به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ مفهوم این ضرب المثل، اشاره به لزوم تصمیم گیریها و رفتارهای درست اقتصادی افراد و سیستم ها بنا به اقتضای شرایط برای اجتناب از وقوع انواع ریسک های عقب ماندگی و جاماندگی که موجب فرو رفتن در چاله های فقر میشوند،اشاره دارد!!!!!.
در واقع به زبان ساده و کوتاه در شرایطی که منابع مالی محدود است ، آموزش میدهد که اولویت تامین احتیاجات انسانها با نیازهای اولیه است و با رشد درآمد و افزایش ثروت آنگاه زمان تامین نیازهای ثانویه میباشد.
(مشابهت این ضرب المثل با سلسله نیازهای هرم مازلو که کارشناسان نظریه این دانشمند را موجب تغییر تفکرات و روش های دولتمردان و مدیران در کشورهای صنعتی از اواخر دهه60 میلادی به بعد میدانند!!!!!)
در این ضرب المثل اشاره ای مستقیم دارد که :,, هر انسان ، هر خانواده،هر بنگاه اقتصادی که درآمد و سرمایه کافی ندارد، برای رفع گرسنگی بدوا به خوردن نان (کالری)احتیاج دارد ,انتخاب خربزه (دسر) بجای نان در شرایط گرسنگی و پایین بودن بنیه مالی و توانمندی اقتصادی کاری کاملا اشتباه و اقدامی تزییناتی و موجب هدر دادن
منابع و فرصت ها و پدید آمدن شرایط ریسک هاست.
حمایت از کالاها و تولیدات ملی ,نیازمند انتخاب اولویت ها و تخصیص بهینه منابع در محیط کسب و کار دارد .
اهتمام ویژه ای در حمایت از کارآفرینان ،تولید کنندگان و خوداشتغالان که بسیج عزم دولت و عامه مردم را میطلبد.
نیاز به اتخاذ رویکرد مدیریتی صحیح طی الگو برداری و مطالعات تطبیقی از کشورهای صنعتی و تازه صنعتی شده موفق دارد .
نیاز به تغییر نگرش و فرهنگ نسل نو و اشخاصی از نسل قبل که متاسفانه تغییر رویه در روش زندگی داده اند ورفاه فردی را بر رفاه جمعی ترجیح میدهند ،دارد .
حمایت از تولیدات ملی و کالای ایرانی نیاز به آموزش و ارتقا بینش و فرهنگ تک تک ایرانی ها در خصوص نهادینه کردن این باور که مملکت ما ,,یک کشور در حال توسعه,, است و اثرات جنگ تحمیلی عراق و تحریم های اقتصادی چهل ساله و اقدامات تضعیف کننده سرمایه گذاری زیربنایی و فضای کسب و کار داخلی که بطور مکرر با انواع ترفند ها و سیاست بازاریابی و ضد بازاریابی رقبای منطقه ای، سالهاست تلاش دارند تا با انواع روش ها مانع پیشرفت اقتصادی با بوجود آوردن انواع #ریسک ها و سنگ اندازی ها ی پیش پای ایران شوند ، امکانپذیر است.
در چنین شرایطی تحقق نتایج مثبت و برون رفت از مشکلات نیاز به افزایش آگاهی عمومی ، ایثار ،هم افزایی و مشارکت همه ایرانی ها برای کسب موفقیت در دستیابی به اهداف اقتصادی و اجرای دقیق برنامه های مصوب شده توسعه دارد.
فرهنگ سازی سرمایه گذاریهای ثابت کارآفرینی وتاسیس بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی و ایجاد فرصت های اشتغال برای جوانان کشورمان و چرخش درست منابع مالی کشور در فرصت های موثر اقتصادی در راستای مبارزه با فقر وبالا بردن رفاه اجتماعی و توسعه کشور نیاز مبرم جامعه امروز است.
به زبان ساده حمایت از تولیدات و کالاهای ملی و برنامه ایجاد اشتغال برای پنج میلیون نفر طی چهارو نیم سال آتی و مقابله با ریسک های درجازدگی و عقب ماندگی اقتصاد ملی ،نیازمند همدلی و وفاق جمعی است .
ابتدا تغییر نگرش و اصلاح فرهنگ ناهنجارسالهای اخیرکه مبتنی بر رفاه طلبی و ثروت اندوزی فردی است بر تاکید در نخریدن کالای وارداتی اولویت دارد .
زیرا امروزه فضای کسب و کار بین المللی بر منافع دوسویه و چند سویه کشورها(بده و بستان ) استوار است و نیز متاسفانه اکثر سرمایه داران و توانمندان سرمایه گذاری در ایران بجای سرمایه گذاری ثابت و بلند مدت در تامین ,,نان ,,بسوی سرمایه گذاری کوتاه مدت در تامین ,,رفاه فردی و مشاغل دلالی ,,قدم برداشته اند و انتخاب همین مسیر اشتباه #ریسک های درجا زدگی و عقب ماندگی اقتصاد ملی -اقتصاد بنگاهها -اقتصاد خانوارها را پدید آورده.
برای توسعه و پیشرفت، تلاش های کارشناسان دولت،مدیران و بخش خصوصی و رسانه ها ، امروزه آموزش و آگاه نمودن ایرانی ها در خصوص ترجیح منافع ملی و تامین رفاه و ثروت جمعی ،بجای ترجیح منافع فردی ثروت اندوزی محض شخصی لازمست استوار گردد.!!!!!
حمایت از تولید و کالای ایرانی در واقعیت از درون ذهن ها - باورها-تعهدات وبا بیاد آوردن وظیفه نسل امروز در ایجاد شرایط توسعه پایدار و سازندگی آتیه فرزندانمان در یک هم افزایی و ایثار ملی با نگرش علمی و منطقی که از همین زمان اجرای آن لزوما شروع میشود ،بدست میاید.
حمید رضا حاجی اشرفی