پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351433 تاریخ : 1397/04/06-11:10:58
,23,17,
مزایای ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی

یادداشت:

مزایای ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی

آمارهای جهانی، ضریب نفوذ اینترنت در ایران را بیش از 82 درصد اعلام می کنند. افزایش ضریب نفوذ اینترنت به معنای گسترده شدن امکان دسترسی قشرها و گروه های مختلف مردم به این فناوری ارتباطی است. گسترش استفاده از این ابزار نهادهای حاکمیتی را نیز تشویق کرده است بسیاری از خدمات خود را به صورت الکترونیکی و بر بستر فناوری اینترنت ارائه کنند.

بانک و صنعت، سازمان امور مالیاتی کشور هم که وظیفه محاسبه و دریافت مالیات های مورد نیاز برای تامین مخارج عمومی جامعه را برعهده دارد و پیوسته بر خدمت رسانی موثر به مودیان مالیاتی تاکید داشته است، از جمله سازمان های دغدغه‏ مند در این حوزه است. این سازمان در سال های اخیر کوشیده است تا با تحقق ایده تحول نظام مالیاتی در قالب طرح جامع مالیاتی، هم زمینه را برای افزایش شفافیت اقتصادی و رعایت عدالت مالیاتی فراهم کند و هم با ارائه خدمات الکترونیک زمینه را برای کسب رضایتمندی مودیان فراهم کند.

ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی از جمله مهمترین خدمات ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی بر بستر اینترنت است. ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد قانونی مقرر که به حکم قانون از جمله مهمترین تکالیف قانونی مودیان به شمار می آید و قانونگذار آن را شرط برخورداری از هرگونه معافیت و تخفیف مالیاتی اعلام کرده است بیش از این به صورت کاغذی و به روش سنتی انجام می گرفت که چالش ها و نارضایتی زیادی به دنبال داشت. هزینه بر بودن فرایندهای کاغذی، عدم امکان ارائه اظهارنامه در وقت غیراداری، ازدحام مراجعه کنندگان در ادارات امور مالیاتی و مشکلات ناشی از آن مثل ترافیک و غیره و مشکل ذخیره و بایگانی اسناد کاغذی از جمله مهمترین مشکلات و چالش های شیوه سنتی ارائه اظهارنامه مالیاتی بود. در حال حاضر اما، مودیان مالیاتی از امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی برخوردار هستند و در موعد قانونی مشخص می توانند در هر ساعت از شبانه روز نسبت به ارائه اظهارنامه الکترونیکی خود اقدام کنند. گفتنی است موعد قانونی ارائه اظهارنامه برای صاحبان مشاغل ( اشخاص حقیقی) خردادماه و برای شرکت ها و صاحبان املاک اجاری (اشخاص حقوقی) تیرماه است. سازمان امور مالیاتی در حال حاضر بسیاری از خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می کند. برخی از این خدمات عبارتند از:
- سامانه ثبت نام و تشکیل پرونده الکترونیکی مالیاتی
- سامانه اظهارنامه‌های الکترونیکی
- سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات
- سامانه ارسال صورت معاملات فصلی
- سامانه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی
- سامانه مالیات بر درآمدمشاغل خودرو
- سامانه ثبت الکترونیکی صندوق و نرم افزار فروش
- سامانه مالیات بر نقل و انتقال املاک
- سامانه استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع و شرکت‌های خارجی
- سامانه خطایاب خودکار (مودیان گرامی می‌توانند در 7 روز هفته و 24 ساعته حتی در ایام تعطیل مشکلات پیش آمده سیستم خود را که باعث عدم ارتباط با سامانه‌ها و یا نرم افزارهای سازمان شده است را با راهنمایی سیستمی برطرف نمایند.)
خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به همین موارد محدود نمی شود و در آینده نزدیک موارد دیگری نیز به فهرست افزوده خواهد شد که در نهایت به افزایش سرعت و بازدهی خدمات ارائه شده خواهد انجامید.
در این میان نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است مودیان نباید ارائه اظهارنامه الکترونیکی را به آخرین ساعات موعد قانونی موکول کنند و با توجه به اینکه در هر ساعت از شبانه روز ارائه اظهارنامه امکان پذیر است، بهتر است این کار قبل از ساعات پایانی موعد مقرر قانونی انجام شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 247
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران