پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327216 تاریخ : 1397/01/06-14:43:00
,17,23,
مدیریت جامع ریسک های فضای کسب و کار

یادداشت

مدیریت جامع ریسک های فضای کسب و کار

یک ضرب المثل فارسی میگوید: برو فکر نون باش، که خربزه آب است

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ مفهوم این ضرب المثل، اشاره به لزوم تصمیم گیریها و رفتارهای درست اقتصادی افراد و سیستم ها بنا به اقتضای شرایط برای اجتناب از وقوع انواع ریسک های عقب ماندگی و جاماندگی که موجب فرو رفتن در چاله های فقر میشوند،اشاره دارد!!!!!.

در واقع به زبان ساده و کوتاه  در شرایطی که منابع مالی محدود است ، آموزش میدهد که اولویت تامین احتیاجات انسانها با نیازهای اولیه است و با رشد درآمد و افزایش ثروت آنگاه زمان تامین نیازهای ثانویه میباشد.

(مشابهت این ضرب المثل با سلسله نیازهای هرم مازلو که کارشناسان نظریه این دانشمند را موجب تغییر تفکرات و روش های  دولتمردان و مدیران در کشورهای صنعتی از اواخر دهه60 میلادی به بعد میدانند!!!!!)

در این ضرب المثل اشاره ای مستقیم دارد که :,, هر انسان ، هر خانواده،هر  بنگاه اقتصادی که درآمد و سرمایه کافی ندارد، برای رفع گرسنگی بدوا به خوردن نان (کالری)احتیاج دارد ,انتخاب خربزه (دسر) بجای نان در شرایط گرسنگی و پایین بودن بنیه مالی و توانمندی اقتصادی کاری کاملا اشتباه و اقدامی تزییناتی و موجب هدر دادن

منابع و فرصت ها و پدید آمدن شرایط ریسک هاست.

 حمایت از کالاها و تولیدات ملی ,نیازمند انتخاب اولویت ها و تخصیص بهینه منابع در محیط  کسب و کار دارد .

اهتمام ویژه ای در حمایت از کارآفرینان ،تولید کنندگان و خوداشتغالان که بسیج عزم دولت و عامه مردم را میطلبد.

نیاز به اتخاذ رویکرد مدیریتی صحیح طی الگو برداری و مطالعات تطبیقی از کشورهای صنعتی و تازه صنعتی شده موفق دارد .

نیاز به تغییر نگرش و فرهنگ نسل نو و اشخاصی از نسل قبل که متاسفانه تغییر رویه در روش زندگی داده اند ورفاه فردی را بر رفاه جمعی ترجیح میدهند ،دارد .

حمایت از تولیدات  ملی و کالای ایرانی نیاز به آموزش و ارتقا بینش و فرهنگ  تک تک ایرانی ها در خصوص نهادینه کردن این باور که  مملکت ما ,,یک کشور در حال توسعه,, است و اثرات جنگ تحمیلی عراق و تحریم های اقتصادی  چهل ساله و اقدامات تضعیف کننده سرمایه گذاری زیربنایی  و فضای کسب و کار داخلی که بطور مکرر با انواع ترفند ها و سیاست  بازاریابی و ضد بازاریابی رقبای منطقه ای، سالهاست تلاش دارند تا با انواع روش ها مانع پیشرفت اقتصادی با بوجود آوردن انواع #ریسک ها و سنگ اندازی ها ی پیش پای ایران شوند ، امکانپذیر است.

در چنین شرایطی تحقق نتایج مثبت و برون رفت از مشکلات نیاز به افزایش  آگاهی عمومی ، ایثار ،هم افزایی و مشارکت همه ایرانی ها برای کسب موفقیت در دستیابی به اهداف اقتصادی و اجرای دقیق برنامه های مصوب شده توسعه دارد.

فرهنگ سازی  سرمایه گذاریهای ثابت کارآفرینی وتاسیس بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی و ایجاد فرصت های  اشتغال برای جوانان کشورمان و چرخش درست منابع مالی کشور در فرصت های موثر اقتصادی  در راستای  مبارزه با فقر وبالا بردن رفاه اجتماعی و توسعه کشور  نیاز مبرم جامعه امروز است.

به زبان ساده  حمایت از تولیدات و کالاهای ملی و برنامه  ایجاد اشتغال برای پنج میلیون نفر طی چهارو نیم سال آتی و مقابله با ریسک های درجازدگی و عقب ماندگی اقتصاد ملی ،نیازمند همدلی و وفاق جمعی است .

 ابتدا تغییر نگرش و اصلاح  فرهنگ ناهنجارسالهای اخیرکه  مبتنی بر رفاه طلبی و ثروت اندوزی فردی است بر تاکید در نخریدن کالای وارداتی اولویت دارد .

زیرا امروزه فضای کسب و کار بین المللی بر منافع دوسویه و چند سویه  کشورها(بده و بستان ) استوار است و نیز متاسفانه اکثر سرمایه داران و توانمندان سرمایه گذاری در ایران بجای سرمایه گذاری ثابت و بلند مدت در تامین ,,نان ,,بسوی  سرمایه گذاری کوتاه مدت در تامین  ,,رفاه فردی و مشاغل دلالی  ,,قدم برداشته اند و انتخاب همین مسیر اشتباه   #ریسک های درجا زدگی و عقب ماندگی اقتصاد ملی -اقتصاد بنگاهها -اقتصاد خانوارها را پدید آورده.

برای توسعه و پیشرفت، تلاش های کارشناسان دولت،مدیران و بخش خصوصی و رسانه ها ، امروزه آموزش و آگاه نمودن ایرانی ها در خصوص ترجیح منافع ملی و تامین رفاه و ثروت جمعی ،بجای ترجیح منافع فردی ثروت اندوزی محض شخصی لازمست استوار گردد.!!!!!

حمایت از تولید و کالای ایرانی در واقعیت  از درون ذهن ها - باورها-تعهدات وبا بیاد آوردن وظیفه  نسل امروز در ایجاد شرایط توسعه پایدار و سازندگی آتیه فرزندانمان در یک هم افزایی و ایثار ملی با نگرش علمی و منطقی که از همین زمان اجرای آن لزوما شروع میشود ،بدست میاید.

 


حمید رضا حاجی اشرفی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 238
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران