پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448055 تاریخ : 1397/11/14-18:38:56
,12,17,13,
مصیبت صیادی چینی‌ها برای وزیر جهاد کشاورزی

گزارش جزئیات جلسه امروز مجلس؛

مصیبت صیادی چینی‌ها برای وزیر جهاد کشاورزی

سرانجام حضور کشتی های صیادی چینی در دریای عمان، صدای نمایندگان مجلس را بلند کند و پای وزیر جهاد کشاورزی را برای پاسخ به سوال بهارستان نشینان به صحن علنی کشاند؛ اما توضیحات حجتی نتوانست نمایندگان را قانع کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، چند ماهی است که تور ماهیگیری چینی‌ها در دریای عمان پهن است و گرچه در ابتدا حضور آنها تکذیب می شد و برخی از مسئولان حضور کشتی های صیادی چینی را به طور کامل رد می کردند اما سرانجام اعلام شد که این کشتی ها در اجاره ایرانی هاست.

انتقادها فقط محدود ایران نماند و تا شرق آسیا رفت. وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای نسبت به فعالیت صیادان و کشتی های چینی در آب های ایران اظهار بی اطلاعی و تاکید کرد، «چین کشوری مسئول در امور شیلات است و هرگز اقدامات غیرقانونی در این زمینه را برنمی تابد.» 

پیگیری های رسانه ای سرانجام به آنجا رسید که مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست لب به سخن گشود و در مورد علت حضور شناورهای چینی صیادی در جنوب ایران گفت، «سازمان شیلات بارها اعلام کرده که ذخایر دریایی فانوس ماهیان (که جزو حرام‌گوشتان به‌حساب می‌آیند و در داخل کشور ما مصرف غذایی ندارند) ظرفیت برداشت دارند. با توجه به اینکه روش‌ها، ابزار و تجهیزات برای صید فانوس ماهیان در کشور وجود نداریم، چینی‌ها آمده‌اند و این کار را با همکاری ما انجام می‌دهند.»

در همین رابطه «حسن صالحی» رئیس سازمان شیلات ایران پنجم شهریورماه امسال اظهار داشت: شناورهای مخصوص برای صیادی در عمق 200 متری، با پرچم ایران در خلیج فارس حضور دارند و هیچ شناور خارجی برای بهره برداری در آب های فراساحلی کشورمان نیست. 

به گفته وی، سازمان شیلات ایران به 261 شناور موافقت اصولی برای صید داده است اما فقط 90 شناور در آب های فراساحلی برای برداشت فانوس ماهیان در عمق 200 متری فعالیت دارند.

 واکنش نمایندگان مجلس

با این حال ماجرا به اینجا ختم نشد و ادامه حضور کشتی های چینی در دریای عمان، صدای ماهیگیران مردم منطقه بویژه در چابهار را بلند کرد. ماهیگیران هر روز از خالی شدن بیشتر تور و کوچک شدن سفره گلایه کردند زیرا معتق بودند کشتی های چینی دریا را پاکسازی می کنند. 

حتی ماهیگیران بومی اعلام کردند، فعالیت کشتی های چینی در فصل تخم ریزی ماهی ها نیز متوف نمی شود و این می تواند آینده دریا و معیشت آنها را به خطر بیاندازد.

انتقاد و اعتراض های مردم منطقه همچنان ادامه دار شد و به جایی رسید که صدای نمایندگان مجلس را درآورده و 40 تن از آنها خواستار حضور وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شدند تا به چرایی مشکلات ایجاد شده و پاکسازی دریای عمان از گونه های مختلف گیاهان و آبزیان، پاسخ دهد.

غارت سرمایه‌های ملی در غالب صیادی

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز(یکشنبه) برای پاسخ به پرسش فاطمه ذوالقدر و 39 نماینده دیگر در مجلس حاضر شد. 
سوال ذوالقدر در مورد ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب های دریای عمان به دلیل قرارداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی های چینی برای صید در عمق 200 متری دریای عمان بود که با پخش فیلمی از صید غیرقانونی در دریای عمان همراه شد. 

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در طرح پرسش خود گفت: صید بی رویه انواع گونه های ماهی توسط صیادان صنعتی با شناورهای ترال، آسیب های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی بسیاری را برای سرمایه ملی کشور و معیشت صیادان سنتی ایجاد کرده است.

وی مطالبه امروز را مطالبه ای ملی دانست و گفت: بین آنچه هدف تعریف شده و آنچه که در عمل شاهد آن هستیم فاصله ای بسیار وجود دارد؛ فاصله ای که در آن مشکلات معیشت و امرار معاش صیادان سنتی و بیکاری آنها و غارت سرمایه های ملی کشور و عدم تولید و خودکفایی را می بینیم.

وی اظهار داشت: مطالبه امروز، مطالبه نسل حاضر و آینده کشور است و آنها خواستارند مشکل ایجاد شده در نتیجه صدور مجوزهای بی رویه در صیادی ترال که سرمایه کشور و زیست بوم دریایی را مورد هجوم قرار داده است، رفع شود.

سهم صید فانوس ماهیان ناچیز است

محمود حجتی در پاسخ به پرسش مطرح شده گفت: گفت: فانوس ماهی ها در دریای عمان به وفور وجود دارند؛ این ماهی ها برای تولید پودر ماهی صید می شوند؛ این ماهی نورگریز است که در عمق 200 تا 400 متری زیرسطح آب زندگی می کند. 

حجتی با بیان اینکه ذخایر این ماهی در دریای عمان چند میلیون تن است که در طول سال تخم ریزی می کند، ادامه داد: حداقل ظرفیت برداشت این نوع ماهی که به ذخایر آسیبب نزند، حدود 300 هزار تن در سال است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان صیدی که ما امروز در آب های ساحلی با عنوان صید سنتی داریم حدود 700 هزار تن است، افزود: میزان برداشت فانوس ماهی در سال گذشته، ناچیز و حدود 17 هزار تن بود.

حجتی با یادآوری اینکه میزان پروتئین این ماهی 73 درصد است که 2 برابر سویا پروتئین دارد، اضافه کرد: به دلیل اینکه صید فانوس ماهی تکنیک خاصی می خواهد، صید این نوع ماهی در سال 1387 به کمترین میزان رسید.

 صیادان مقررات را رعایت نکردند

وی با بیان اینکه از سال 1387 به تدریج صید این ماهی افزایش یافته است، ادامه داد: باید روشی را اعمال کنیم که صید این گونه ماهی که فوق العاده اهمیت دارد در تعارض با منافع صیادان بومی و محلی نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اگر دستورالعمل ها و نظارت ها به خوبی رعایت و کنترل شود به طور قطع هیچ تعارضی نباید رخ دهد، گفت: گروه بازرسی به منطقه صید اعزام کردیم که پس از بررسی گفتند، متاسفانه بخشی از بهره برداران، چارچوب ها و مقررات را رعایت نکرده اند. 

وی اظهار داشت: به دلیل مشکلات، یک تعلیق 2 ماهه ای را در آن منطقه داشتیم؛ دستورالعمل ها را اصلاح و اقداماتی را انجام دادیم. 

حجتی با بیان اینکه اگر گونه نایاب را صید کرده باشند تخلف است، افزود: حداقل در طول امسال، هشت مورد تخلف به دادگاه معرفی و تمهیداتی برای برخورد با این موضوع در نظر گرفته شده است. 

 ایجاد واحد ویژه برای تخلفات احتمالی

وی اضافه کرد: با دادستان استان هرمزگان هماهنگی هایی انجام شده تا در آن بخش واحد ویژه ای برای برخورد با تخلفات احتمالی در صید ماهی ایجاد شود. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر صیادان محلی علاقمند به صید فانوس ماهی باشند مشکلی وجود ندارد و برای آنها نیز مجوز صادر می شود. 

وی تصریح کرد: مشکلاتی درباره محدودیت ناظران شیلات وجود داشت که با بازنگری در دستورالعمل ها از بین رفت تا اشراف اطلاعاتی بیشتر شود. 

با وجود توضیحات حجتی، ذوالقدر نماینده تهران اعلام کرد که از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت؛ نمایندگان نیز با 42 رای موافق، 149 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 216 نماینده حاضر، از پاسخ های حجتی قانع نشدند.

 صید ترال در حالی ادامه دارد که این روش به دلیل آسیب های جبران ناپذیری که به اکوسیستم دریایی می زند در نقاطی از جهان ممنوع شده است؛ ضمن آنکه برای جبران خسارت ماهیگیران بومی در آن مناطق، خسارت پرداخت می شود. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 310
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران