پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352498 تاریخ : 1397/04/26-18:57:39
,12,5,
مبادله نفت با کالا یا مبادله ضرر به ایران!

گزارش

مبادله نفت با کالا یا مبادله ضرر به ایران!

در سال 2014 میلادی مبادله نفت به کالا میان ایران و روسیه از سوی روسیه مطرح شد که در ازای گرفتن نفت خام ایران از سوی روسیه، کالاهای مورد نیاز روسی وارد کشور شود، حال با خروج آمریکا از برجام مجددا این طرح از سوی روسیه مطرح شده است.

به گزارش بانک و صنعت، بعد از نقض برجام از سوی آمریکا نگرانی های بسیاری بابت اقتصاد ایران در میان مردم به وجود آمد. طبق دستور دونالد ترامپ ریس جمهور آمریکا به شرکت‌های خارجی طرف معامله با ایران دستور قطع همکاری داد و در صورت نقض دستور شرکت‌ها متحمل سنگین ترین تنبه‌ها می شوند. شرکت‌های نفتی هم از این غافله عقب نماندند و یکی پس از دیگری با ایران قطع همکاری کردند. بخش عمده صادرات ایران را نفت تشکیل میدهد. در سال های تحریم صادرات نفت ایران بسیار محدود شده بود و همچنین واردات کالای مورد نیار کشور به سختی صورت میگرفت. 

در سال 2014 میلادی مبادله نفت به کالا میان ایران و روسیه مطرح شد که در ازای گرفتن نفت خام ایران از سوی روسیه، کالاهای مورد نیاز روسی وارد کشور شود و دلاری بابت این تجارت رد و بدل نشود. روشن بود که این طرح به ضرر طرف ایرانی تمام می شود، چرا که اقتصاد ایران و روسیه مکمل یکدیگر نیست و از طرفی انتخاب و نوع کیفیت کالا را برای ایران به شدت محدود می کرد.

حال در سال 2018 میلادی و خروج آمریکا از برجام این طرح مجددا از سوی روسیه مطرح شده است و طبق گفته وزیر انرژی روسیه طرح مبادله نفت با کالا امکان پذیر است و روسیه در حال بررسی مسائل حقوقی مرتبط با قرارداد احتمالی بین دو طرف در این زمینه است. گفتی است اقتصاد روسیه برخلاف ایران که دولتی است، از زمان فروپاشی شوروی اقتصادی آزاد و خصوصی دارد، ظاهرا باید نفت صادراتی ایران به شرکت‌های روسی که متعلق به بخش خصوصی است صورت پذیرد، همچنین کالاهای صادراتی روسیه به ایران باید شرکت‌های خصوصی صادر کننده دیگر در اختیار ایران قرار دهند.

پس از خروج آمریکا از برجام شرکت روسی « لوک اویل » از ادامه همکاری با ایران خودداری کرد.

گفتنی است هیچ یک از مقامات ایرانی خبر مبادله نفت با کالا را تایید نکرده است. در صورت توافق با این طرح انتقادات زیادی از سوی مردم ایران را در پی خواهد داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 259
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران