پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 493549 تاریخ : 1398/08/23-14:28:50
,5,
مدل مدیریت منابع آب، نشان‌دهنده سطح توسعه‌یافتگی دولت‌هاست

وزیر نیرو:

مدل مدیریت منابع آب، نشان‌دهنده سطح توسعه‌یافتگی دولت‌هاست

وزیر نیرو، آب را یک عرصه بین بخشی دانست و گفت: اهمیت این موضوع در حدی است که می‌توان از مدل مدیریت منابع آب دولت‌ها به سطح توسعه‌یافتگی آنها پی برد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در یک پیام ویدئویی خطاب به مراسم "سیلاب 98-97: اگر تکرار شود! " اظهار داشت: آب یک عرصه بین بخشی است، یعنی وقتی دولت‌ها می‌خواهند به مدیریت آب بپردازند، بخش‌های مختلف نیز درگیر این موضوع می شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت آب از جنبه های مختلف فنی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و مهم‌تر از همه فرهنگی و تاریخی برخوردار است، افزود: مدلی که دولت‌ها برای مدیریت منابع آب انتخاب می‌کنند، معرف سطح توسعه یافتگی آنهاست، یعنی اگر جایی چه در اقلیم خشک چه در اقلیم تر آب فقط یک عرصه بخشی تلقی شود، به این معناست که هرچند آن کشور به لحاظ ساخت و ساز و سازه ای هم توسعه یافته باشد، ولی به لحاظ مدیریتی و نرم‌افزاری هنوز در حال توسعه است.

اردکانیان ادامه داد: نگرش ما باید به سمت مدیریت میان بخشی باشد و این به معنای ادغام وزارتخانه ها و ایجاد یک غول برای مدیریت آب نیست، بلکه ما باید ساز و کارهایی داشته باشیم تا بین بخشی عمل کنند.

وزیر نیرو گفت: گاهی ممکن است مسایلی در زمینه آب پیش بیاید که حتی افرادی هم که با این عرصه آشنا نیستند، در عمل متوجه می شوند آب یک مسئله بخشی نیست.  یکی از این عرصه‌ها سیلاب است.

وی اضافه کرد: وقتی سیل رخ داد همه متوجه می شویم که هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند آن را مدیریت کند و همه باید با هم کار کنند. با هم کار کردن با موضوع امداد متفاوت است و به این معناست که برنامه ریزی به گونه ای باشد که نقش و سهم همه دستگاه‌ها دیده شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه سیل 98-97 درس‌های زیادی برای ما داشت، گفت: ما دو سال خاص را تجربه کردیم، یک سال بسیار خشک که جزو خشک‌ترین سال‌ها در 50 سال اخیر و بلافاصله یک سال بسیار "تر" که جزو تر ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر محسوب می‌شود.

وزیر نیرو افزود: تجربه دو سال متوالی بسیار خشک و بسیار تر، تجربه ارزشمندی است و من قبل از هر چیز می‌خواهم به همه همکارانم در سراسر کشور بابت کار ارزشمندی که در این زمینه انجام دادند، تبریک بگویم. این کار اگر چه بی‌نقص هم نبود، اما در نوع خود بی‌نظیر است و عملکرد شاخص این تلاش و فعالیت در استان خوزستان و در سازمان آب و برق خوزستان رخ داد. جزو افتخارات من این است که در این دوره مسئولیت داشتم و با این همکاران از نزدیک کار کردم و کار بسیار بزرگی صورت گرفت.

وی اظهار کرد: وسیع‌ترین سیلاب را در پنجم فروردین داشتیم و من به عنوان وزیر نیرو، ششم فروردین ماه درخواست کتبی خدمت رئیس جمهوری فرستادم و از وی تقاضا کردم که هیات ویژه‌ای را در بالاترین سطح علمی و اساتید دانشگاه ها مسئول رسیدگی و پیگیری امر سیلاب کند، چرا که از همان زمان اعتقاد داشتم این سیل به‌رغم همه خسارات، درس‌های بسیار خوبی برای ما خواهد داشت؛ چون بیش از گذشته و بیش از آنچه در کتاب‌ها خوانده‌ایم به ما یاد می‌دهد که مدیریت سیلاب یک فرآیند بین بخشی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در مواجهه با سیلاب، خسارات و دل نگرانی های ناشی از آن به ذهن متبادر می شود، افزود: در 13 فروردین امسال وقتی به همراه گروه دیگری از مسئولان اجرایی، نظامی و انتظامی کشور که درگیر موضوع مدیریت سیلاب بودند به ویژه در بخش امداد و نجات، خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و گزارشی خدمت ایشان تقدیم شد، نقطه نظرات و توصیه هایشان را دریافت کردیم.

وی ادامه داد: ایشان از جمله بر این مسئله تاکید داشتند که ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کنیم که سیل فقط برای ما منفعت باشد و باید به سمت کاهش و به صفر رساندن خسارات برویم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه این حرف بسیار درست و دارای مبنای علمی قوی است، تصریح کرد: امروزه در دنیا موضوع تغییر اقلیم از حالت یک نظریه صرف خارج شده و علائم و شواهد جدی بر آن وجود دارد و یکی از اشکال بروز این تغییر اقلیم، وارد شدن در نوعی رادیکالیسم آب و هوایی است، به این معنا که ما بیشتر «شرایط حدی» یعنی سال یا سال‌های خشک و تر خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: باید آمادگی این را داشته باشیم که به تعبیری جیره مدت‌دار بارش‌های سالیانه را یکباره تحویل بگیریم، یعنی باید مخازن کافی در کشور ساخته باشیم و طراحی اولیه سدها را با اولویت کنترل سیلاب انجام دهیم، البته اهداف دیگر از جمله تامین آب شرب، تامین برق و تامین آب کشاورزی و غیره را هم تامین کند.

وزیر نیرو افزود: با اتفاقی که امسال رخ داد،  توانستیم حدود 5 میلیارد مترمکعب آب شیرین بیشتر را در مخازن نگهداری کنیم. اگر می‌خواستیم این مقدار آب شیرین را برای مصارف هم‌وطنان تامین کنیم، یا باید در سال‌های خشک سراغ منابع زیرزمینی می‌رفتیم که می‌دانیم وضعیت بسیار نامطلوبی دارند، یا باید سراغ دریا و شیرین کردن آب آن می‌رفتیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه در تابستان امسال بزرگترین رکورد تولید برق و صادرات انرژی را داشتیم، ادامه داد: بخش عمده‌ای از آن ناشی از منابع آبی بود که در مخازن سدهای چند منظوره جمع شده بود.

وی تاکید کرد: در مجموع، اتفاقی که رخ داد در کنار مدیریت مطلوب مخازن، که اگر دانش فنی و تجربه و البته ریسک پذیری و مدیریت مجموعه دست اندرکار در سازمان آب و برق خوزستان، در هیئت مسئول در استان زیر نظر استاندار به عنوان نماینده عالی دولت، و مجموعه وزارت نیرو وجود نداشت، خدای ناکرده اتفاقات بدی رخ می‌داد و خسارات ما بسیار بسیار وسیع تر می‌شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 256
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران