پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 518795 تاریخ : 1399/06/12-13:53:17
,11,
مطالعات فرونشست زمین در 9 فرودگاه کشور به کجا رسید؟

مطالعات فرونشست زمین در 9 فرودگاه کشور به کجا رسید؟

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه انجام مطالعات فرونشست زمین در 9 فرودگاه کشور در حال انجام است، گفت: این احتمال داده می شود که فرودگاه های کشور تحت فرونشست زمین باشند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی با اشاره به اینکه در هفته های گذشته برای انجام مطالعات فرونشست زمین در برخی فرودگاه های کشور از جمله اردبیل، تبریز به استان های مختلف سفر کرده است، گفت: با توجه به اینکه یکی از مخاطرات چند سال گذشته فرونشست بوده و نشانه هایی از تبعات فرونشست در حوزه فرودگاه، ریل و بنادر دیده می شود این مهم در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفت و در حال انجام است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعات آثار فرونشست در 9 فرودگاه کشور، فرودگاه های مشهد، کرمان، بم، یزد، تبریز، اردبیل و ایلام، فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد شروع شده و در برخی از فرودگاه ها همچون فرودگاه امام خمینی (ره) فاز دوم مطالعات آغاز شده است. ، گفت: همکاری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای مطالعات فرونشست با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار مناسب بوده است و کار در حال انجام است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه در چند سال گذشته، مصرف آب های زیرزمینی به دلیل خشکسالی های متعدد، کمبود نزولات جوی و نوع آبیاری ها در کشور افزایش یافته و همین موضوع موجب افت سطح آب زیرزمینی در دشت های کشور شده است، توضیح داد: ثابت شده، هرجا که آب زیرزمینی پایین تر برود و سطح آب افت کند، زمین نیز دچار فرونشست می شود و این فرونشست باعث ایجاد انحنایی در سطح زمین شده که این رخداد برای المان هایی که تحت مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است، تاثیر مستقیم دارد.

بیت اللهی، گفت: به طور متوسط حدود 54 فرودگاه فعال در کشور وجود دارد که عموم آنها نیز در دشت ها احداث شده اند. از آنجاییکه مناطق دشت گونه و هموار معمولا با افت آب زیرزمینی همراه بوده و دچار فرونشست می شوند، این احتمال داده می شود که فرودگاه های کشور تحت فرونشست زمین باشند و از این رو کار بسیار مهم مطالعات فرونشست زمین در فرودگاه های کشور از جمله فرودگاه مهرآباد و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) آغاز شد و ادامه یافت که هم اکنون در خصوص شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، فاز دوم این مطالعات در جریان است.

وی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران و بند ض ماده 14 قانون مدیریت بحران که موضوع فرونشست زمین را برعهده مرکز تحقیقات نهاده و بر اساس آن مطالعه فرونشست زمین در شقوق حمل و نقل در دستور کار قرار گرفته است، همکاری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را در آغاز مطالعات و تداوم آن، مثبت ارزیابی کرد.

بیت اللهی، توضیح داد: فاز دوم مطالعات فرونشست زمین در فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شده که هدف از آن ارایه راهکارهایی برای افزایش پایداری فرودگاه ها و همچنین دانست این نکته است که آیا فرونشست زمین در سطح استانداردی است یا اینکه در شرایط بحرانی قرار دارد و باید راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

وی تاکیدکرد: با توجه به میزان و نرخ فرونشست زمین انتظار بر این است که نتیجه مطالعات مشخص کند که چه اقداماتی می توان انجام داد تا وضعیت فرودگاه ها، کماکان پایدار و در سطح استانداردهای مطلوب قرار بگیرد. این مطالعات برای اولین بار است که در کشور انجام می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 366
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران