پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 574827 تاریخ : 1399/12/27-18:23:24
,10027,
مقایسه آیین نامه های تعیین کارمزد بیمه های زندگی در ایران و کشورهای منتخب

مقایسه آیین نامه های تعیین کارمزد بیمه های زندگی در ایران و کشورهای منتخب

در کشورهای با صنعت بیمه پیشرفته، با اجرای سیاست های مقررات زدایی و آزادسازی، اساس نرخ گذاری تعرفه ای کنار گذاشته شده اما در ایران همچنان نظام نرخ گذاری تعرفه ای به کار گرفته می شود. حداکثر کارمزد نمایندگی ها و دلالان رسمی بیمه در ایران با کمترین طبقه بندی نسبت به انواع بیمه های زندگی تنظیم شده و با وجود اختلافات اندک در جزئیات محصولات بیمه ای ارائه شده، سایر کشورهای مورد مطالعه در مقایسه با ایران نرخ کارمزد کمتری دارند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، میزان نرخ کارمزد بیمه های زندگی و شیوه پرداخت آن، دو چالش اساسی پیش روی بیمه های زندگی در کشور است. در حالی که نهادهای نظارتی از بالا بودن میزان کارمزد بیمه ها در کشور سخن می گویند، کارگزاران و دلالان رسمی بیمه نسبت به نامناسب بودن نرخ های کارمزد به سبب شرایط تورمی اقتصادی کشور معترض هستند. همچنین نرخ های کارمزدهای بیمه های زندگی معمولا در سال های اولیه فروش بیمه نامه به ویژه سه سال اول، برای شبکه فروش قابل قبول است اما در سنوات بعدی کاهش یافته و حتی به صفر می رسد.

بر اساس چالش های مذکور، گزارش پژوهشی «مقایسه آیین نامه های تعیین کارمزد بیمه های زندگی در ایران و کشورهای منتخب» با هدف ارائه مباحث تحلیلی و مقایسه ای پیرامون اصلاح و به روزرسانی روش های نظارت بر کارمزد و بهبود رویه های مرتبط در این زمینه مبتنی بر ملحوظ قرار دادن شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور ارائه شده است.
در پژوهش حاضر ضمن تبیین اصول لازم برای صدور و تداوم مجوز فعالیت شرکت های بیمه در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)، کارمزد بیمه های زندگی در سایر کشورهایی که بیشترین شباهت را با ایران دارند مانند امارات، مالزی، هند و عربستان و کشورهای پیشرو فاقد نظام تعرفه گذاری مانند کشورهای عضو OECD، با روش مقایسه تطبیقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
بر اساس یافته های این پژوهش، با توجه به شرایط اقتصادی و بیمه کشور و ضرورت تعیین کارمزد در بیمه های زندگی از سوی نهاد نظارتی، مطلوب است نظارت تعرفه ای بر فعالیت های بیمه های بازرگانی با به کارگیری فرمولی منعطف و شفاف، تعیین و به روزرسانی شود.


علاقه مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش پژوهشی می توانند به وب سایت پژوهشکده بیمه به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1274 مراجعه نمایید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 345
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران