پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464851 تاریخ : 1398/02/29-13:26:24
,6,
مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به فراموشی سپرده شده اند

مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به فراموشی سپرده شده اند

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفت: 95 درصد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور تعطیل و بقیه آنها نیز با زیر 10 درصد ظرفیت خود کار می کنند؛ یعنی در عمل این مراکز به فراموشی سپرده شده اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمدحسین گودرزی امروز (یکشنبه) در نشست خبری در محل این انجمن در جمع خبرنگاران افزود: 216 مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در کشور داریم که از دولت مجوز فعالیت دارند، اما امروز به دلیل شرایط خاص بازار و برخی تصمیم گیری های نادرست، سه هزار نفر پرسنل این مراکز و حدود 30 هزار نفر دیگر که به طور غیرمستقیم با آن درگیر بودند، بیکار شده اند.

به گفته این مقام صنفی، 95 درصد این مراکز که با استفاده از سرمایه های شخصی و بدون استفاده از تسهیلات دولت فعالیت خود را آغاز کردند، طبق استانداردهای ستاد حمل و نقل و سوخت کشور مجبور به سرمایه گذاری های جدید برای ساخت سوله، ساختمان اداری و محوطه سازی شدند که با قیمت های چند سال پیش هر مرکز اسقاط دست کم 10 میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشت.
وی بیان داشت: با وجود همه این همکاری ها، امروز بی تدبیری ها سبب شده تا رکود مراکز اسقاط را شاهد و در پی آن با تردد بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور، شاهد آلودگی هوا و سایر مشکلات باشیم.
گودرزی یادآور شد: مطابق نظر کارشناسان محیط زیست، هر خودروی فرسوده بیش از 2 برابر یک خودروی استاندارد یورو 4 سوخت مصرف می کند، در حالی که اگر دولت معادل یک دهم هزینه های صرفه جویی در مصرف سوخت را در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده سرمایه گذاری کند، این صنعت به حرکت در می آید و از بسیاری مشکلات بعدی جلوگیری می شود.
وی گفت: در حالی که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، وزارت صنعت، پلیس راهور و سازمان محیط زیست بر عملکرد این مراکز نظارت دارند، اما زمانی که به مشکل برمی خوریم، کسی به دادمان نمی رسد.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور خاطرنشان کرد: مصوبه هایی که از سوی دولت و پس از صرف هزینه های زیاد کارشناسی در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده تهیه می شود، به ویژه مصوبه هایی که خودروسازان در آن دخیل هستند هیچ گاه اجرایی نشده است.
وی به طور نمونه از مصوبه سال 88 دولت مثال آورد که طی آن خودروسازان داخلی باید برای 30 درصد از تولیدات خود گواهی اسقاط تحویل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت می دادند، اما هیچ گاه اجرایی نشد و هیچ ارگان نظارتی هم به این موضوع و اجرا نشدن آن ورود نکرد.
گودرزی ادامه داد: در سال 96 دولت طی مصوبه دیگری خواستار صدور گواهی اسقاط برای خودروهای ساخت داخل با مصرف بالای 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر شد اما لغو شد، و عجیب است هرگاه پای خوردوساز داخلی به میان می آید، مصوبه ها ملغی می شود.
وی به مصوبه دیگری در همان سال در خصوص هوای پاک اشاره کرد که تولیدکنندگان موتورسیکلت های بنزینی داخلی را مکلف به تهیه یک گواهی اسقاط به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت می کرد، اما در نهایت به بهانه آماده نبودن زیرساخت ها اجرایی نشد.
این مقام صنفی اظهار داشت: در این مصوبه ها، هیچ گاه قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار رعایت نشده و هیچ وقت نظر بخش خصوصی پرسیده نشده است و در نهایت امروز این مراکز به دست فراموشی سپرده شده اند.
وی گفت: در حالی که تبصره 13 مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده به صراحت مسئولیت اجرای اسقاط را بر عهده خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو قرار داده، اما به دلیل همکاری نکردن خودروسازان این بار سنگین در عمل بر دوش مراکز اسقاط است.

انباشت بیش از 80 هزار گواهی اسقاط

گودرزی افزود: نتیجه این مساله، انباشت بیش از 80 هزار گواهی در صفحات مراکز اسقاط خودروهای فرسوده است و دست کم 200 میلیارد تومان سرمایه این مراکز راکد مانده است.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد همین امروز این گواهی اسقاط ها را تهیه کنیم، با قیمت میانگین 6 تا هفت میلیون تومانی هر خودروی فرسوده، حدود 500 میلیارد تومان سرمایه این مراکز قفل شده است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با بیان اینکه امروز امید این مراکز فقط به مجلس است، به طرح ساماندهی خودروها اشاره کرد که در آن تحویل یک گواهی اسقاط به ازای تولید چهار دستگاه خودروی داخلی دیده شده است.
وی اظهار داشت: از طرفی، در حالی زلف اسقاط خودروهای فرسوده را به واردات خودرو گره زده اند، که بیش از یک سال است جلوی واردات نیز گرفته شده است.
گودرزی یادآور شد: در حالی که در مصوبه چهار سال پیش دولت، قیمت گواهی اسقاط به ازای هر خودروی فرسوده 2.5 میلیون تومان تعیین شده شد، اما پس از آن لغو و تعیین قیمت را به نظام عرضه و تقاضای بازار منوط کردند؛ امروز قیمت هر پراید در بازار به بیش از 54 میلیون تومان رسیده و به این ترتیب کف قیمتی گواهی های اسقاط بین هفت تا هشت میلیون تومان می شود.
وی همچنین به تبصره 2 ماده هشت قانون هوای پاک اشاره کرد که دولت را مکلف کرده برای جایگزینی خودروها و موتورهای فرسوده وام با کارمزد چهار درصدی و اقساط 10 ساله در اختیار مالکان آنها قرار دهد، اما اجرایی نشده است؛ این در حالی است که مالکان خودروهای فرسوده از اقشار ضعیف جامعه اند.
این مقام صنفی همچنین به گلایه از مدیران ایران خودرو پرداخت که با وجود توانایی 120 مرکز از مجموع 216 مرکز اسقاط برای اسقاط تاکسی های فرسوده، اما تاکسی های تولیدی خود را در اختیار تعداد خاصی از مراکز به انتخاب خودش قرار داد، در حالی که تاکسی های نو باید در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار داده شود. 
وی همچنین به گلایه از مزایده خودروهای فرسوده دولتی پرداخت و افزود: در حالی که این خودروها باید تحویل مراکز اسقاط شود و قیمت قراضه کیلویی 2800 تومان است، اما در عمل این خودروها کیلویی هشت هزار تا 57 هزار تومان فروخته می شود که به معنای بازگشت مجدد این خودروها به چرخه (و نه اسقاط) است.

آمادگی برای اسقاط سالیانه یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده

گودرزی تاکید کرد: این انجمن آماده کمک به دولت برای اجرای اسقاط خودروهای فرسوده است و اگر دولت عزم جدی در این زمینه نشان دهد، در کمتر از سه ماه موضوع اسقاط را راه اندازی کرده و دست کم سالی یک میلیون دستگاه برگه اسقاط تولید خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه این انجمن به دنبال انحصار و بالا بردن قیمت ها نیست، خاطرنشان کرد: در نشستی که با مسئولان انجمن واردکنندگان خودرو داشتیم، مقرر شد واردکنندگان آنالیز قیمتی از خودروهای فرسوده خارجی ارائه و خودشان قیمت ریالی برای اسقاط اعلام کنند.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور ادامه داد: در این صورت اگر قیمت پیشنهادی این انجمن عادلانه بود، آن را می پذیریم و در غیر این صورت حاضریم با همان قیمتی که اعلام می کنند، خودرو را از آنها تحویل گرفته و گواهی اسقاط صادر کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 281
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران