پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449086 تاریخ : 1397/11/28-11:40:14
,23,17,
مروری بر طرح جامع مالیاتی

یادداشت:

مروری بر طرح جامع مالیاتی

تحول نظام مالیاتی کشور به ‌عنوان یکی از محورهای هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی با هدف ارتقای ج مالیات‌ در تامین مالی دولت و کاهش اتکای بودجه دولت به عواید حاصل از صادرات نفت از طریق افزایش مشارکت عمومی و بدون تحمیل بار مالیاتی مضاعف بر پایه‌های موجود، فراهم آوردن بستر مناسب برای دسترسی و تجمیع اطلاعات مبادلات اقتصادی کشور، احصای درآمدها به‌خصوص درآمدهای پنهان و در نتیجه ایجاد شفافیت اقتصادی و به ‌تبع آن جلوگیری از فرار مالیاتی تدوین شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اصلاح نظام مالیاتی شامل سه محور اصلی اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی و استقرار کامل نظام مالیات بر ارزش افـزوده است; مهم‌ترین اهداف پیاده‌سازی و اجرای طرح جامع مالیاتی به‌عنوان طرح تحول همه جانبه نظام مالیاتی عبارتند از کاهش ایرادات و ناهمسویی سیاست‌ها و قوانین و مقررات،گسترش فرهنگ خوداظهاری و برقراری عدالت مالیاتی و افزایش رضایت‌مندی مودیان ، جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف معافیت‎های غیرضروری ، بهینه‎سازی فرآیندهای مالیاتی و مکانیزه کردن عملیات ، بهره‎گیری از فناوری اطلاعات و ارائه خدمات الکترونیکی ، اجرای آسان، سریع، دقیق و یکپارچه امور مالیاتی و ارتقاء سطح خدمات به مودیان .

بدون تردید باید بگوییم که طرح جامع مالیاتی مهمترین طرح اقتصادی دو دهه اخیر کشور است که اجرای آن می‌تواند منشاء تحولات اساسی در اقتصاد ملی ما باشد. یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به نفت است، موضوعی که همواره طی دهه های اخیر از سوی صاحب نظران و مسولان به عنوان یک دغدغه جدی مطرح بوده است و از مهمترین طرح هایی است که در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در دستور کار دولت قرار گرفته است. این طرح یک طرح پویاست که زمینه تحقق عدالت مالیاتی ، رضایتمندی مودیان ، حراست از بیت المال، شفافیت اقتصادی و رعایت هرچه بیشتر حقوق مردم را در پی خواهدداشت.
 
مهم‌ترین پروژه‌های طرح جامع مالیاتی پیاده‌سازی و اجرای سامانه یکپارچه سیستم مالیاتی(ITS)، توسعه سیستم اطلاعات مالیاتی و حسابرسی مبتنی بر ریسک است، با تصویب اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ 31 تیرماه 1394 بسترهای حقوقی، مدیریتی و اجرایی لازم جهت اجرای طرح جامع مالیاتی فراهم شده است. در این طرح فرآیندهای مالیاتی، مستقل از منابع مالیاتی طراحی شده به ‌گونه‌ای که برای هر منبع و پایه مالیاتی قابل اجراست و با تغییر منابع مالیاتی خللی در فرآیندهای مالیاتی ایجاد نمی‎شود; این بدان معناست که در فرآیندها، محور نگاه دیگر کسب‎وکارها نبوده و مودی مبنا و محور است.
 
دریافت اظهار نامه ، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال و تامین اطلاعات مورد نیاز در این طرح به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که با توجه به موارد یاد شده بیش از پیش اهمیت اجرای طرح جامع مالیاتی و مزایای بی شمار آن آشکار می‌شود. در این راستا می توان امیدوار بودکه اجرای این طرح تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

سازمان امورمالیاتی کشور


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 340
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران