پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 575388 تاریخ : 1400/01/08-10:54:58
,23,17,
مروری بر فرهنگ سازی مالیاتی

یاددشت

مروری بر فرهنگ سازی مالیاتی

تعریف اقتصادی مالیات بر الزامی و اجباری بودن پرداخت آن تاکید دارد در حالی که اگر به زمینه های اجتماعی مالیات توجه کنیم مفاهیمی مانند هزینه اجتماعی، مشارکت و مسئولیت اجتماعی نمود پیدا می کند و در این بستر است که فرهنگ مالیاتی محوریت پیدا می کند و مالیات از یک مفهوم صرفا اقتصادی به مفهومی وسیع با جنبه های اجتماعی و فرهنگی تبدیل می شود.

به گزارش بانک و صنعت: فرهنگ مالیاتی، مجموعه ای از بینش ها، تصورات، برداشت ها، ارزش های اجتماعی و رفتارهای مردم در خصوص مالیات است. جوامع مختلف فرهنگ های مالیاتی متفاوتی دارند و اگر آنها را بر اساس شاخص های کمی و عددی مقایسه کنیم برخی در سطوح بالاتر و برخی دیگر در سطوح پایین تری قرار می گیرند. جامعه ای که در آن مودیان برای پرداخت نکردن مالیات به هر لطایف الحیلی متوسل شوند، رسانه های جمعی تصاویری کلیشه ای از مالیات ارائه دهند، مودیان از حقوق و تکالیف قانونی خود اطلاع نداشته باشند، شهروندان از شیوه های مصرف مالیات اطلاع نداشته باشند جامعه ای با فرهنگ مالیاتی ضعیف می باشد.
در ضرورت توجه به عوامل فرهنگی موثر بر تمکین مالیاتی، شواهد متقن و متعددی وجود دارد که نشان می دهد تمکین مالیاتی مودیان در کشورهای مختلف دنیا فقط تحت تأثیر سازوکارها و اهرمهای الزام آور قانونی نمی باشد. در همین راستا در کشور ما هم مسئولان و صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی کشور معتقدند که بهبود نظام مالیاتی بدون توجه به سیاست های مبتنی بر ارتقای فرهنگ مالیاتی محقق نمی شود. به عبارتی، دستیابی به اقتصادی سالم و متکی بر منابع درونزا و بهره گیری موثر از منابع ثروت ملی، بخشی از شاخصه های موثر در توسعه و پویایی نظام های اقتصادی به شمار می روند و در این میان، بهره گیری موثر از عنصر فرهنگ شاخصه ای است که توسعه اقتصادی بدون آن امکان پذیر نیست.
تلاش در جهت ایجاد فرهنگ مالیاتی پیشرو و قوی در کشور می تواند تأثیر مهمی در کاهش هزینه ها، افزایش درآمدهای دولت و ایجاد کنترلهای موثر داشته باشد، که نتیجه آن افزایش عدالت اجتماعی، رفاه عمومی و گسترش چتر مالیاتی و تمکین مالیاتی می باشد، که با توسعه فرهنگ مالیاتی و به تبع آن تأثیر بر تمکین مالیاتی که منجر به شناسایی مودیان مالیاتی از طریق خوداظهاری می شود، مالیات دهندگان با تمایل بیشتری، در زمینه پرداخت مالیات همراهی می نمایند و این امر سبب می شود که مودیان مالیاتی جدیدی نیز در این مسیر، همراه شود و منجر به توسعه و گسترش چتر مالیاتی می گردد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 343
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران