پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315102 تاریخ : 1396/11/18-11:26:49
,10029,
مالیات از ما نگیرید مزدمان را هم افزایش دهید!

پزشکان:

مالیات از ما نگیرید مزدمان را هم افزایش دهید!

بعد از گام سوم طرح تحول و افزایش 120 تا 300‌درصدی تعرفه‌ها در اصلاح کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات درمانی سالی نیست که بحث افزایش نیافتن یا حتی کاهش مزد درمان در برخی بخش‌ها مطرح نشود، اما این حرف و حدیث‌ها بیشتر از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد، تنها مصرف تبلیغاتی دارد و در نهایت با لابی قدرت پزشکان که درصد بالایی از نمایندگان مجلس و بسیاری از مناسب اصلی دیگر را در اختیار دارند، ماجرا منتفی می‌شود و مزد درمان همچون همیشه بی‌توجه به توان معیشتی مردم و شرایط خاص کشور افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ در این میان پا پس کشیدن بیمه‌ها هم عرصه را بیشتر بر مردم تنگ می‌کند. امسال هم این سناریو تکرار شد و در شرایطی که بنا بود مطابق بند 8 تبصره 6 قانون بودجه سال 97 تعرفه‌های خدمات بهداشت و درمان سال آینده در کنار تعرفه‌های مهندسان نظام مهندسی ساختمان، کشاورزی، وکلا، کارشناسان دادگستری، نظام دامپزشکی و امثال آن افزایش نیابد، اما با وتوی پزشکان این قانون ملغی شد.

حالا اما در مرحله بعدی پزشکان پیروز در مبارزه با کاهش تعرفه‌ها، به دنبال آن هستند که مانع رشد مالیات بر درآمد خود برای سال آینده هم باشند. خلاصه ماجرا یعنی افزایش درآمد بدون افزایش مالیات! این در حالی است که کارمندان، کارگران و دیگر حقوق‌بگیران با درآمد بالای 2 میلیون و 300 هزار تومان باید مالیات بدهند، درآمدی که نصف خط فقر 4 میلیون و 960 هزار تومانی اعلام شده است و با درآمدهای پزشکان فاصله‌ای نجومی دارد. بگذریم از فرار مالیاتی 600میلیارد تومانی این قشر سفید‌پوش!
 
«بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و شوراهای اسلامی شهر و روستا مکلف شدند به‌گونه‌ای اقدام و نظارت کنند که در سال 1397 تعرفه، عوارض و بهای خدمات از جمله تعرفه و ارزش نسبی خدمات بهداشتی، درمانی و دریافتی پزشکان نظام پزشکی، مهندسان نظام مهندسی ساختمان، کشاورزی، وکلا، کارشناسان دادگستری، نظام دامپزشکی و امثال آن غیر از موارد مصرح در این قانون افزایش نیابد. بر این اساس، افزایش هرگونه تعرفه، عوارض و بهای خدمات توسط دستگاه‌ها و نهادهای مذکور به هر نحو ممنوع است.» با این مصوبه بود که فعالیت‌های پزشکان اعم از مجلسی‌ها، ‌وزارت بهداشتی‌ها و سازمان صنفی نظام پزشکی برای وتوی این قانون آغاز شد. در نهایت رئیس کمیسیون بهداشت در پیامی خطاب به همکاران خود در شبکه‌های اجتماعی اینگونه خبر داد:« با روشنگری که دیروز در صحن علنی در مورد بند الحاقی 8 ذیل تبصره 6 لایحه بودجه 97 انجام شد (موضوع تغییر نکردن تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی‌) این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع و امروز با دفاع لازم خوشبختانه در کمیسیون تلفیق حذف شد.»
600 میلیارد فرار مالیاتی
حالا که خیال جامعه پزشکی از افزایش تعرفه‌های درمان راحت شد، گام بعدی مبارزه با رشد مالیات‌های پزشکان است. این در حالی است که مالیات، یکی از راه‌های کنترل درآمد پزشکان در بسیاری از کشورهای پیشرفته است، اما در ایران آنطور که سیدکامل تقوی‌نژاد گفته بود جامعه پزشکی باید رقمی نزدیک به 800 میلیارد تومان مالیات بدهد که دست آخر رقمی که پرداخت می‌شود، نزدیک به 200 میلیارد تومان است و پزشکان چیزی حدود 600 میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. البته وی تأکید کرده بود پزشکان پایتخت‌نشین دست بیشتری بر آتش فرار مالیاتی دارند. راه‌های فرارهای مالیاتی پزشکان هم فراوان است و شاید تشخیص میزان درآمد آنها چندان کار ساده‌ای نباشد. یکی از نمونه‌های تخلفات و فرارهای مالیاتی نداشتن کارتخوان در مطب‌های مشهورترین پزشکان است که موجب می‌شود تا ورود و خروج پول به حساب‌های آنان نا‌مشخص باشد.
بر همین اساس هم بود که چندی پیش معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: حذف دستگاه کارت خوان در مطب برخی پزشکان توهین به مردم و بیماران است و نشان می‌دهد که آن پزشک، فرد متخلفی است و حتماً به‌عنوان تخلف انتظامی قابل تعقیب کیفری است. افزون‌خواهی از تعرفه‌های درمانی وزارت بهداشت و فرار از مالیات از بدیهی‌ترین نتایج فرار پزشکان از کارتخوان است. محمد‌رضا ظفرقندی، رئیس شورای‌ عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه نادیده گرفتن قیمت واقعی خدمات به اقتصاد فعال در حوزه سلامت لطمه وارد می‌کند از افزایش مالیات اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند: نتیجه افزایش مالیات در کنار کاهش تعرفه‌ها، خروج متخصصان از بخش دولتی خواهد بود. ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی هم با ابراز نارضایتی از احتمال افزایش مالیات پزشکان تأکید می‌کند: در خصوص افزایش احتمالی مالیات پزشکان نیز بهتر است تمامی جوانب را در نظر گرفت تا جامعه و پزشکان متضرر نشوند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 353
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران