پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 378019 تاریخ : 1397/07/11-10:19:05
,23,17,
مالیات بر ارزش افزوده راهی به سوی توسعه و آبادانی

یادداشت

مالیات بر ارزش افزوده راهی به سوی توسعه و آبادانی

بانک و صنعت، مالیات بر ارزش افزوده نه تنها مالیات نسبتا ساده ای است بلکه رایج ترین مالیات در دنیای امروز نیز محسوب می شود. ارزش افزوده را تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یک شخص در یک دوره معین تعریف می کنند. با توجه به تعریف مذکور، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید و یا خدمات ارائه شده اخذ می گردد. این مالیات در واقع نوعی مالیات بر فروش چند مرحله ای است که خرید کالاها و خدمات واسطه ای را از پرداخت مالیات معاف می کند.

مزایای اجرای مالیات بر ارزش افزوده را می توان این گونه برشمرد. شفاف سازی معاملات و مبادلات اقتصادی به طوری که با اجرای این قانون امکان ردیابی معاملات در زنجیره واردات ، خرید ، تولید و توزیع و صادرات میسر خواهد بود که خود منجر به کشف بخش قابل ملاحظه ای از اقتصاد زیرز مینی یا پنهان می شود. 
اخذ مالیات بیشتر از مصرف کنندگان کالاهای لوکس و غیرضروری، گسترش پایه های مالیاتی بر اساس مصرف و افزایش درآمدهای مالیاتی قابل اتکا برای دولت ها و در نتیجه تامین بخش قابل ملاحظه ای از بودجه دولت را می توان از دیگر مزایای مالیات برارزش افزوده نام برد. 
توسعه همه جانبه هر کشوری در گرو توسعه زیرساخت های اقتصادی و صنعتی آن می باشد. از سوی دیگر نقش و تاثیر مالیات در توسعه اقتصاد کشور و انجام زیر ساخت ها پروژه های عمرانی و همچنین آثار آن برهمگان واضح و روشن است. طرح هایی عمرانی همچون بزرگراه‌ها، خیابان ها، جاده‌ها و پل ها، حمل و نقل عمومی، فرودگاه‌ها و خطوط هویی، منابع آبی، مدیریت شهری ، تولید جریان برق و مخابرات ، ارتباطات ، مدیریت سلامت جامعه، توسعه آموزش و پرورش در مناطق کمتر توسعه یافته و گسترش خدمات در مناطق محروم مستلزم تامین منابع مالی عظیمی می باشد.
از سوی دیگر و در سطح روستاها نیز اختصاص بخشی از درآمدهای واصله از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای دهیاری ها موجبات تحولات و تغییرات مثبتی در توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته شده است.
اما در این میان اساسی ترین نکته در زمینه درآمدهای ناشی از محل مالیات بر ارزش افزوده آن است که عوارض وصول شده مالیات بر ارزش افزوده در هر شهر و یا منطقه ای صرفا جهت عمران و آبادانی همان منطقه مصروف می گردد که این امر گویای این واقعیت است که تلاش شهروندان و اهالی هر منطقه در تحقق درآمدهای مالیاتی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت آن منطقه خواهد داشت.
درآمد های مالیاتی رابطه مستقیمی با بودجه کشور دارد و هر چقدر درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد ، نقش سازنده تری در فعالیت های اقتصادی و توسعه و عمران جامعه ایفا خواهد کرد. 
مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت به موقع آن ضامن بسترسازی و رفع نیازهای اولیه برای توسعه زیرساخت های کشور و پیشبرد صحیح و بهینه امور کشور است.
تامین منبع درآمدی پایدار برای این حوزه باعث خواهد شد توسعه زیرساخت‏‌ها و خدمات شهری به شیوه‏ای پایدار و همیشگی دنبال شود و با بروز مشکلاتی از قبیل کسری بودجه و یا افت درآمدهای نفتی دچار نوسان و توقف نشود.

 

سازمان امور مالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران