پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354769 تاریخ : 1397/05/30-13:42:54
,12,17,
مشکلاتی که تجار ایرانی برای مبادلات اقتصادی با پاکستان پیش رو دارند

گزارش

مشکلاتی که تجار ایرانی برای مبادلات اقتصادی با پاکستان پیش رو دارند

تعرفه های گمرکی بالا، عدم تخصیص یارانه حمل و نقل کالا و نبود کانال بانکی برای مبادلات مالی از مشکلات پیش روی تجار ایرانی و پاکستانی بشمار می‌رود.

به گزارش بانک و صنعت ، سال 2017 میلادی با توجه به سفر مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی ایران و پاکستان به عنوان نقطه عطفی در گسترش روابط 2 کشور همسایه خوانده می‌‌شود.

در سال گذشته صادرات ایران به این کشور رشد 16 درصدی را نسبت به سال 95 تجربه کرده است و به یک میلیارد و 336 میلیون دلار افزایش یافت.

طی سال گذشته، صادرات کالا از جمهوری اسلامی ایران با افزایش 16 درصدی از لحاظ دلاری و 5 درصدی از لحاظ وزنی از 795 میلیون دلار در سال 95 به 925 میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافت.

همچنین، واردات کالا از این کشور به ایران در سال گذشته افزایش 13 درصدی داشته است و از نظر ارزشی از 346 میلیون دلار به 412 میلیون دلار رسیده است.

طبق گفته تجار ایرانی بالا بودن تعرفه صادراتی کالاهای ایرانی به پاکستان یکی از مشکلاتی است که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند، تعرفه کشور چین برای صادرات چهار درصد است، در حالی که میزان تعرفه صادرات ایران گاهی به چهل درصد نیز می‌رسد. 

همچنین هزینه بالا در حمل و نقل کالا به پاکستان از دیگر مشکلات است، در کشورهای جهان تجار برای حمل و نقل کالا، از دولت یارانه دریافت می‌کنند که این امر در ایران اتفاق نمی‌افتد.

راه آهن کویته پاکستان به زاهدان در ایران فرصت دیگری است که می تواند هزینه تمام شده حمل کالا را بسیار کاهش دهد که استفاده از این خط نیز با مشکلاتی رو به رو است. بالا بودن نرخ بهره برای تولیدکننده ایرانی، معرفی نشدن کالاهای ایرانی در میان مشتریان پاکستان و کم بودن تبلیغات محصولات ایران در این کشور از دیگر مشکلات توسعه تجارت دو جانبه ایران و پاکستان است. همچنین اعتمادسازی و توجه به ذائقه مشتری از دیگر اصول کار است که باید برای توسعه تجارت دوجانبه مورد توجه قرار گیرد.

همچنین نبود دسترسی بازرگانان دو کشور به کانال های بانکی برای مبادلات مالی نه تنها تجارت دو جانبه را با رکود مواجه کرده است، بلکه باعث افزایش تجارت غیر قانونی در مرزهای مشترک شده است.

به دلیل نبود روابط بانکی بسیاری از تبادلات تجاری بین دو کشور خارج از مجراهای بانکی و نهادهای مالی صورت می‌گیرد.

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 486
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران