتکلیف در گمرک و نحوه نگهداری آن‌ها می‌گوید: «انبارهای غیرتخصصی لطمات بسیاری را به خودروهای دپوشده در گمرکات جنوبی کشور وارد کرده‌اند؛ در نگاه اول رنگ تخریب‎شده این خودروها به مذاق خریداران خوش نخواهد آمد، درحالی‌که این تازه اول ماجرای آسیب‎دیدگی این خودروها در زیر آفتاب سوزان بنادر جنوبی کشور است.»

خساراتی که واردکننده باید از جیب بپردازد

به گفته این کارشناس، خودروهایی که طی سال جاری در انبارهای روباز نگهداری شده‌اند، از نظر رنگ، شیشه‌ها، باتری، زوارها و قطعات لاستیکی و پلاستیکی و تایرها دچار نقص جدی هستند. وی می‎افزاید: «علاوه بر این، آفتاب سوزان جنوب کشور، روانکارهای مصرفی در خودروها را مستعمل کرده‌ است و شرکت‌های نمایندگی نمی‌توانند در این خصوص ریسک کنند و باید برای حفاظت از اموال مردم قبل تحویل این خودروها روانکارها را هم تعویض کنند.» بر این اساس، به‌طور میانگین هرخودرو خسارتی بالغ‌بر 20درصد ارزش خود را به دلیل نحوه انبارداری و خواب بیش‌از حد متحمل شده است. در این میان، وعده‌های مدیران دولتی مبنی بر ترخیص قریب‎الوقوع این خودروها مانع آن شد که شرکت‌های نمایندگی با صرف هزینه‌های چه‎بسا کمتر از خسارات واردشده، اقدام به حراست از اموال مشتریان خود کنند. اما در هر حال، شرکت‌های نمایندگی در صورت لغو قانون واردات خودرو موظف هستند محصولات را به‎صورت اورهال‎شده به خریداران تحویل دهند.

وعده جدید؛ واهی یا واقعی؟ 

وزیر صنعت روز گذشته اعلام کرده است بنا بر هماهنگی‎های انجام‎شده با دستگاه قضایی، 13هزار خودرو وارداتی به‎زودی ترخیص می‎شود و به دست خریداران و مصرف‎کنندگان خواهد رسید. مبینی در این باره می‎گوید: «اکنون تنها امید واردکنندگان، صحت این گفته رضا رحمانی است. چراکه همان وعده‌های پوشالی از سوی مدیران ارشد مانع جابه‎جایی‌ خودروها از فضاهای روباز به انبارهای سرپوشیده و تخصصی خودرو شد.» وی می‎افزاید: «البته برخی شرکت‌های نمایندگی باتوجه‌به تجارب گذشته خود هماهنگی‎هایی با انبارهای تخصصی در فصل تابستان به عمل آوردند، اما اجازه جابه‎جایی خودروهای آنان از محوطه گمرک داده نشد.» 
این کارشناس فنی با بیان این‌که تعداد قابل‌توجهی خودرو نیز در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در بندر جبل‌علی امارات دپو شده است، تصریح می‎کند: «باتوجه‌به این‎که از یک‎سو پول این خودروها به خودروسازان خارجی پرداخت شده و از سوی دیگر این خودروها به‎صورت پیش‌فروش به خریداران داخلی واگذار شده است، امیدواریم با واردات و ترخیص این خودروها هم موافقت شود.» به عقیده وی، موافقت دولت با واردات خودروهای متوقف در گمرک و همچنین موافقت با ورود بقیه خودروهای ثبت‌سفارش و خریداری‌شده می‌تواند در کیفیت خودروهای وارداتی که راهی بازار خواهند شد، تاثیرگذار باشد.
مبینی همچنین می‎گوید: «برخی از مقامات گمرک در مراجعات متعدد بنده به انبارهای گمرک امیدوار بودند ماجرای خودروهای وارداتی به طول نینجامد. اما متاسفانه برعکس انتظار همه فعالان این عرصه، شاهد آن هستیم که بعد از گذشت 7ماه همچنان وزیر صنعت رسیدگی به این موضوع را به هفته‎های‌ آینده موکول می‎کند.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران