پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446571 تاریخ : 1397/11/01-11:11:10
,23,17,
مالیات و عدالت اجتماعی

یادداشت

مالیات و عدالت اجتماعی

یکی از مهم‌ترین هدف‌های وصول مالیات ، اصل تعدیل ثروت و عدالت اجتماعی است. قوانین مالیاتی در دوران معاصر و عصر خردگرایی،به مثابه‌ ابزاری در جهت رشد اقتصادی به شمار می‌روند زیرا «مالیات» نه تنها متضمن ایجاد در آمد دولت‌هاست، بلکه باید در راستای سیاست‌های مالی و پولی کشور وصول و هزینه شود، و یکی از مهم‌ترین هدف‌های وصول مالیات ، اصل تعدیل ثروت و عدالت اجتماعی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مالیات به دولت این امکان را می دهد که بر جریانات و مسائل اقتصادی کشور و افزایش درآمدها و ثروت ها نظارت و کنترل داشته و از رکود و فساد اقتصادی جلوگیری کند. انواع مالیات و نرخ های مالیاتی، به شیوه های متفاوتی در تحقق عدالت اقتصادی موثر هستند. مالیات های مستقیم که به طور مستقیم از دارایی و درآمد افراد وصول می شود در تامین عدالت اجتماعی نقش به سزایی دارد زیرا از آنجا که اشخاص پرداخت کننده نمی توانند آن را به دیگری منتقل سازند، اگر براساس درآمد تنظیم گردد، مانع از تمرکز ثروت در دست عده ای خاص خواهد بود. به این جهت فاصله های طبقاتی را ترمیم و یا تعدیل می کند . از سوی دیگر مالیات های غیر مستقیم مانند مالیات بر ارزش افزوده که بر قیمت کالاها و خدمات اضافه می شود نیز از آنجایی که بر مصرف و فروش تمرکز دارد می تواند در تحقق عدالت اقتصادی موثر باشد زیرا هرکس که بیشتر مصرف کند باید بیشتر مالیات پرداخت نماید. همچنین نرخ مالیات تصاعدی به عنوان یکی از اجزای مالیات نیز تاثیر به سزایی در این حوزه دارد، به این صورت است که آنانی که از درآمد بیشتری برخوردارند به صورت تصاعدی درصد بیشتری از درآمدشان را باید به عنوان مالیات پرداخت کنند. از این رو، میزان مالیات هماهنگ با میزان رشد درآمد افزایش می یابد. در نوع تصاعدی ثروتمندان به مراتب بیشتر از فقرا مالیات می پردازند و قشرهای فقیر جامعه در مالیات سهم بسیار کمتری دارند.

امروز احترام به مالکیت خصوصی یک امر پذیرفته شده در همه جوامع به ویژه جامعه ما است. هیچکس را نمی توان بخاطر کسب درآمدهای مشروع و داشتن دارایی های زیاد خرده گرفت بلکه قانون جامعه می گوید که به نسبت درآمد خود و استفاده از امکانات جامعه باید مالیات بدهند تا از طریق این مالیات ها، امکانات مختلف در جامعه فراهم آید. 

مالیات در راه توسعه و عمران کشور بکارگرفته می شود و در این راه اعتبارات احداث مدرسه، راه، درمانگاه، فضای سبز، خیابان و... از راه مالیات حاصل می شود که مورد استفاده همه افراد جامعه قرار می گیرد.مالیات به تولید و اشتغال جامعه، کاهش فاصله فقر و غنی و برابری آموزش ها منتهی می شود که با فراهم آمدن این موضوعات، جامعه امن تر می شود . بنابراین مالیات در توسعه عدالت اجتماعی، رونق اشتغال، توزیع عادلانه ثروت و عمران و آبادی کشور نقش بسزایی دارد و در این راستا اگر مالیات ها بطور منظم پرداخت شود همه افراد جامعه منتفع خواهند شد.جامعه ما اکنون با آسیب های مختلفی از جمله بیکاری، اعتیاد و حاشیه نشینی روبرو است که پرداخت به موقع مالیات ها تا میزان زیادی از مشکلات جامعه خواهد کاست و از این رهگذر به عدالت اجتماعی نزدیک تر خواهیم شد.


سازمان امورمالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 240
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران