پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 516002 تاریخ : 1399/04/25-11:19:08
,8,
مراقب کلاه برداران باشید / تنها به نهاد های دارای مجوز مراجعه کنید

شهریار علیمحمدی:

مراقب کلاه برداران باشید / تنها به نهاد های دارای مجوز مراجعه کنید

هرچند حضور فعال عموم مردم در بازار سرمایه، موجب خرسندی و خوشحالی است اما این رشد و گسترش، زمینه ساز حضور افرادی سودجو در بازار سرمایه شده که بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار از اطمینان و ناآگاهی مردم عادی سوء استفاده کرده و با عناوینی تحت همچون سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری، تحلیل گر بازار سرمایه، سیگنال ده و ... در فضای مجازی و تارنماها افراد را جذب و آنها را گمراه می کنند.

به گزارش بانک و صنعت، شهریار علیمحمدی، سرپرست اداره بازرسی نهادهای مالی خدمات دهنده، سرمایه گذاری و هلدینگ سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق گفت: افرادی که در بازار سرمایه حضور دارند ضروری است؛ خدمات مورد نیاز خود در زمینه سرمایه گذاری را تنها از نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس، اخذ کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجوز فعالیت 29 شرکت سبدگردان، 18 شرکت مشاور سرمایه گذاری و 5 شرکت پردازش اطلاعات مالی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده و این نهادها در حال ارائه خدمات به فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه هستند و اطلاعات کامل نهادهای مالی یادشده به همراه سایر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه در تارنمای سامانه کدال به نشانی https://cfi.codal.ir/ قابل رویت است.

سرپرست اداره بازرسی نهادهای مالی خدمات دهنده، سرمایه گذاری و هلدینگ سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه تاکید کرد: قبل از هرگونه انعقاد قرارداد، مراوده مالی یا اخذ مشاوره از هر شخصی که ادعای فعالیت در زمینه سبدگردانی، مشاور سرمایه گذاری و ...دارد، ابتدا به تارنمای کدال مراجعه و نسبت به مجوز دار بودن فعالیت شخص مدعی از سازمان بورس اطمینان یابند و تنها با شرکت هایی که در تارنمای فوق مشاهده می کنند ارتباط داشته باشند.

علیمحمدی ابراز داشت: متاسفانه مشاهده شده افرادی ضمن جعل لوگوی سازمان در سربرگ و تارنمای خود مدعی داشتن مجوز فعالیت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار شده و از گمراهی و ناآگاهی افراد سوءاستفاده کرده اند.

وی ادامه داد: البته سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت قاطع با چنین افرادی برخورد قضایی می کند ولی در عین حال نیاز است تا خود سرمایه گذاران نیز در این خصوص آگاهی کامل داشته باشند. با این وجود، سازمان بورس سال 98 در اقدامی مهم، تفاهم نامه ای با پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی منعقد کرده تا بدین وسیله از فعالیت های بدون مجوز بازار سرمایه از جمله: سیگنال دهی و تخلف در شبکه های اجتماعی، فعالیت های خارج از بورس شرکت های سرمایه گذاری و ... جلوگیری کند .

شهریار علیمحمدی افزود: مشاهده می شود برخی افراد با انتشار اخبار و شایعات و سیگنال های غلط در فضای مجازی و تارنماها به سوءاستفاده از سرمایه گذاران می پردازند. به طوری که به وسیله این موارد با تهییج سرمایه گذاران به انجام رفتارهای غیرعقلایی، بازار سرمایه را با مخاطراتی جدی مواجه می سازند. تاکید می کنیم که صلاحیت حرفه ای، علمی و تجربی مشاوران و تحلیل گران این سایت ها مورد تایید سازمان نیست و همچنین ارایه خدمات مشاور سرمایه گذاری، سبدگردانی و... بدون اخذ مجوز از سازمان جرم محسوب و در قانون بازار اوراق بهادار برای این رفتار مجازات هایی درنظر گرفته شده است.

سرپرست اداره بازرسی نهادهای مالی خدمات دهنده، سرمایه گذاری و هلدینگ سازمان بورس و اوراق اضافه کرد: مطابق بند ب ماده 36 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورس ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب مورد امکانپذیر است و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است. لذا بعضی از افراد کلاهبردار به انتشار گواهی مالکیت اوراق بهادار بدون پشتوانه با اسامی مانند: اوراق سهام سرمایه گذاری و ... در بازار سرمایه اقدام کرده اند که سازمان بورس و اوراق بهادار تعهدی در قبال این اوراق ندارد. بنابراین سرمایه گذاران باید تنها از طریق شرکت های کارگزاری دارای مجوز معتبر سازمان بورس به خرید و فروش اوراق بهادار اقدام کنند.

وی در پایان از تمامی فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه درخواست کرد به افراد سودجوی فعال در فضای مجازی با مجوز های جعلی توجه نکنند و خدمات خود را تنها از نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 291
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران