پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327953 تاریخ : 1397/01/26-17:50:18
,17,10028,
متولدین دهه 1360 بیشترین تعداد جمعیت را به خود اختصاص داده اند

متولدین دهه 1360 بیشترین تعداد جمعیت را به خود اختصاص داده اند

مشاهده هرم‎های سنی استان‎های مختلف بر اساس سرشماری 1395 نشان می‎دهد تعداد متولدین از سال 1390 رو به افزایش گذاشته است. متولدین دهه 1360 که اکنون به سن بزرگسالی و فعالیت رسیده‎اند بیشترین تعداد جمعیت را نشان می‎دهند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، امروزه ساختار سنی و جنسی جمعیت از اهمیت کمی و کیفی بسیاری برخوردار است و یکی از مشغله ­های ذهنی عمده­ی دست اندرکاران امور اجرایی در تمام ممالک دنیا محسوب می­شود. از جمله روش­های ارزیابی درجه توسعه یافتگی کشورها مطالعه ساختارهای سنی و جنسی جمعیت آنها می­باشد.

با توجه به اهمیت موضوع سن و طبقه­ بندی­های مربوط به آن و نیازهای متعدد کاربران نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن1395، نشریه "هرم­های سنی ایران بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 "در دو فصل تهیه شده است. در فصل اول تعاریف و مفاهیم ساختار سنی و ترکیب جمعیت و فصل دوم تصویر هرم­های سنی جمعیت کشور به تفکیک استان و مناطق شهری و روستایی ارائه می­شود. به منظور استفاده کاربران هرم­های سنی برای هر استان و به تفکیک مناطق شهری و روستایی و نیز برای گروه­های سنی و سنین منفرد ترسیم شده است.

مشاهده هرمهای سنی استانهای مختلف بر اساس سرشماری 1395 نشان میدهد تعداد متولدین از سال 1390 رو به افزایش گذاشته است. متولدین دهه 1360 که اکنون به سن بزرگسالی و فعالیت رسیدهاند بیشترین تعداد جمعیت را نشان میدهند.پدیده­ی جدیدی به نام "پنجره جمعیتی فرصت­ها" در کشور به وقوع پیوسته، موهبتی جمعیتی که کمتر در تاریخ جمعیتی یک کشور اتفاق می­افتد و چنانچه اتفاق بیافتد احتمال تجدید آن بسیار کم و در صورت تجدید نیاز به گذشت زمانی بسیار طولانی دارد. به هر حال در بسیاری از کشورها این پدیده جمعیتی به وقوع پیوسته و از این موهبت جمعیتی بهره برده و به سرعت راه­های رشد و پیشرفت و توسعه و ترقی را طی کردند و به قطب­های بزرگ اقتصادی در دنیا تبدیل شدند. اقتصاددانان براین باورند که افزایش قابل توجه جمعیت در سنین جوانی "فرصت طلایی" بوده و با استفاده بهینه از نیروی جوان در چنین شرایطی می­توان به رشد و شکوفایی اقتصادی رسید.

تغییرات به وجود آمده در هرم سنی کنونی ایران نتیجه گذار سنی جمعیت است که همگام با سایر گذارهای جمعیتی پدید آمده است. تغییر از وضعیتی که جمعیت ایران بسیار جوان (شرایط سال­های 1365 و قبل از آن) بود به وضعیت امروزی که سهم بزرگی از جمعیت کشور را جوانان و بزرگسالان تشکیل می­دهند. به این ترتیب که در هرم سنی سال 1395 افزایش فوق‌العاده جمعیت گروه­های سنی 24-20 و 29-25 ساله کاملا نمایان است، این وضعیت باعث شده که در حال حاضر کشور در حال گذار از پدیده­ی "تورم جوانی" باشد. هرچند که اقتصاددانان چنین وضعیتی را به عنوان "فرصت طلایی" اطلاق می­کنند، اما افزایش بیش از حد جمعیت در این سنین تاثیر خود را بر تعداد موالید گذاشته که این پدیده به "اثر گشتاور جمعیتی" معروف است. در حال حاضر چنین پدیده­ای شکل ­گرفته است به این ترتیب که در سرشماری سال 1395جمعیت 4-0 ساله بیش از جمعیت 9-5 ساله و جمعیت 9-5 ساله بیش از جمعیت 14-10 ساله می­باشد. نکته قابل توجه این که متولدین دهه 60 قاعده هرم را به اندازه جمعیت خود متورم نکرده­اند. زیرا تحت تاثیر نگرش­های محدود نمودن تعداد فرزندان و نیز تحولات اجتماعی فرهنگی جامعه کنونی قرار گرفته ­اند.

هرم‌های سنی استان‌های مختلف بر اساس نتایج سرشماری 1395 نشان می‌دهد در اکثریت استان‌ها قاعده هرم سنی پس از گذشت یک دهه کاهش، مجددا رو به گستردگی گذاشته است. البته شدت و ضعف این پدیده در تمام استان‌ها یکسان نیست. در استان سیستان و بلوچستان به عنوان جوانترین استان ایران گرچه میزان باروری کل در مقایسه با گذشته کاهش یافته اما شکل هرم سنی این استان همچنان مخروطی شکل­ است. در مقابل هرم سنی استان گیلان به عنوان سالمندترین استان درحال تغییر شکل به هرم استوانه‌ای شکل است.

در استان بوشهر به دلیل جذب نیروی کار مردان (بدون همراهی خانوار) و وجود پادگان­های نظامی و انتظامی جمعیت مردان به مراتب بیشتر از زنان است. هرم سنی در قسمت مردان سهم بزرگتری را در مقایسه با زنان به خود اختصاص می­دهد.

در سایر استان­ها شکل هرم سنی تقریبا مشابه هرم سنی کل کشور است که تحت تاثیر گذار جمعیتی و گذار سنی بوده و فعلا شکل نامنظمی را به خود اختصاص داده ­اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 337
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران