پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 514833 تاریخ : 1399/04/02-17:28:26
,13,
مهار 800 آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور

رییس سازمان جنگل ها اعلام کرد:

مهار 800 آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، از مهار حدود 800 مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور در کارگاه آموزشی مدیریت میدانی عملیات اطفاء حریق هوایی که امروز (دوشنبه) در مجموعه فرهنگی، ورزشی کوثر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، با تسلیت درگذشت «البرز زارعی» همیار طبیعت که در عملیات اطفای حریق در جنگل های گچساران جان باخت، افزود: اگر تمهیدات مالی انجام شده صورت نمی گرفت، آسیب از حریق بیش از میزان فعلی بود.

وی با اشاره به وقوع بیش از 730 مورد آتش سوزی از ابتدای فروردین امسال تاکنون در عرصه های طبیعی گفت: تنها مهار 6 مورد از این آتش سوزی ها به طول انجامید و دلیل آن وجود مشکل در اعزام بالگرد به مناطق صعب العبور بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 5 محور از برنامه های وزیر جهاد کشاورزی مربوط به حوزه سازمان جنگل هاست، افزود: مهمترین این برنامه ها، اجرای ممیزی مراتع در سطح حدود 9 میلیون هکتار و توسعه زراعت چوب با هدف کاهش قاچاق و قطع درختان جنگل است.

وی اهمیت زراعت چوب را یادآور شد و گفت: در سال جهش تولید، توسعه 30 هزار هکتاری زراعت چوب با متوسط برداشت یک میلیون مترمکعب هدفگذاری شده است.

منصور ادامه داد: توسعه گیاهان دارویی نیز در سطح 50 هزار هکتار از مراتع تا پایان امسال، پیش بینی شده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به شرکت خدمات هوایی ویژه افزود: درصورت موافقت وزیر جهاد کشاورزی، قصد داریم شرکت خدمات هوایی ویژه را مشروط به تجهیز آن برای خدمات هوایی و اطفای حریق، به سازمان جنگل ها ملحق کنیم که این اقدام درحال بررسی است اما لازمه اینکار تصویب منابع آن ازسوی مجلس شورای اسلامی است.

تولید محلول اطفای حریق توسط یک شرکت دانش بنیان

منصور یادآور شد: کارگاه آموزشی امروز برای مدیران کل منابع طبیعی و فرماندهان 11 استان که بیشترین حریق جنگلی و مرتعی را در ماه های اخیر داشتند، برگزار شد که در این کارگاه، اساتید حوزه نیروهای مسلح نیز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه آموزش امروز به چگونگی استفاده از خدمات اطفای حریق هوایی اختصاص داشت، افزود: البته در کنار اطفای حریق هوایی، باید از هر امکان برای جلوگیری از گسترش آتش استفاده کنیم.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به تولید آتش بر جدید توسط شرکت دانش بنیانی در لرستان، گفت: این محصول ژل مانند، در محوطه های اطراف حریق که آتش به آنها سرایت نکرده، ریخته می شود و مانند آتش بر حریق را خاموش و مانع گسترش آن می شود.

وی با بیان اینکه این محصول قابلیت استفاده در هرسطحی را دارد و هیچ آسیبی نیز به محیط زیست و جنگل ها وارد نمی کند، افزود: این محصول برپایه آب تهیه شده است، تا دمای 1200 درجه سانتیگراد را تحمل کند و پس از پاشیدن آن روی سطوح مختلف تا یکسال در محیط ماندگاری خواهد داشت.

منصور با بیان اینکه این محصول در یکی از کشورهای پیشرفته برای اطفای حریق های جنگلی استفاده می شود، گفت: با توجه به اینکه امکان وارد کردن این محصول به کشور را نداشتیم، با تکیه بر دانش بومی خود محصولی را با کیفیت بهتر از نمونه خارجی تولید کردیم.

وی افزود: اکنون درحال مطالعه نهایی برای استفاده از این آتش بُر هستیم و امید است تا هفته آینده به تدریج تعدادی از این محصول در اختیار استان ها قرار گیرد.

اطفای حریق هوایی پرهزینه است

«علی عباس نژاد» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز در ادامه، اطفای حریق هوایی را پرهزینه دانست و افزود: با این حال، در مواردی که امکان اطفای حریق زمینی وجود ندارد، باید از اطفای حریق هوایی بهره بگیریم.

وی افزود: با رفع مشکل منابع مالی، می توان مانع دیر رسیدن بالگردهای اعزامی به مناطق صعب العبور باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران