پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349758 تاریخ : 1397/03/07-09:42:57
,17,23,
مالیات و حقوق شهروندی (2)

یادداشت:

مالیات و حقوق شهروندی (2)

درهر سرزمین و جامعه ای مردم و دولت دو طرف نظام مالیاتی هستند. برای اینکه نظام مالیاتی با حداکثر کارآمدی و اثربخشی همراه شود باید هر دو طرف از یکدیگر شناخت جامعی داشته باشند و به طور مستقیم و غیر مستقیم بتوانند رفتار یکدیگر را ارزیابی و اعتمادسازی کنند. بنابراین باید مردم درباره نحوه دریافت مالیات عادلانه و متوازن بودن آن و همچنین عدالت در هزینه کردن آن، اطلاعات و شناخت شفافی داشته باشند.

بانک و صنعت، در این زمینه دولت هم بایستی اطلاع رسانی کند و صورت حساب و هزینه خود را در اختیار شهروندان قرار دهد و هم بایستی به مردم اعلام شود که چرا باید مالیات بپردازند و این مالیاتی که گرفته می شود به چه مصارفی می رسد.

در این راستا، دستگاه مالیاتی باید قبل از انجام هرگونه ممیزی و تشخیص مالیات، مودی مالیاتی را از حقوق خودآگاه کند و توصیفی جامع از آن را برای مودیان فراهم سازد. که سازمان امور مالیاتی کشور این موضوع را از طریق تنظیم و ابلاغ منشور یا بیانیه حقوق مودیان استخراج شده از قوانین و مقررات مالیاتی و همچنین تهیه کتابچه راهنمای حقوق شهروندی مودیان مالیاتی و تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی حقوق شهروندی، اطلاع‌رسانی و آموزش رسانه‌های گروهی از طریق صداوسیما و توسعه دانش حقوق عمومی‌ و حقوق بشر انجام داده است. 
سازمان امور مالیاتی کشور باید موارد مصرف مالیات را به اطلاع مردم برساند و مشخص نماید که پولی که تحت عنوان مالیات از آنها گرفته می شود در مواردی همچون کاهش شکاف درآمدی میان طبقات فقیر و ثروتمند از طریق اختصاص یارانه هدفمند به اقشارضعیف جامعه مبادرت می ورزد . توده های مردم زمانی از رفاه اقتصادی و اجتماعی برخوردار خواهند بود که توزیع درآمدها بصورت عادلانه صورت گیرد تا مردم عادی بتوانند نیازهای اقتصادی خود مانند مسکن، غذا، بهداشت و رفاه را تامین نمایند. مالیات عامل موثری در بسیج منابع موجود جهت نیل به توسعه اقتصادی می باشد.
همچنین پرداخت مالیات مهمترین عامل رشد و توسعه جامعه است و موجب توجه بیشتر به بخش خصوصی، حساسیت بیشتر دولت در زمینه هزینه کرد اعتبارات و درآمدهای مالیاتی، صرف عمران و آبادانی و امور زیربنایی کشور، رونق اقتصادی و ارتقای شاخص های آن ، رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور از جمله ، تورم و بیکاری و ایجاد عدالت اجتماعی می شود.
سازمان امور مالیاتی کشور در جهت اطلاع رسانی و آگاه سازی مودیان از حقوق حقه خود در ارتباط با تکریم مودیان مالیاتی و حفظ حقوق شهروندی آنها اقدامات موثری در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بوجود آمده است که از آنها می توان بعنوان شالوده تحول آفرینی در فرهنگ مالیاتی یاد نمود. پروژه هایی از قبیل تدوین سیاستها و خط مشی های فرهنگ سازی مالیاتی، راه اندازی نخستین رسانه مالیاتی ایران، مرکز ارتباط مردمی1822 و 1526، سامانه پیام کوتاه و برگزاری جشنواره فرهنگ مالیاتی و نمایش "میم مثل مالیات و برگزاری نخستین نمایشگاه فرهنگ مالیاتی در فرهنگسراها و... را را نام برد .
در نهایت می توان گفت که میزان و نقش مالیات در توسعه اقتصادی کشور، ایجاد زیر ساخت‌ها و پیشرفت پروژه‌های عمرانی، رفاه حال شهروندان و افزایش سطح کیفی زندگی مردم از طریق دریافت درآمدهای مالیاتی افزایش یافته است و مردم اثرات مالیات ستانی رادر سطح زندگی خود به وضوح مشاهده می نمایند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران