پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353556 تاریخ : 1397/05/13-16:55:45
,12,17,
مشکلات پیش روی صادرات شکلات ایران در سال جاری

گزارش

مشکلات پیش روی صادرات شکلات ایران در سال جاری

افزایش تعرفه گمرکی توسط دولت عراق، عدم ثبات نرخ ارز، مجوزهای دست و پاگیر گمرکی در عراق و پاکستان کاهش صادرات این محصول را در سال جاری در پی داشته است.

به گزارش بانک و صنعت ، در سال‌های اخیر به دلیل سرمایه گذاری‌ها و تکنولوژی‌های مناسب در صنعت شکلات، انواع محصولات شکلاتی ایرانی با کیفیت و تولید بالا در عرصه رقابت بین المللی در کنار برندهای قدیمی و نامدار دنیا قرار گرفت و موفق به صادرات این نوع محصول به خراج از کشور شد.

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات شیرینی و شکلات کشور در سال 96 نسبت به دوره مشابه سال 95، از نظر ارزشی 21 درصد و از نظر وزنی 121 درصد افزایش یافت.

کشور عراق بیشترین سهم صادرات این محصولات را به خود اختصاص داده و بر اساس آمارها، در 11 ماه نخست سال گذشته 149 میلیون دلار شیرینی و شکلات ایران به عراق صادر شده است.

همچنین، سهم افغانستان به عنوان دومین وارد کننده این محصولات در سال گذشته، 49 میلیون دلار بوده است.

در سال جاری صادرات انواع بیسکویت و نان شیرینی ایرانی از لحاظ وزن با کاهش مواجه بوده است. دلیل کاهش صادرات این محصول را می‌توان به افزایش تعرفه گمرکی این بخش توسط دولت عراق، عدم ثبات نرخ ارز، مشکلات سیاسی و امنیت منطقه و باز و بسته شدن مرزها، مجوزهای دست و پاگیر گمرکی در عراق و پاکستان اشاره کرد. این دست مشکلات در گروه شکلاتوهای کاکائو نیز موجود است در بخش صادرات بیسکویت در سال گذشته 252 میلیون و 500 دلار مثبت بوده است.

 

واردات شکلات
واردات شکلات به دلیل قدرت خرید آن در جامعه اندک است، شکلات های خارجی در ایران قیمتی حدود 100 هزار تومان است اما در اروپا قیمت تمام شده برای خریدار تا این اندازه بالا نیست، از دلایل گرانی این محصول در کشور تعرفه بالا، قیمت بالای آن در بازار، سودجویی افراد و انحصاری بودن این کالا است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 385
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران