پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463625 تاریخ : 1398/02/10-11:05:00
,6,
منشأ تعیین قیمت در بازار آزاد کجاست؟

آخرین تحولات و نوسانات قیمتی در بازار خودرو کشور

منشأ تعیین قیمت در بازار آزاد کجاست؟

برخی علت نوسانات قیمتی را کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار می‌دانند که البته باید گفت این موضوع از سوی خودروسازان تکذیب شده است. از سوی دیگر درحال حاضر میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد و همین امر موجب ایجاد حباب کاذب قیمتی برای برخی محصولات پرفروش در بازار می‌شود.

بانک و صنعت، چند ماهی است با آغاز دور دوم تحریم‌های بین‌المللی و به‌وجود آمدن برخی مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز خودروسازان، نظم و آرامش بازار آزاد نیز تحت‌شعاع قرار گرفته است و به‌همین دلیل شاهد نوسانات قیمتی هستیم. اما سوالی که در این میان ذهن بسیاری از فعالان بازار و حتی مصرف‌کنندگان را درگیر کرده، این است که منشأ و سرچشمه این نوسانات و تعیین قیمت‌های جدید در بازار کجاست یا چه کسانی هستند؟

برخی علت نوسانات قیمتی را کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار می‌دانند که البته باید گفت این موضوع از سوی خودروسازان تکذیب شده است. از سوی دیگر درحال حاضر میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد و همین امر موجب ایجاد حباب کاذب قیمتی برای برخی محصولات پرفروش در بازار می‌شود. اما در ادامه باید به یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد اشاره کرد که متاسفانه به‌دلیل عدم نظارت و رسیدگی دستگاه‌های نظارتی، روزبه‌روز شاهد اتفاقات غیرمنتظره از جانب این بخش هستیم. درواقع سایت‌های خریدوفروش اینترنتی خودرو که این روزها تعداد آن‌ها قابل‌شمارش نیست، به مرجعی برای تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد تبدیل شده‌اند که این موضوع به‌دلیل رسمی نبودن و عدم نظارت کافی، باعث به‌وجود آمدن هرج‌ومرج در بازار شده است. 
زیرا هر شخص که قصد فروش خودرویی را داشته باشد، می‌تواند  با مراجعه به این سایت‌ها قیمت غیرواقعی را جهت کسب سود بیشتر برای آن درنظر بگیرد. درواقع این روند با ترویج یافته و باعث می‌شود قیمت یک محصول به‌صورت غیر واقعی در بازار آزاد افزایش یابد. در واقع باید گفت درحال‌حاضر با وجود برخی مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان خودرو قرار دارد اما میزان تیراژ تولیدی خودروسازان دولتی نسبت‌به ماه‌های پایانی سال گذشته افزایش یافته است و این موضوع می‌تواند امید و ثبات نسبی را به بازار خودرو برگرداند. اما ساده‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از هرج‌ومرج بازار در شرایط فعلی، نظارت جدی‌تر بر نحوه فعالیت سایت‌های خریدوفروش اینترنتی خودرو است. درواقع با این کار می‌توان شاهد جلوگیری از شیوه قیمت‌گذاری سلیقه‌ای توسط فروشندگان غیررسمی خودرو باشیم البته این اقدام موجب می‌شود خودروهای پرتقاضا و محبوب در بازار نیز از یک شیوه و اسلوب در قیمت‌گذاری پیروی کنند.
یکی دیگر از پدیده‌های جالب‌توجه که این روزها در نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد تاثیرگذار است، ایجاد گروه‌های تلگرامی به‌منظور تعیین قیمت محصولات خاص با عرضه نسبتا محدود در بازار است. درواقع این گروه‌ها که توسط برخی دلال‌ها و فعالان بازار اداره می‌شوند، با برگزاری نظرسنجی قصد رفتارشناسی و شناسایی پتانسیل بازار را در زمینه افزایش قیمت‌ها دارند. پس از به نتیجه رسیدن بازه قیمتی جدید، موج عظیمی از آگهی‌های دروغین در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی منتشر می‌شود تا به این ترتیب ذهنیت عموم فروشندگان و مصرف‌کنندگان واقعی را تغییر دهند. از همین‌رو آن‌ها نیز قیمت‌های جعلی را باور کرده و اقدام به انتشار آگهی فروش خودرو خود با قیمتی کاذب می‌کنند. 
این کار باعث می‌شود مصرف‌کنندگان نیز به دلال‌هایی پنهان تبدیل شوند که ناخواسته به وضعیت نابسامان بازار دامن زده‌اند.
به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت درصورت نظارت و رسیدگی دستگاه‌های ذیربط به نحوه فعالیت سایت‌های خریدوفروش اینترنتی خودرو و گروه‌های تلگرامی، بسیاری از مشکلات فعلی مرتفع خواهد شد و باردیگر آرامش و ثبات به بازار خودرو بازخواهد گشت. در واقع باید گفت باتوجه به شرایط فعلی، چنین اقدامی، آسان‌ترین و کارآمدترین راه‌حل برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد است. اما یقینا این تنها راه‌حل نخواهد بود و سامان بخشیدن به این آشفته‌بازار، نیازمند مدیریت دقیق و نظارت همه‌جانبه است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 311
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران