پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353530 تاریخ : 1397/05/13-13:27:52
,12,17,
ممیزی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در شاپرک چیست؟

گزارش

ممیزی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در شاپرک چیست؟

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ج.ا.ا.، شرکت شاپرک باید مطابق با الزامات و قوانین تدوین شده، اقدام به ارزیابی شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت نماید.

به گزارش بانک و صنعت ، در ابتدای شکل گیری شاپرک این شرکت مبادرت به تدوین الزامات شرکت های پرداخت نمود و این الزامات به شرکت ها ابلاغ گردید و ممیزی های اولیه از آن ها صورت گرفت. 

در ادامه و طی سال های بعد، نیاز به تکمیل مستندات و ایجاد یک رویه و مستند جامع تر برای ممیزی احساس شد. در این راستا، مستند توصیف ممیزی جامع از الزامات و مقررات بانک مرکزی و شرکت شاپرک تهیه و در اختیار شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت قرار گرفت. 

در این سند، جزییات ممیزی از حوزه های مختلف به همراه چارچوب ممیزی جامع بیان شده است. این چارچوب از پنج بخش اصلی تشکیل شده که به شرح ذیل می باشد: 

شاخص های عملیاتی، الزامات فنی، الزامات اجرایی، الزامات امنیت اطلاعات، همکاری مدیریتی

 

در فرایند ممیزی از 12 شرکت ارایه کننده خدمات پرداخت به صورت فشرده و پیوسته در طول 2 ماه در 27 حوزه مطابق با چارچوب ممیزی ارائه شده به شرکت ها، ممیزی به عمل می آید. پس از انجام ممیزی نواقص و موارد عدم انطباق آنها طی گزارشات رسمی به آن ها اعلام و مجددا به منظور رفع نواقص و موارد عدم انطباق فرصت داده می شود. 

هم چنین از خصوصیات فرایند جدید، ممیزی مجدد از نواقص و موارد عدم انطباق می باشد که برای رسیدن به این هدف، مجددا از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت ممیزی به عمل می آید و نتایج آن به منظور انجام اقدامات انضباطی و استخراج گزارشات آماری تهیه می شود.

 

اقدامات مهم صورت گرفته در این راستا به شرح زیر است:

الف) اجرای دستورالعمل اجرایی فعالیت و نظارت بر ارائه دهندگان خدمات پرداخت 

از نیازمندی های اولیه صدور مجوز ارائه خدمات پرداخت الکترونیک، تکمیل مدارک و مستندات مورد نیاز جهت صدور مجوز است. مدارک و مستندات مورد نیاز در مستند دستورالعمل فعالیت و نظارت بر شرکت های ارائه   دهنده خدمات پرداخت به تفکیک آمده است. در این پروژه بیش از 1000 برگه اسناد و مدارک شرکت ها بررسی و صحت سنجی می شود.

 

ب) تدوین مستند روش شناسی چارچوب جامع ممیزی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت 

شرکت شاپرک به عنوان نماینده رگولاتور و ممیزی کننده از 12 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، اصول و روش های ممیزی از شرکت های پرداخت را تهیه و در اختیار سازمان های بالادستی قرار می دهد. به این منظور، مستند روش شناسی چارچوب ممیزی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت صورت گرفت. 

این سند شامل اهداف کلان شاپرک و شاخص های کلان مرتبط با نظارت و ارزیابی می باشد. به منظور تدوین این سند، برای نخستین بار در صنعت پرداخت کشور از نظرات و پشنهادات نخبگان صنعت پرداخت در بانک مرکزی، شرکت شاپرک و 12 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت استفاده شده و در نهایت به عنوان سند بالادستی در تهیه راهبری نظام ارزیابی شاپرک از شرکت های خود به کار گرفته می شود.

 

ج) تدوین مستند توصیف ممیزی جامع از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت 

ممیزی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت نیازمند اطلاع رسانی دقیق از موضوعات ممیزی بوده تا بدین طریق بتوان هماهنگی های کلان و انتظارات رگولاتور را به ممیزی شونده به درستی انتقال داد. 

 

د) تهیه چک لیست های ممیزی از الزامات و مقررات

جهت تکمیل روش ممیزی وجود سنجه ها و پارامترهای قابل ارزیابی و نمره دهی مورد نیاز است. برای این منظور، از تمامی اسناد مرتبط با شاخص های ذکرشده در سند روش شناسی چارچوب نظارتی شاپرک، چک لیست تهیه شده تا بدین طریق بتوان تمامی کنترل های فنی-امنیتی تدوین شده و مرتبط با سندروش شناسی را پوشش داده و ارتباط معناداری بین عملکرد شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در اعمال و اجرای کنترل ها و نمایش اقدامات ایشان در قالب عددی فراهم شود. 

این چک لیست ها با رویکرد پوشش صد در صدی الزامات و مقررات بانک مرکزی و شرکت شاپرک تدوین شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 225
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران