پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508193 تاریخ : 1398/11/30-15:16:49
,8,
موسسات رتبه‌بندی آماده رتبه‌بندی پروژه‌های صنعت نفت

محسنی،‌ مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری برهان مطرح کرد؛

موسسات رتبه‌بندی آماده رتبه‌بندی پروژه‌های صنعت نفت

مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اهمیت خدمات رتبه‌بندی در توسعه نظام مالی صنعت نفت اظهار داشت: تاکید وزیرنفت و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر لزوم رتبه بندی در راستای توسعه نظام مالی نشان داد که این خدمات در صنعت نفت و بازار سرمایه، اهمیتی مضاعف یافته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، قاسم محسنی در کنفرانس نظام مالی صنعت نفت، خاستگاه پیدایش موسسات رتبه‌بندی را در زمینه رفع عدم تقارن اطلاعاتی در بازارها دانست و افزود: اهم وظایف موسسات رتبه‌بندی، ارزیابی ریسک‌های موجود و ایجاد شفافیت بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران است.

وی توضیح داد: گزارش و رتبه‌ اعطایی توسط این موسسات به مانند موسسات حسابرسی موجب اعتباربخشی به شرکت‌ها می‌شود.

محسنی تأکید کرد: رتبه‌بندی، مزایای بسیاری برای صنعت نفت به همراه دارد و استفاده از خدمات این موسسات به مثابه افکندن نور به سمت پروژه‌های این صنعت و ایجاد منافع زیادی از جمله کم کردن هزینه‌های تأمین مالی برای پروژه‌های با بنیه و اعتبار مناسب است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود، ‌ایجاد شفافیت، کاهش فساد اداری، ‌توسعه ابزارها و کاهش اتکا به تضامین و استفاده از رتبه‌ها در مقررات‌گذاری صنعت را از دیگر مزایای رتبه‌بندی برشمرد.

محسنی در تشریح نحوه استفاده از نتایج رتبه‌بندی در مقررات‌گذاری صنایع با ذکر مثالی گفت: مثلاً اگر یک صندوق بازنشستگی در صنعت نفت نیاز دارد که در زمینه‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری کند در این صورت مقام ناظر می‌تواند آن صندوق را ملزم به سرمایه‌گذاری در فرصت‌هایی کند که از رتبه‌ اعتباری با سطح سرمایه‌گذاری برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: موسسات رتبه‌بندی بررسی‌های دقیقی در زمینه ارزیابی و کنترل تضاد منافع انجام می‌دهند. همچنین حفظ محرمانگی اطلاعات از ویژگی‌های بارز این موسسات است؛ به طوری که اطلاعات مهم متقاضی رتبه‌بندی را دریافت و بصورت کامل محافظت می کنند و پس از بررسی‌های لازم، نتایج رتبه‌بندی را در اختیار قرار می‌دهند.

محسنی ادامه داد: موسسات رتبه‌بندی می‌توانند نسبت به ارائه خدمات رتبه‌بندی شرکت‌ها، اوراق و پروژه‌های صنعت نفت و ارائه خدمات مشاوره ریسک و رتبه‌بندی حاکمیت شرکتی به شرکت‌های فعال در این صنعت اقدام کنند.

 مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان با بیان اینکه موضوعات مطروحه در کنفرانس بیش‌تر معطوف به پروژه‌های نفتی است، اظهار داشت: در ارائه این خدمات عوامل مختلفی مورد ارزیابی موشکافانه قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به پارامترهای کلان اقتصادی، وضعیت صنعت و مجموعه گسترده‌ای از عوامل کمّی و کیفی در حوزه‌های مالی، کسب و کار و مدیریتی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در تعیین و تخصیص رتبه اعتباری ابعاد مختلفی مورد ارزیابی موشکافانه قرار می‌گیرد ، افزود: در ارزیابی‌ها زمینه‌های بروز ریسک، تکنولوژی در اختیار، نیروی انسانی، میزان دسترسی به منابع مالی مورد نیاز در عمل و در حین اجرای پروژه، وضعیت ریسک طرف‌های قرارداد در فازهای ساخت و بهره‌برداری مورد تحلیل قرار گرفته و رتبه اعتباری مستقل اولیه آن تعیین می‌شود .

محسنی خاطرنشان کرد:  در مرحله بعد با در نظر گرفتن عواملی همچون برخورداری از حمایت‌های مالی موجود از سوی سهامداران عمده و دولت،‌ ریسک و تضامین موجود،‌ نسبت به تعدیل رتبه مستقل اولیه و تخصیص رتبه‌ اعتباری نهایی اقدام و نتایج در قالب یک گزارش نهایی و علامت رتبه‌بندی اعلام می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 311
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران