پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495395 تاریخ : 1398/10/01-10:04:34
,10028,14,
میراث‌های ناملموس ایرانی پیام‌آور دوستی با مردم جهان هستند

میراث‌های ناملموس ایرانی پیام‌آور دوستی با مردم جهان هستند

چهارمین یادمان یلدا با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شب گذشته 28 آذر 98 در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چهارمین یادمان یلدا که با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی همچون چین، اتریش، بنگلادش، روسیه، ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و... در مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران برگزار شد، گفت: «ثبت یکی دیگر از میراث‌های ناملموس کشورمان یعنی دوتار ایرانی در میراث جهانی را به همه ملت ایران تبریک می‌گویم. ملتی با تمدن کهن، فرهنگ بی‌نظیر و داشته‌های زیبا که همه پیام آور فرهنگی عرفانی و متعالی است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «میراث‌های ناملموسی که در قالب رویدادهای مختلف از قبیل نوروز، یلدا و سایر مراسم خود را نشان می‌دهد، همه پیام‌آور صمیمیت با مردم جهان است و ما در آیین‌های خود با ملل دیگر هیچ تزاحم و برخوردی نمی‌بینیم که این باعث افتخار است.»

او افزود: «یلدا جلوه‌ای زیبا از میراث ناملموس کشور است. یلدا در فرهنگ ایرانیان، به این دلیل اهمیت دارد که پس از آن تاریکی طولانی، روشنایی است و نماد چیرگی روشنایی بر ظلمت است. یلدا تقارن جغرافیا و فرهنگ ماست.» 

دکتر مونسان ادامه داد: «خوشحالیم که این‌همه غنای فرهنگی در کشور وجود دارد و بسیاری از این موضوعات با سایر مردم دنیا به اشتراک گذاشته شده است. در تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان و برخی دیگر از کشورها موضوع یلدا وجود دارد و جشن گرفته می‌شود و عامل نزدیکی ایرانیان با سایر همسایگان است.»

مونسان تاکید کرد: «در دنیای پرآشوب امروز که متاسفانه ظلم و ستم فراگیر شده، تنها چیزی که می‌تواند صلح و دوستی را رواج دهد، هنر و فرهنگ‌هایی این چنین است.»

او افزود: «از دیگر ویژگی‌های یلدا، پرداختن به ارزش‌های والای انسانی و احترام به بزرگان، صمیمیت خانواده و کنار هم قرار گرفتن اقوام است. ما در شب یلدا قرآن می‌خوانیم، فال حافظ می‌گیریم، و در حقیقت تأسی می‌کنیم به خالق بزرگ خود و از او برای ادامه راه رهنمود می‌گیریم و از او کمک می‌گیریم تا حافظ خانواده و ملت ما باشد.»

مونسان در پایان گفت: «درود و سلام بر هر کجایی که نام وطن در آن شنیده می شود. امیدوارم دنیا به‌سمت صلح و دوستی و دوری از تشنج و جنگ حرکت کند و به همه ما کمک کند دنیای ما دنیایی صمیمی‌تَر درجهت کمک به ملت‌ها باشد.»

این مراسم با اجرای نقالی و آیین های سنتی شب یلدا همچون حافظ‌خوانی، مولوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی، اجرای زنده دوتارنوازی، اجرای مراسم آیینی محلی کرمانجی، یلداخوانی و اهدای هدایای یادبود یلدا به سفرا و مهمانان ویژه همراه بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 298
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران