پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465537 تاریخ : 1398/03/08-12:10:29
,23,17,
مالیات، منبع تولید رفاه اجتماعی

یادداشت

مالیات، منبع تولید رفاه اجتماعی

هرجا در سطح جهان صحبت از خدمات رفاهی در حوزه تامین اجتماعی است، نام فرانسه به عنوان یکی از موفق ترین کشورها در این خصوص شنیده می شود. گفته می شود فرانسوی ها امکان برخورداری از بهترین مراقبت های پزشکی، مراقبت های بی نظیر پس از تولد فرزند، مرخصی های قابل توجه برای مادران باردار، مزایای فوق العاده برای بیماری و مستمری های طولانی مدت را دارا هستند.

بانک و صنعت، این برخورداری در حدی است که حتی رشک آمریکائیان را برانگیخته است و نشانه های آن را می توان در گزارش های روزنامه نگاران آمریکایی از نظام تامین اجتماعی فرانسه مشاهده کرد.

تحلیل دلایل موفقیت فرانسه در این حوزه نیز در نهایت به موضوع مالیات می رسد. نسبت مالیات بر درآمد به تولید ناخالص داخلی در این کشور بیش از 46 درصد اعلام شده است. این در حالی است که این نسبت در آمریکا در حدود 27 درصد است. بر همین اساس می توان ادعا کرد در هر کشوری که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بیشتر است، مردم آن کشور به سطوح بالاتری از خدمات رفاهی نیز دسترسی دارند.
نقش تعیین کننده مالیات فقط به خدمات سلامتی و پزشکی محدود نیست و آثار را می توان در تمامی حوزه ها از زیرساختها و تاسیسات زیربنایی گرفته تا پیشرفت های علمی و صنایع نوین مشاهده کرد. مالیات بدین دلیل نقش سازنده و پرتداومی در ارائه خدمات رفاهی دارد که جزء درآمدهای پایدار محسوب می شود. رقم بالای درآمدهای مالیاتی در کشورهای توسعه یافته در درجه اول نشان از وجود یک بخش خصوصی قوی در اقتصاد دارد که توانسته ثبات و رونق اقتصادی را بر کشور حاکم کند و از طرف دیگر، یکی از مهمترین مزیت های درآمدهای مالیاتی این است که پایدار است و برخلاف درآمدهای ناشی از صادرات تک محصولی مثل نفت در برابر تکانه های بازارهای بین المللی از مقاومت و پایایی بیشتری برخوردار است.
نکته دیگری که درباره درآمدهای مالیاتی نباید از نظر دور داشت این است که اتکای دولت به درآمدهای مالیاتی به مطالبه گرتر شدن مردم و پاسخگوتر شدن مقامات دولتی می انجامد و این شرایط در نهایت بدینجا می انجامد که مردم اثر مستقیم و ملموس مالیات هایی را که خود پرداخته اند، مشاهده می کنند. بدیهی است که خدمات رفاهی نیز جزء مهمترین مطالبات مردم از دولت ها است و بویژه وقتی بهای آن را در قالب مالیات به دولت می پردازند، ابرام بیشتری برای تحقق این مطالبه خواهند داشت.
آثار سازنده ای که در بالا برشمرده شد باعث شده است مالیات در کشور ما نیز نقش پر رنگ تری به خود بگیرد. در سالهای اخیر به موازات تاکید بر تحقق استقلال اقتصادی از طریق تاکید بر راهبرد اقتصاد مقاومتی و درون زا و ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، مالیات نقش برجسته تری به خود گرفته است. در همین راستا، چند سالی است که اصلاح قوانین مالیاتی مختلف توسط قانونگذاران نیز با مشورت و مشارکت فعالانه فعالان اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است. نمونه این روند را می توان در اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال 1394 مشاهده کرد که در آن مختصات یک نظام مالیاتی نوین و پیشرفته و متناسب با نیازهای نوین کشور ترسیم شده است.
نتیجه این تاکیدات بر نقش برجسته مالیات را می توان در افزایش سهم هزینه های عمومی از درآمدهای مالیاتی مشاهده کرد که در سال های گذشته روندی افزایشی داشته است. علاوه بر افزایش سهم هزینه های عمومی از مالیات، محل هزینه کرد بخشی از درآمدهای مالیاتی از همان ابتدا توسط قانونگذار مشخص شده است که از جمله آنها می توان به اختصاص 3 واحد درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و 1 واحد درصد به وزارت بهداشت و درمان و یا اختصاص بخشی از مالیات اعمال شده بر کالاهای آسیب رسانی مثل سیگار و نوشابه به ورزش همگانی اشاره کرد. 
سازمان امور مالیاتی کشور نیز در راستای عمل به وظایف و تکالیف قانونی خود و اجرای طرح هایی مثل طرح جامع مالیاتی در این سال ها در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی مورد نیاز برای تامین هزینه خدمات عمومی جامعه کوشیده است و در عین حال تلاش کرده است افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق افزایش پایه های مالیاتی و شناسایی مودیان جدید صورت گیرد و نه از طریق افزایش فشار به مالیات دهندگانی که تا پیش از این به تکالیف قانونی خود در حوزه مالیات عمل می‏کردند. در این شرایط بدیهی است که اگر همه اعضای جامعه و بویژه فعالان اقتصادی تکالیف قانونی خود در حوزه مالیات را به درستی و در موعد مقرر انجام دهند، بیش از هر چیز به پیشبرد و توسعه نظام خدمات رفاهی کمک کرده اند که در نهایت مورد استفاده آنها و فرزندانشان قرار خواهد گرفت.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران