پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 517069 تاریخ : 1399/05/11-16:48:53
,8,4,
مروری بر روند بازار جهانی در هفته ای که گذشت/ افت تولیدناخالص داخلی آمریکا

مروری بر روند بازار جهانی در هفته ای که گذشت/ افت تولیدناخالص داخلی آمریکا

هفته گذشته شاهد عملکرد مبهم و متفاوت در بازار جهانی بودیم. در بازارهای سهام در حالی شاخص داوجونز با افت مواجه شد که در مقابل شاهد بازدهی مثبت شاخص های نزدک و اس اند پی در بازار آمریکا بودیم.

به گزارش بانک و صنعت، در میان رویدادهای مثبت این هفته، برگزاری نشست فدرال رزرو خودنمایی می کرد. با این حال با توجه به روند قابل پیش بینی این نشست، نوسان قابل توجهی را به بازارهای مالی تحمیل نکرد و حتی واکنش شاخص دلار نیز به برگزاری نشست فدرال رزرو محدود بود. فدرال رزرو تاکید کرد که از سیاست های پولی برای حمایت از فعالیت های اقتصادی استفاده خواهد شد، اگرچه در نشست هفته گذشته هیچ بسته حمایتی جدیدی معرفی نشد. فدرال رزرو همچنین اعلام کرد نرخ بهره در نزدیکی صفر باقی خواهد ماند.

در این بین، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز تقریباً مطابق با انتظارات منتشر شد و به منفی 34 درصد افت کرد. از نظر بنیادی، اقتصاد جهانی، به اندازه کافی از حمایت های مالی و پول برخوردار شده است که این مسئله احتمالا از سقوط مجدد بازارهای مالی خودداری خواهد کرد؛ اگرچه با توجه به مبهم بودن وضعیت شیوع ویروس کرونا، انتظار صعود شارپ بازارهای سهام هم وجود ندارد.

در عین حال شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه جولای اندکی بهتر از انتظار، منتشر شد و به 51.1 رسید. شاخص PMI بخش غیرتولیدی نیز با اندکی کاهش به 54.2 واحد رسید. بعد از شیوع ویروس کرونا، عملکرد شاخص مدیران خرید فقط در ماه فوریه به زیر 50 نزول کرده است و بلافاصله در ماه بعدی با قدرت جبران کرده است. در آمریکا نیز رشد GDP آمریکا، که انتظار می رفت در فصل دوم 2020 به منفی 34.5 درصد برسد، اندکی بهتر از انتظارات منتشر شد و به منفی 32.9 درصد رسید که پایین ترین رشد اقتصادی در تاریخ آمریکا است. رشد تولید ناخالص داخلی آلمان نیز در فصل دوم اندکی بدتر از انتظار منتشر شد و به منفی 10 درصد رسید.

در این میان، طلا در مجموع هفته با رشد 3.9 درصدی همراه شد و به 1976 دلار در هر اونس رسید. در بازار فلزات نیز مس عملکردی منفی را ثبت کرد و با افت 0.4 درصد مواجه شد. این در حالی است که با رشد کرونا کشورهای شیلی و پرو که در مجموع 40 درصد مس دنیا را تولید می کنند، اقدام به محدودکردن فعالیت های معدنی کردند و آخرین داده ها نشان از افت 40 درصدی تولید مس پرو دارد. دیگر فلزات اما هفته مثبتی را پشت سر گذاشتند. در این خصوص سرب 3 درصد، روی 4.7 درصد و آلومینیوم 0.7 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

قیمت نفت برنت نیز در هفته ای که گذشت در محدوده 43 دلار در نوسان بود. در این بازار میلیون ها بشکه از ظرفیت پالایشگاه نفت در ایالات متحده به دنبال کاهش تقاضا بعد از شیوع ویروس کرونا، به طور دائم از بین رفته است. تقاضا برای سوخت جت در آمریکا کاهش قابل توجهی داشته است. تقاضا برای بنزین نسبت به بدترین وضعیت کرونا، 80 درصد بهبود پیدا کرده، در حالی که تقاضای سوخت جت فقط 30 درصد رشد داشته است. از آنجایی که پالایشگاه ها نمی توانند محصولاتی مانند دیزل را بدون تولید سوخت جت، تهیه کنند، تولید سایر محصولات نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

باتوجه به اینکه تقاضا برای نفت تا بازگشت به سطح قبل از کرونا، فاصله دارد، بازگشت قیمت نفت به 60 دلار قبل از کرونا نیز دور از انتظار است. ضمن آنکه تعداد حلقه های چاه فعال نفت آمریکا با یک واحد کاهش به 181 دکل رسید. در کنار کاهش حلقه های نفت، ذخایر نفت نیز کاهش 10 میلیون بشکه ای را ثبت کرد. از آنجا که کاهش تعداد حلقه های نفت، عامل حمایت کننده از بهای طلای سیاه است، کاهش ذخایر تولید می تواند تداوم رشد قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 291
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران