پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 491399 تاریخ : 1398/07/09-12:03:22
,8,
مهمترین دلایل رشد اخیر بازار سرمایه / ارزش سهام در بازار پایه ارتباطی با قانون جدید ندارد

مهمترین دلایل رشد اخیر بازار سرمایه / ارزش سهام در بازار پایه ارتباطی با قانون جدید ندارد

علت رشد بازار سرمایه در سال گذشته رشد نقدینگی، جاماندن از تورم و افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محسن خدابخش کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر امشب درخصوص عملکرد شرکت‌ ها در دوسال اخیر گفت: باتوجه به تغییرات بنیادین در وضعیت شرکت‌ها، دارایی‌های، فروش و درآمد بنگاه های اقتصادی حاضر در بازار سرمایه وضعیت خوبی داشتند و رشد ریالی و حجمی قابل قبولی را تجربه کردند.

وی ادامه داد: این رشد بر روی سامانه کدال (سامانه رسمی انتشار اطلاعات ناشران) منتشر شده  و حاکی از آن است که عملکرد شرکت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قابل قبول بوده و با توجه به تغییرات نرخ عمومی قیمت ها، سهام و عملکرد شرکت‌ها در تولید و فروش و ارائه خدمات از این روند متاثر شده است.

به گفته این مدیر بورسی در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سایر رقبا شرایط بهتری را تجربه می کند و بهترین گزینه سرمایه گذاری است.

وی در ادامه توضیحاتی در مورد اصطلاحات بازار پایه فرابورس ارائه داد و گفت: بازار بورس اول تشکیل شده و شرکت‌هایی که سرمایه بالاتری دارند، در آن هستند.  شرکت‌هایی که سرمایه آن‌ها در حد بورس نیست، در فرابورس پذیرش شده‌اند. در بازار پایه ، شرکت‌هایی که لغو پذیرش شده‌اند یا شرایط پذیرش در بورس و فرابورس ندارند، حضور دارند.

خدابخش درباره اعمال تغییرات در بازار پایه فرابورس و افت سهام بعضی از شرکت‌ها تصریح کرد: عوامل مختلفی در قیمت شرکت‌ها متاثر است، این افت قیمت در بقیه بازارها همچون بورس هم اتفاق افتاده و نمی‌توان گفت، الزاما ناشی از اعمال قوانین جدید بوده است. سرمایه گذاران باید ریسک بازار را بپذیرند و با چشم باز سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: دلیل اصلی افت قیمت‌ها، تغییر دامنه نوسان بوده است. اکثر شرکت‌ها که با دامنه نوسان 10 درصد محاسبه می‌شدند، اکنون با اعمال مقررات جدید، با دامنه نوسان 3 محاسبه می‌شوند. تغییر دامنه نوسان هیچ تاثیری در سوددهی شرکت ندارد و سهامداران نگران اینکه تغییر دامنه نوسان باعث  از دست رفتن امکان رشد سهام شود، نباشند.

اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در مورد عوامل رشد بازار بورس گفت: رشد نقدینگی و  رکود نسبی در سایر بازارهای موازی منجر به سرازیر شدن سرمایه‌ها به این بازار شد و فرصت مناسبی برای بازار سرمایه به وجود آمد.  

وی افزود: البته در این شرایط نگرانی‌هایی هم به وجودمی آید. سرمایه گذاران جدید به بازار اضافه می‌شوند که بسیاری از آن‌ها برای اولین دوره حضور پیدا کرده اند و  با مفاهیم ریسک بازار و  تحلیل شرکت‌ها آشنا نیستند. ممکن است وارد شرکت‌های به اصطلاح داغ شده و با زیان مواجه شوند.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: در بازارها، ابزارهایی برای غیرحرفه ای‌ها طراحی می‌شود مثل صندوق‌های سرمایه گذاری که افرادی که آشنایی ندارند، باید از این طریق وارد بازار سرمایه شوند تا سرمایه آن‌ها به نهادهای حرفه‌ای تحت نظارت سپرده شود و در خطر نباشد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری درباره اعمال مقررات جدید در بازار پایه فرابورس اظهار کرد: شرکت‌هایی در بازار پایه حضور دارند که یا از شرایط پذیرش خارج شده اند یا شرایط پذیرش را نداشتند و  معمولا ریسک بیشتری دارند چراکه اطلاعاتشان کمتر منتشر می‌شود و الزامات گزارشگری کمتری دارند.

وی ادامه داد: در یک دوره زمانی تغییرات قیمت محسوسی در شرکت‌های بازار پایه حس می‌شد و نیاز به تغییر قوانین و مقررات در بازار پایه بود. بنابراین برای اعمال مقررات جدید فرایندی طی شد. فرابورس پیشنهاداتی داشت، سازمان بورس جلساتی با فعالان داشت و از نظرات متعددی استفاده شد. جمع بندی این پیشنهادات منجر به این تغییرات شد البته راه برای اصلاحات مجدد باز است و اگر لازم باشد انجام می‌گیرد.

وی درباره افت سهام برخی شرکت‌ها با اعمال مقررات جدید گفت: ارزش سهام تابع مقررات نیست، اما قیمت سهام ممکن است تابع باشد، چون عرضه و تقاضا در آن تاثیر دارد. انحراف قیمتی در بعضی سهام‌ها ایجاد شده بود که نیاز به اصلاح داشت و دیر یا زود حتی بدون اعمال مقررات جدید هم قیمت سهام این شرکت‌ها تعدیل می‌شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 333
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران