پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466609 تاریخ : 1398/04/01-11:35:12
,23,17,
مشارکت در پرداخت مالیات، نماد عمل به وظیفه شهروندی

یادداشت

مشارکت در پرداخت مالیات، نماد عمل به وظیفه شهروندی

افزایش میزان اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای مالیاتی، یکی از محورهای اصلی و مهم سیاست دولتمردان در سالهای اخیر است که تلاشهای زیادی برای انتخاب راهکارهای مناسب برای تحقق این هدف از سوی دستگاه مالیاتی به کار گرفته شده است.

بانک و صنعت، با نگاهی اجمالی به شاخصهای پیشرفت اقتصاد در کشورهایی که مالیات در شالوده اقتصاد آنها نقش اصلی را ایفا می کند متوجه می شویم که تکیه بر درآمدهای پایدار مالیاتی ضامن رشد و توسعه اقتصاد بوده و ضریب اطمینان موفقیت در اجرای پروژه های عمرانی و زیر ساختهای شهری با استفاده از مالیات بسیار بالا می باشد..
از همین روست که در سالهای اخیر، دولتها و مسئولین کوشیده اند با ارائه و بکارگیری راهکارهایی مناسب برای تسهیل در قوانین مالیاتی و به روزرسانی آن، مفاهیم مالیاتی را در جامعه بسط و گسترش داده و با افزایش اعتماد مودیان مالیاتی و اقناع افکار عمومی میزان مشارکت در پرداخت مالیات را توسعه ببخشند.
از آنجایی که رشد و گسترش اقتصاد در تمامی زمینه ها منوط به داشتن بودجه ای ثابت و مکفی می باشد تا چرخهای اقتصاد روان و درست به چرخش در آید در آمدهای نفتی قابلیت این اعتماد و اتکا را ندارد چرا که متاسفانه درآمدهای نفتی به لحاظ سیاستهای بین المللی، پیوسته در حال نوسان و دگرگونی است و لذا نمی توان بر پایه آن سیاستهای اقتصاد را پی ریزی نمود.
درهمین راستا و به منظور قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، تحقق کامل در آمدهای مالیاتی به عنوان یک سیاست راهبردی بسیار مهم و تاثیر گذار تلقی می شود و در حال حاضر، دولتمردان سعی دارند با بررسی کارشناسانه تجارب کشورهای موفق در زمینه اقتصادی و با در نظر داشتن فرهنگ و اعتقادات مردم و به فراخور قابلیتها و توانمندیهای اقتصادی کشورمان، درآمدهای مالیاتی را به عنوان اصلی ترین رکن بودجه در کشور قرار دهند. ترویج فرهنگ مالیاتی و معرفی مزایای مالیات در آبادانی و عمران شهرها و کشور و ایجاد امکانات عمومی، مهمترین گامی است که دستگاه مالیاتی در سالهای اخیر اهتمام ویژه ای نسبت به آن داشته و اقدامات زیادی در جهت هدایت افکار و باور عمومی به سمت شناخت مزایای مالیات و اینکه مردم با پرداخت مالیات در امر اداره کشور سهیم بوده و به این وسیله می توانند مانع به هدر رفتن نفت شده و آن را برای نسل آینده و فرزندان خود ذخیره نمایند، به انجام رسانده است.
در دنیای فعلی بالا بودن سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه و نقش آن در داشتن اقتصادی سالم و پویا، معیار اصلی پیشرفت و رشد هر کشوری می باشد.تعیین جایگاهی دقیق برای مالیات در چرخه اقتصاد، مسیری است که کشورهای توسعه یافته طی کرده اند و همین امر موجب افزایش نقش مالیات در اداره کشور شده است.با نگاهی به آمار کشورهای مختلف در می یابیم که سهم مالیات در درآمد ملی کشورهای پیشرفته 30 تا 50 در صد و در کشورهایی نظیر کشور ما حدود 20 درصد است. در ایران هم طبق برنامه های دولت قرار شد که سهم مالیات در بودجه جاری افزایش یافته و با فرهنگ سازی و انجام اقدامات لازم، میزان آگاهی آحاد جامعه از مقوله مالیات و موارد مصرف آن افزایش یابد.
تغییراتی که در قانون مالیاتهای مستقیم صورت گرفته و بسترسازی برای اجرای طرح جامع مالیاتی و اجرای مالیات بر ارزش افزوده از مواردی است که در راستای شفاف سازی قوانین و افزایش میزان اعتماد مودیان و تک تک مردم جامعه انجام شده است.
پرواضح است که ورود به فهرست کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، نیازمند بسترسازی و ارتقای فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه می باشد تا بدین ترتیب مقدمات اقناع افکار عمومی فراهم آمده و با ایجاد اعتماد متقابل بین دستگاه مالیاتی و آحاد جامعه میزان مشارکت مودیان برای پرداخت مالیات افزایش یابد.
کلید رسیدن به این هدف، داشتن برنامه ای منسجم و در اختیار داشتن ابزار لازم است .ایجاد سنگ بنای اقتصادی پویا و کارآمد که بتواند فشارهای لایه های اجتماعی و فرهنگی و توقعات و مطالبات جامعه را تاب آورد نیازمند تزریق بودجه ای قابل اتکا و پایدار است. مشارکت مودیان مالیاتی برای تحقق سهم پیش بینی شده مالیات در بودجه کشور، وظیفه ای بدیهی و آشکار است.
تمامی فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی که از امکانات کشور برای تحصیل درآمد استفاده می کنند موظفند بخشی از درآمد خود را به دولت بپردازند تا بدینوسیله دولت بتواند در امرخدمت رسانی به آحاد جامعه و برقراری امنیت و رفاه مردم موفق باشد.
بدون شک این مشارکت در پرداخت مالیات، نشانه و نماد فهم عمیق مردم و عمل به وظیفه شهروندی آنهاست. زیرا که همه ما درقبال دولت و نظام خود مسئولیم و می بایست کمال همکاری و همیاری را در یاری رساندن به نظام داشته باشیم.
در تمام دنیا، کسانی که در موعد مقرر اقدام به پرداخت مالیات می کنند شهروندانی قانون مدار شناخته می شوند که درجای خود به راحتی حقوق خود را از دولت مطالبه می کنند. چنین افرادی به قوانین و مردم خود احترام گذاشته و شان و جایگاه شهروند سالم را برای خود کسب می کنند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 274
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران