پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 450708 تاریخ : 1397/12/14-13:31:12
,6,
مبنای ارز برای واردات قطعات منفصله تغییرکرد

شوک جدید به صنعت خودرو؛ ارز نیمایی محدود به مواد اولیه شد

مبنای ارز برای واردات قطعات منفصله تغییرکرد

بر اساس تصمیم کمیته بازرگانی ستاد تنظیم بازار، قطعات CKD خودرو باید ارز حاصل از صادرات برای واردات را به‌کار ببرند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بر اساس تصمیمی که کمیته بازرگانی ستاد تنظیم بازار، در 6‌بهمن‎ماه امسال با حضور رضارحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته است، مقرر شده در راستای مدیریت بهتر ارزی نسبت به تعیین فهرست تعرفه‎هایی که می‎توانند از ارز خارج از نیما (ارز صادراتی) استفاده کنند، اقدام شود. بر این اساس، مواد اولیه تولید برای واردات همچنان ارز نیمایی دریافت خواهند کرد، اما قطعات CKD خودرو باید از ارز حاصل از صادرات برای واردات استفاده کنند. 

این در حالی است که تا قبل از این تصمیم کارگروه تنظیم بازار، خودروسازان برای واردت قطعات CKD از ارز نیمایی استفاده می‎کردند که حدود 9هزارتومان برای هر دلار محاسبه می‎شد، اما ارز حاصل از صادرات در واقع همان ارز در بازار است که درحال‎حاضر متغیر بوده، اما میانگین آن طی مدت اخیر در محدوده 12 تا 13هزارتومان بوده است.

افزایش قیمت تمام‎شده چینی‎ها و فرانسوی‎ها

در چنین اوضاعی، به غیر از خودروهای پرتیراژ داخلی که برای آن‎ها واردات قطعات در قالب CKD انجام نمی‌شود، برای سایر خودروهای داخلی ازجمله فرانسوی‎های کمتر داخلی‎سازی‎شده و برای تمام‌ خودروهای چینی، قطعات به‎صورت CKD وارد می‎شود و این افزایش نرخ ارز می‎تواند دوباره قیمت آن‎ها را با افزایش روبه‎رو سازد.

از سوی دیگر، این تصمیم ستاد تنظیم بازار می‎تواند موجبات این امر را فراهم کند که خودروسازان در تحویل خودروهای معوق خود تاخیر بیشتری داشته باشند که مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت. حال باید دید واکنش خودروسازان به این تصمیم چه خواهد بود.

چالش جدیدی برای خودروسازان

در سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور با زیان بیش از 10‌هزارمیلیارد تومانی مواجه بوده‎اند. این در حالی است که خودروسازان بخش خصوصی نیز وضع بهتری نسبتا به آن‌ها ندارند. همچنین کاهش‌ حدود 40‌درصدی تولید خودرو در سال جاری، یکی از نگرانی‎هایی است که مسئولان وزارت صمت بارها ابراز کردند. 

حال با این تصمیم به‎طور قطع روند تولید خودرو در شرکت‎ها با افت مواجه می‌شود که این امر می‎تواند مشکلاتی ازجمله تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی را در پی داشته باشد. باید به این نکته اشاره کرد که تغییر نرخ ارز واردات قطعات خودروسازان برای تولید برخی از محصولات آن‎ها در شرایط فعلی، می‎تواند وضعیت این صنعت را که این روزها در شرایط عادی قرار دارد، با تلاطم بیشتری مواجه کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 388
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران