پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354867 تاریخ : 1397/06/01-14:39:14
,12,
محدودیت ها و ظرفیت های صادرات شیشه

محدودیت ها و ظرفیت های صادرات شیشه

ایران در سال 80 در تولید شیشه به خودکفایی رسید، لذا صادرات این صنعت با محدودیت هایی نظیر دامپینگ و عدم حمایت دولت رو به رو است.

بانک و صنعت، میزان صادرات شیشه در سال 96، بیش از 500 هزار تن اعلام شد که 70 درصد آن را شیشه تخت ساختمانی شامل می شود. 

همچنین میزان صادرات شیشه بلور 25 درصد، شیشه بطری و جار 25 درصد و شیشه تخت ساختمانی 30 درصد بوده است.

همچنین تولید شیشه تخت در سال 95، یک میلیون و 500 هزار تن اعلام شده که از این میزان 500 هزار تن به ارزش 120 میلیون دلار صادر شده است. طبق گفته مسئولین، صادرات این صنعت در سال گذشته نسبت به سال 95 وضعیت مطلوبی داشته است.

از این رو میزان صادرات ظروف در سال 95، 140 میلیون دلار بوده است که این میزان به دلیل ارزش افزوده بالا در این صنعت است.

همچنین ، ظرفیت تولید ظروف در کشور 800 هزار تن است. این صنعت در سال های ابتدای انقلاب بیش از 70 درصد واردات داشته است که در دهه 70 چندین کارخانه شیشه سازی راه اندازی و این امر باعث شد این صنعت در سال 80 به خودکفایی برسد.

از مشکلات صادرات شیشه می توان به دامپینگ ( صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه ‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی گفته می‌ شود) محدودیت های وجود دارد، کشور هایی نظیر ترکیه و هند به دلیل اینکه بازار صادرات را در دست داشته باشند به این کار رو آورده اند.

همچنین در بخش بلور با وجود تولید کافی در کشور واردات صورت می گیرد که طبق گفته حسین زجاجی دبیر انجمن صنفی شیشه ایران، دلیل واردات بلور اشتباه تعرفه های ترجیحی است که با ترکیه شکل گرفته است. 

از دیگر مشکلات این صنعت این است که با وجود وضع قابل قبول صادرات اما پایه و اساس منظمی وجود ندارد، چرا که تولید کننده در برابر کالاهای که صادر می کند نیازمند حمایت دولت است که در این زمینه یک حمایت ساماندهی شده وجود ندارد. 

همچنین عدم به روز بودن فناوری این صنعت از دیگر مشکلاتی است که تولید کننده با آن گلاویز است، تولید کنندگان شیشه عمدتا به صورت سنتی و مدرن فعالیت میکنند.

گفتنی است تولید روزانه شیشه در کشور 450 هزار متر مربع است و به 31 کشور جهان نظیر عراق، ترکیه، هند، ایتالیا و بخشی از کشورهای اروپایی صادر می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 372
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران