پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 376031 تاریخ : 1397/06/17-10:34:05
,23,17,
مالیات بر ارزش افزوده

یادداشت

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات انتقال بخشی از درآمد جامعه به دولت محسوب می شود که دولتها این مبالغ پرداختی را برای جبران هزینه هایی که برای جامعه و مردم انجام می دهند مصرف می کنند. مالیات، پرداختی بلاعوض محسوب می شود که به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. در یک عبارت کلی، دستگاه مالیاتی دولتها، اولین شریک در تجارت شما تلقی می شوند که حتی قبل از تقسیم سود بین شرکا، سهم خود را مطالبه و دریافت می کنند.

بانک و صنعت، در کشورهای توسعه یافته مالیات نقش اصلی را در تأمین بودجه دولت ایفا می کند، از این رو نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در برخی از این کشورها تا 45 درصد نیز می رسد. در ایران نیز با تغییر سازوکار محاسبات مالیاتی و تقویت اطلاعات دولت نرخ بالایی از بودجه سالانه کشور به درآمدهای مالیاتی اختصاص پیدا کرده است، به همین منظور برای کلیه فعالان اقتصادی شناخت ،اطلاع از قوانین و وظائف خود نسبت به ارگان های دولتی جزو اهم مسائل است. یکی از مهم ترین و نوین ترین منابع مالیاتی که در کشور ایران براساس قانون اخذ می شود مالیات بر ارزش افزوده است که در ادامه به بررسی مالیات بر ارزش افزوده می پردازیم.

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که هم اکنون در بیش از 160 کشور جهان به اجرا درآمده است. کشورهای فرانسه و آلمان از جمله اجراکنندگان اولیه این مالیات بوده و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همه این مالیات را پذیرفته و به اجرا گذاشته‌اند. کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا نیز همه به پذیرش و اجرای این نوع مالیات التزام دارند.
مالیات بر ارزش افزوده در واقع نوعی مالیات بر فروش کالا و خدمات چند مرحله‌ای است که در طی مراحل زنجیره واردات، تولید، توزیع، مصرف با نرخ مالیاتی ثابت (غیرتصاعدی)اعمال می‌شود ولی نهایتا مصرف‌کنندگان نهایی تنها پرداخت‌کننده واقعی آن هستند.
ارزش افزوده از سال 87 با نرخ 3% آغاز شد و به مرور زمان این درصد افزایش پیدا کرد تا به امروز که نرخ مالیات ارزش افزوده به 9% رسیده است. از این نرخ ، 6% به عنوان مالیات ارزش افزوده و 3% به عنوان عوارض ارزش افزوده تقسیم میشود.
یک شرکت تازه تاسیس درباب مالیات بر ارزش افزوده باید طبق روال زیر عمل کند:1- مرحله پیش ثبت نام : برای شروع به سایت www.evat.ir که سامانه ی اینترنتی برای انجام امور الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده است مراجعه و در قسمت انجام پیش ثبت نام با توجه به نوع شخصیت خود اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به تکمیل فرم پیش ثبت نام نماید.2- مرحله دریافت دعوتنامه: بعد یک هفته تا ده روز از طریق پست توسط کد پستی و آدرس مندرج در پیش ثبت نام ،نام کاربری و رمز عبور برای متقاضی ارسال می شود.3- مرحله انجام ثبت نام: در این قسمت باید اطلاعات شرکت اعم مشخصات شرکت ، فعالیت های جاری ، اطلاعات مربوط به پرونده مالیات بر درآمد ، نوع مشمولیت و سایر اطلاعات درخواستی را در سایت مذکور وارد و ثبت نهایی کند.بعد از ثبت نام، ارسال اولین اظهارنامه و پرداخت، باید به سایت ارزش افزوده مراجعه و درخواست گواهی ارزش افزوده دهد، به سازمان ارزش افزوده مراجعه کند بعد از دو روز تائیدیه از طریق پست ارسال می شود .
مودیان در پایان هر فصل به مدت 15 روز مهلت دارند به سایت ارزش افزوده مراجعه و اظهارنامه ارزش افزوده را ارسال و مبلغ مورد نظر را طی دو فیش مالیات 6% و عوارض 3% به صورت مجزا پرداخت نمائند، فصل زمستان به علت تعطیلات عید تا پایان فروردین به مدت 30 روز مهلت قانونی دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 465
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران