پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 494866 تاریخ : 1398/09/17-14:19:46
,23,17,
مالیات بر ارزش افزوده در چرخه اقتصادی کشور

مالیات بر ارزش افزوده در چرخه اقتصادی کشور

ارزش افزوده در قانون تجارت ایران، تعریف مشخص دارد. طبق ماده سوم قانون مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا یا خدمت عرضه شده با ارزش کالا یا خدمت خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص، ارزش افزوده است. ارزش افزوده را باید مالیات بر مصرف دانست و در صدها کشور دنیا اجرا می شود. مالیات بر مصرف را هر واسطه ای در کسب و کار کالا و خدمات، بایستی از مشتری دریافت و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نماینده دولت، واریز کند.

بانک و صنعت، ارزش افزوده را تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یک شخص در یک دوره معین تعریف می کنند. با توجه به تعریف مذکور، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید و یا خدمات ارائه شده اخذ می گردد. این مالیات در واقع نوعی مالیات بر فروش چند مرحله ای است که خرید کالاها و خدمات واسطه ای را از پرداخت مالیات معاف می کند.
از آنجا که پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده با ارائه دوره‌ای و منظم صورت حساب و اظهارنامه از سوی فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد. درج اطلاعات مربوط به انجام معاملات و فعالیت‌های اقتصادی در صورتحساب‌ها و ارائه آنها همراه با اظهارنامه، مصداق عینی و عملی دسترسی به اطلاعات و گردش مالی صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی است که لازمه و پیش‌شرط تحقق شفافیت اقتصادی در حوزه مالیات ستانی محسوب می‌شود.
مزایای اجرای مالیات بر ارزش افزوده را می توان این گونه بیان کرد: شفاف سازی معاملات و مبادلات اقتصادی به طوری که با اجرای این قانون امکان ردیابی معاملات در زنجیره واردات ، خرید ، تولید و توزیع و صادرات میسر خواهد بود که خود منجر به کشف بخش قابل ملاحظه ای از اقتصاد زیر زمینی یا پنهان می شود که این امر موجب رونق اقتصادی و افزایش رفاه در جامعه می گردد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده موجب گسترش پایه های مالیاتی بر اساس مصرف و نیز باعث افزایش درآمدهای مالیاتی قابل اتکا برای دولت ها و در نتیجه تامین بخش قابل ملاحظه ای از بودجه دولت می گردد که خود در رونق و شکوفایی اقتصادی نقش به سزایی دارد. از طرفی مالیات برارزش افزوده موجبات تشویق سرمایه گذاری، تولید و صادرات را فراهم می آورد از آن جا که واردات کالاها علاوه بر ارزش و حقوق گمرکی مشمول این مالیات نیز خواهد بود ، از تولید کننده داخلی نیز حمایت می شود که این امر بر شاخص اشتغال و تولید داخلی تاثیر مثبتی گذاشته و در نهایت می توان گفت مالیات بر ارزش افزوده زمینه شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد را فراهم می آورد.
اگر مودی مالیاتی، در مهلت مقرری که قانون تعیین می کند، نسبت به پرداخت مبلغ بدهی یا تقسیط آن اقدام نکنند و تکالیف مشخص شده را توجه نکنند، علاوه بر پرداخت مالیات مشخص شده، بایستی جریمه دیرکرد هم پرداخت کنند واگر مودیان در مهلت مقرر، در سامانه ثبت نام نکنند، جریمه خواهند شد. این جریمه، شامل جریمه عدم ثبت نام از تاریخ اولین دوره مشمول شدن تا تاریخ ثبت نام بوده و مبلغ مربوطه، قابل شناسایی و مطالبه است. جریمه عدم ثبت نام مودیان ، معادل هفتاد و پنج درصد مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام با شناسایی حسب مورد است. بنابراین، مودیان می بایست برای رهایی از این جریمه سنگین، نسبت به ثبت نام و ارائه اطلاعات مستند و مستدل اقدام کنند.
از آنجا که مالیات از منابع مهم درآمد دولت هاست ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات دربرنامه ریزی دولت برای ارایه خدمات مورد نیاز کشور درزمینه های مختلف می شود، از سوی دیگردوره های کوتاه مدت وصول آن تداوم نقدینگی خزانه دولت را تامین می کند. این مالیات نسبت به سایر مالیات ها منعطف تر بوده وبه دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات زمان قطعیت کوتاهی داشته وتاخیر دروصول درآمدهای مالیاتی را به حداقل می رساند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 432
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران