پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433994 تاریخ : 1397/10/01-13:09:58
,23,17,
مزایای استفاده ازصندوق مکانیزه فروش

یادداشت

مزایای استفاده ازصندوق مکانیزه فروش

توسعه‌یافتگی در برخی کشورها و اهمیت یافتن مباحثی مانند مشتری‌مداری، احترام به حقوق شهروندان و شفافیت مبادلات اقتصادی در اکثریت کشورها، باعث مطرح شدن صدور فاکتور یا صورت حساب به مشتریان شد. در این راستا صندوق‌های فروش در کنار کارکردهای قبلی، کارکرد صدور صورت‌حساب یا فاکتور را نیز پیدا کردند; ضمن اینکه با تحقق این امر، نظام‌های مالیاتی نیز با تکیه بر این کارکرد می‌توانستند نسبت به وصول مالیات دقیق از صاحبان درآمد و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات نیز اقدام کنند.

بانک و صنعت، صندوق فروشگاهی مجموعه‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزاری است که نوع پیشرفته آن رایانه‌ای کامل با یک مانیتور کوچک که از دید مشتری فقط یک فیش با جزئیات خرید را صادر می‌کند و از دید کارفرما، اعمال کنترل و حسابداری مکانیزه را نیز انجام می‌دهد. ساده‌ترین نوع آن‌که در میوه‌فروشی‌ها نیز دیده می‌شود فقط یک ترازوی رقمی است که با وارد کردن قیمت، مبلغ کل را محاسبه می‌کند و یک فیش می‌دهد. جزئیات خرید نیز در این فیش ذکر می‌شود. با توجه به مزیت‌های ذکر شده و به منظور شفافیت مبادلات اقتصادی در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی کشور و شورای اصناف ماموریت داده شده که نسبت به آماده ساختن زیرساخت‌ها و اجرایی کردن نصب و راه‌اندازی صندوق‌های فروش در فروشگاه‌ها اقدام کنند. البته هزینه نصب و راه‌اندازی به شرط اعلام به واحد مالیاتی مربوطه از درآمد مشمول مالیات همان سال صاحب فروشگاه کسر می‌شود. 

استفاده از فناوری سبب شده تا علاوه بر کاهش مدت انجام فرایندها از وقایع دیگری همچون خطاهای انسانی و کارهای تکراری و روزمره جلوگیری به عمل بیاید. صندوق مکانیزه فروش ابزاری سودمند است که در عرصه خرید و فروش به کمک اصناف مختلف آمده است.
از طرف دیگر اجرای صحیح نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز مستلزم یک سری ملزومات و مقدماتی از جمله استقرار صندوق فروشگاهی می باشد که مسئولان این نظام بر استفاده از آن تاکید فراوانی داشته اند.
یکی از دلایل استفاده از صندوق مکانیزه فروش در اصناف مدیریت مطلوب انجام فرایندهایی همچون عملیات فروش کالا و ارائه خدمات است به عبارت دیگر استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی به گونه ای این امکان را به صاحبان کسب و کار می دهد تا با انجام یک سری عملیات، مدیریت مطلوبی روی بخش هایی مانند ایجاد و به روز رسانی فهرست اموال و موجودی کالاها، فرایند خرید و فروش کالاها، گزارش گیری و ارتباط موثر با مشتریان را داشته باشند.
طبقه بندی و مرتب کردن کالاهای موجود در انبار بر اساس موضوعات مختلف یکی از امکاناتی است که صندوق فروشگاهی به فروشندگان می دهد. طبقه بندی معمولی که بر روی فهرست اموال و داراییها در انبار صورت 
می گیرد شامل مواردی نظیر وضعیت موجودی کالاها در انبار، توصیف کالاها از قبیل سایز و رنگ است.
به طور کلی مزایای صندوق فروشگاهی عبارت است از: سرعت در پردازش محاسبات، صرفه جویی در زمان، ارائه انواع گزارشات مدیریتی، صرفه جویی در هزینه‌ها، امکان شناسایی اقلام خاص، افزایش دقت و نظم در امور کاری، کاهش درصد اشتباه به پایین‌ترین حد.
بنابراین می توان گفت که از طریق راه اندازی سامانه های فروشگاهی میتوان به اهدافی مهمی نظیر ‌ شفاف‌سازی تدریجی مبادلات، فعالیت‌های اقتصادی در راستای ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی و نیل به اهداف دولت الکترونیکی و همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی، همچنین تسهیل در شناسایی درآمد واقعی مودیان، رعایت عدالت نسبی مالیاتی و اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در بخش صاحبان مشاغل دست پیدا کرد.

 


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران