پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 400533 تاریخ : 1397/08/08-13:47:00
,10028,
موکب ها تا آخر هفته دایرند

موکب ها تا آخر هفته دایرند

رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: خدمات رسانی موکب ها در عراق 3 روز و در مرزهای کشورمان 5 روز پس از اربعین ادامه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسین ذوالفقاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: روزانه 2 میلیون و 500 هزار اسکان در ایران و عراق داریم و در هر روز بیش از 5 میلیون وعده غذایی توزیع می کنیم. 

وی اضافه کرد: برای بازگشت زائران در مسیر، حسینیه ها، مدارس و اماکن دیگری در غرب و جنوب کشور برای اسکان زائران پیش بینی و آماده شده است.
ذوالفقاری گفت: تا صبح یکشنبه بیش از 2 میلیون نفر برای اعزام عتبات عالیات نام نویسی کردند که تا این زمان یک میلیون و 840 هزار زائر از مرزها خارج شدند و بقیه در این ایام اعزام می شوند. 
وی افزود: با توجه به اینکه صدور ویزای عراقی ها و افغان های مقیم ایران فرآیند طولانی تری داشت 50 هزار نفر از این زائران که نام نویسی کردند اعزام می شوند. 
ذوالفقاری گفت: 61 درصد زائران از مرز مهران، 21 درصد از مرز شلمچه، 13 درصد از مرز چذابه و 3 درصد نیز هوایی به عتبات عالیات مشرف شده اند. 
وی با بیان اینکه تا غروب دوشنبه 500 هزار زائر به کشور بازگشته اند اضافه کرد: از نظر زیرساخت ها در ایران مشکلی نداریم و 2 ـ 3 مرحله ازدحامی که در مرز مهران ایجاد شد مدیریت کردیم.
ذوالفقاری گفت: ازدحام در خروجی مرز مهران به دلیل صدور مجوز عبور موقت برای خودروها بدون هماهنگی با ستاد اربعین بود زیرا در این مدت حتی ورود و خروج کالاها را نیز از مرزها ممنوع می کنیم. 
وی با بیان اینکه حدود 3 هزار و 400 خودرو به صورت عبور موقت از مرز وارد خاک عراق شدند افزود: با توجه به استقبال مردم برای خروج از مرز با خودروی شخصی گمرکات استان ها بدون هماهنگی مجوز عبور موقت به آنان دادند. 
ذوالفقاری گفت: مسیر تردد خودروهای عبور موقت از مسیر عبور زائران و پایانه مرزی فاصله دارد. 
وی افزود: به دلیل توجیه نبودن برخی راننده ها، کمبود نیرو در مرز عراق برای عبور خودروها و پرداخت 147 دلار برای بیمه به وسیله رانندگان خودروها ازدحامی در مرز مهران ایجاد شد. 
ذوالفقاری گفت: در 12 ساعت 5 جلسه با طرف عراقی برای تسریع در تردد خودروهای عبور موقت داشتیم که طرف عراقی شبانه از بغداد تعدادی نیرو برای تسهیل تردد این خودروها اعزام کرد. 
وی افزود: البته 300 خودرویی که بدون بیمه به عراق فرستادیم به دلیل پرداخت نکردن 147 دلار حق بیمه در نقطه صفر مرزی در این کشور با مشکل روبرو شدند. 
ذوالفقاری گفت: هماهنگی کامل برای ورود 80 هزار زائری که با اتوبوس و خودرو به عراق سفر کرده اند برای بازگشت به کشورمان انجام شده است و این زائران برای ورود مشکلی نخواهند داشت. 
وی افزود: در حالی که 220 هزار زائر در یک روز از مرز مهران با پای پیاده عبور کرده اند و آن سوی مرز نیز جاده ظرفیت کافی را برای عبور خودروها ندارد تردد خودروها در آن سوی مرز با کندی انجام می شد. 
ذوالفقاری گفت: هر کاری که دستگاه ها برای اربعین انجام می دهند باید با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین باشد.
وی افزود: نام نویسی جدیدی برای صدور ویزای زیارتی نداریم اما کسانی که نام نویسی کرده و با مشکل روبرو شده اند در هماهنگی با سفارت عراق برای یکی دو روز آینده می توانیم برای آنان روادید صادر کنیم. 
ذوالفقاری درباره توزیع ارز مسافرتی نیز گفت: این موضوع بر اساس مصوبه ستاد اربعین نبود و برنامه ای در این زمینه در ستاد مطرح نشد. 
وی افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی و بانک ملی می خواستند مشکل زائران را حل کنند اما نبود زیرساخت های اینترنتی، مکان های استقرار برای تحویل ارز، مخالفت مسئولان برخی مناطق عراق و ازدحام جمعیت که مخالفت پلیس عراق را در پی داشت منجر به بروز مشکلاتی در ارائه ارز مسافرتی به زائران اربعین شد.
ذوالفقاری اضافه کرد: در 24 ساعت با طرف عراقی برای این کار هماهنگی کردیم و در نجف 40 نقطه، در کربلا 33 نقطه، در مسیر نجف به کربلا 5 نقطه، در کاظمین 12 نقطه و در مرز مهران 51 و در مرز شلمچه 27 نقطه برای توزیع ارز در نظر گرفته شد.
وی افزود: 320 نفر نیز به این مناطق اعزام شدند و هر 3 نفر در یک باجه به زائران ارز می دهند. 
ذوالفقاری گفت: بانک ملی اعلام کرده است که تاکنون 44 هزار نفر از زائران ارز مسافرتی را تحویل نگرفته اند. 
وی افزود: به آنان اعلام کردیم که باید در خاک عراق اطلاع رسانی شود. 
ذوالفقاری گفت: مابه التفاوت قیمت ارز برای کسانی که با ارز نرخ ثانوی نام نویسی کردند و حدود 270 هزار نفر هستند اگر در بانک ملی و ملت حساب داشته باشند پیش از بازگشتشان به حساب هایشان واریز می شود و زائران دیگر که در این دو بانک حساب ندارند پس از بازگشتشان این مابه التفاوت واریز می شود. 
وی افزود: کسانی که ارز مسافرتی تهیه نکرده اند بر اساس کد 4 رقمی شان می توانند مبلغ پرداختی را پس از بازگشت به کشورمان دریافت کنند. 
ذوالفقاری گفت: پرداخت ارز مسافرتی به زائران اربعین شرایط بحرانی ایجاد کرد و مجموعه ای در داخل خاک عراق می خواستند به این اقدام کمک کنند و هر جایی که امکان داشت در اختیار بانک ملی قرار دادند. 
وی افزود: یکی دو مکان، مکان های نامناسبی بود که در این شرایط برای توزیع ارز به زائران اربعین در نظر گرفته شد. 
ذوالفقاری با بیان اینکه هیچ موکبی در عراق و ایران بدون هماهنگی با ستاد اربعین برپا نمی شود گفت: در سفر حج که فقط 80 هزار نفر اعزام می شوند همه چیز از 6 ماه قبل مشخص است اما برای اربعین هیچ چیزی حتی تعداد زائران مشخص نیست بنابراین کار ستاد اربعین کار ویژه ای است. 
وی افزود: سال های گذشته میزان بازگشت از مرز مهران 3 تا 4 درصد در مقایسه با رفت افزایش داشتیم و برای بازگشت زائران و بدون وسیله نماندن آنان پیش بینی های لازم را کرده ایم.

 پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور نیز در این برنامه گفت: خدمات اورژانس تا پایان بازگشت زائران ادامه دارد و امسال کیفیت خدمات، بهتر بود. 

وی افزود: کارکنان سازمان اورژانس در مرزها مستقر هستند و تاکنون هیچ موردی از بیماری های واگیر در مرزها دیده نشده است. 
کولیوند گفت: تاکنون 130 هزار نفر به پایگاه های سازمان اورژانس در مرزها مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته اند. 
وی افزود: کمبودی در دارو و تجهیزات نداریم و تاکنون 130 زائر از عراق به داخل کشور و شهرهای خودشان برای مداوا منتقل شده اند.

 
سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور نیز در این برنامه گفت: در سال های گذشته مرز مهران 50 درصد خروجی کشور را به خود اختصاص می داد اما امسال 61 درصد زائران از این مرز خارج شده اند. 

وی افزود: امسال به علت بارندگی امکان استفاده از زمین های کشاورزی به عنوان پارکینگ در مهران وجود نداشت و به سختی مکان هایی را برای توقف خودروها ایجاد کردیم. 
سردار حمیدی با بیان اینکه مشکلی در تردد خودروها وجود ندارد گفت: امسال تصادفات کاهش یافته است و تاکنون هیچ مشکلی در ترافیک نداشته ایم. 
وی افزود: در استان ایلام محورهای مواصلاتی برای خروج از کشور محدود است و امیدواریم زیرساخت های مناسبی برای تردد زائران ایجاد شود.
سردار حمیدی گفت: تاکنون کندی حرکت خودروها چه در رفت و چه در برگشت نداشته و برنامه ریزی کرده ایم اگر لازم شود برای بازگشت زائران در مسیر مهران به ایلام محدودیت ایجاد کنیم و محور ملکشاهی به ایلام را به عنوان جایگزین انتخاب کردیم. 
وی افزود: زائران در مسیر بازگشت استراحت کنند تا بر اثر خستگی و خواب آلودگی دچار حادثه نشوند.

رضا نفیسی دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین نیز در این برنامه گفت: حدود 45 درصد از زائران با سیستم حمل و نقل عمومی سفر کرده اند. 

وی افزود: با توجه به اینکه به طور میانگین روزانه 100 هزار نفر از مرز مهران وارد کشور می شوند ناوگان مورد نیاز جابجایی این زائران پیش بینی شده است. 
نفیسی گفت: حدود 12 هزار اتوبوس برای انتقال زائران به داخل کشور آماده اند که بخشی از آنها اکنون در پایانه برکت حضور دارند و بخش دیگری نیز در مسیر هستند که صبح سه شنبه به پایانه می رسند. 
وی افزود: حدود 3 هزار وسیله برای خدمت رسانی روزانه به زائران در نظر گرفته شده است و 700 اتوبوس سازمان اتوبوسرانی، زائران را از نقطه صفر مرزی به پایانه برکت و مهران منتقل می کند. 
نفیسی گفت: پیش بینی می کنیم توزیع بازگشت زائران، امسال متعادل تر باشد. 
وی افزود: زائران می توانند سؤال ها، پیشنهادها و انتقادهای خود را با تلفن 141 یا سامانه پیامکی 2000141 مطرح کنند.

میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن نیز در این برنامه گفت: افزون بر قطارهای برنامه ای که در مسیر خرمشهر به تهران و مهران ـ کرمانشاه به تهران وجود دارد در مسیر خرمشهر به تهران برای بازگشت زائران 20 قطار فوق العاده و در مسیر مهران ـ کرمانشاه به تهران 60 قطار فوق العاده پیش بینی شده است.

وی افزود: از ایستگاه خرمشهر به شلمچه نیز به طور 24 ساعته قطار ریل باس زائران را رایگان جابجا می کند و این قطار تا زمانی که مسافر وجود دارد و دستکم تا 12 آبان فعال است. 
موسوی گفت: برای بازگشت زائران در مسیر کرمانشاه به تهران و خرمشهر به تهران بلیت وجود دارد و پیش بینی کرده ایم که اگر تقاضا افزایش یابد و ستاد اربعین این موضوع را به ما اعلام کند قطارهای فوق العاده دیگری را برای انتقال زائران قرار دهیم.

 سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس نیز در این برنامه گفت: موکب های آستان قدس رضوی تا آخر هفته در ایران و عراق فعال هستند.

وی افزود: 7 ایستگاه افزون بر موکب های داخل خاک عراق در مناطق صفر مرزی کشورمان دایر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 436
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران