پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 496226 تاریخ : 1398/10/18-11:14:43
,23,17,
مبارزه با فرار مالیاتی

مبارزه با فرار مالیاتی

با توجه به تشدید تحریم‌ها و چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران ، فرصت مناسبی فراهم آمده تا دولت از اقتصاد نفتی عبور و به سمت تامین منابع بیشتر و مطلوب‌تر حرکت کند. اتکا به درآمدهای نفتی باید به حداقل برسد تا با تکیه بر درآمدهای مالیاتی، در همه حوزه‌ها بتواند برنامه‌ریزی درستی را در مسیر توسعه و پیشرفت حقیقی انجام دهد.

بانک و صنعت، اصلاح ساختار بودجه کشور با محوریت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، در دستور کار دولت قرار گرفته است و در این میان اصلاح نظام مالیاتی کشور به ویژه جلوگیری از فرار مالیاتی مهم‌ترین راه برای ایجاد درآمدهای پایدار در بودجه است.

اصلی‌ترین هدف نظام مالیاتی، اصلاح نظام درآمدی و اقتصادی کشور و حرکت به سمت توسعه و عدالت اجتماعی است. وصول مالیات همراه با اصول دستور کار نظام مالیاتی است که در این شرایط فضای اقتصادی و کسب و کار در کشور رو به بهبودی خواهد رفت. برای تحقق عدالت مالیاتی، مالیات باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف افراد اخذ شود و با یک نظام مالیاتی کارآمد، منصف و عادل و می‌توانیم انتظار تحقق عدالت را در جامعه داشته باشیم.
سازمان امور مالیاتی در راستای مبارزه با پدیده شوم فرار مالیاتی، یک سلسله اقداماتی از جمله هوشمند کردن نظام مالیات و تحقق عدالت مالیاتی ریزداده مبنا مبتنی بر عدالت، ثروت و درآمد، شناسایی فعالان اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی زیر زمینی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، فرهنگ سازی عمومی مالیاتی، آگاه سازی مردم مبنی بردرگیر نشدن در هر نوع فعالیت اقتصادی و در امان بودن از سوء استفاده افراد سودجو در آینده و از همه مهم تر هماهنگ سازی ظرفیت‌های موجود کشور در مبارزه با مفاسد اقتصادی را در دستور کار خود دارد.
این سازمان به هر اندازه در این زمینه موفق باشد به همان میزان فشار بر بخش تولید کاسته و حمایت از بخش تولید بهتر و منسجم‌تر قابل انجام است. بدون شک با نمود پیدا کردن این اقدامات ضمن حمایت بهتری از تولید به تحقق درآمدهای دولت و مدیریت هزینه‌ها در کشور نیزکمک شایان توجهی خواهد شد.
به نظر می‌رسد بهترین راهکار جلوگیری از فرار مالیاتی شفافیت در سیستم مالیاتی کشور باشد. اگر فعالیت های اقتصادی و منابع درآمدی افراد حقیقی و حقوقی توسط سیستم مالیاتی کشور شفاف سازی شود به راحتی امکان فرار مالیاتی وجود ندارد.بنایراین باید سامانه جامع مالیاتی و یکپارچه‌ای در کشور راه اندازی شود تا تمام پرونده ها و اطلاعات مالی کشور را تحت پوشش قرار دهد و به‌صورت لحظه‌ای و آنی همه افراد مشمول مالیات را شناسایی و به‌وسیله استخراج اطلاعات مالی آنان میزان درآمد و دارایی افراد را مشخص و محاسبه کند.
وقتی در آمد افراد شفاف باشد دیگر فقط بر دریافت مالیات از اقشار کم درآمد سخت گیری نمی شود و از سرمایه داران زیرکی که به دنبال طفره رفتن از پرداخت مالیات هستند همانند کارگران به طور مستقیم و در زمانی معین مالیات اخذ می شود ودیگر امکان پولشویی و فرار مالیاتی در قالب کارهای خدماتی و خیریه ها وجود ندارد بنابراین در قالب شفافیت می توان زمینه های اجرای عدالت مالیاتی را در کشور فراهم کرد.
در واقع با شفافیت سیستم مالیاتی به جای آن که بعد از فرار مالیاتی افراد به دنبال مجازات آنان باشند با تکیه بر امکانات و مقدورات قانونی از فرار مالیاتی پیشگیری می کنند که قطعا پیشگیری روشی اصولی‌تر و تاثیرگذارتر از فرار مالیاتی است و تنها با مجازات متخلفان نمی توان به نتیجه مطلوب دست یافت.ایجاد شفافیت دردرآمدها و دارایی های افراد و مسئولین علاوه برآنکه از فرار مالیاتی جلوگیری می کند موجب اعتماد مردم هم می شود، زمانی که مردم مطمئن باشند که هیچ کس نمی تواند با استفاده از ترفند های مختلف از پرداخت مالیات فرار کند و بار مالیاتی خود را به آنان تحمیل کند و سایر افراد جامعه هم در سیستم مالیاتی شفاف و عادلانه مانند آن ها مالیات می پردازد آن ها نیز به پرداخت مالیات تمایل پیدا می کنند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 362
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران