پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226312 تاریخ : 1395/07/13-17:38:00
,10028,10034,
ماده مخدر زامبی وارد کشور نشده است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ماده مخدر زامبی وارد کشور نشده است

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه ورود موادمخدر را به کشور رصد می‌کنیم، گفت: تاکنون ماده مخدر زامبی وارد کشور نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پرویز افشار در نشست خبری در مجتمع شقایق افزود: در شش ماه اخیر شاهد ورود ماده مخدر جدیدی به کشور نبوده‌ایم و کتامین نیز ماده مخدر جدیدی محسوب نمی‌شود.

وی بااشاره به جمع‌آوری معتادان، گفت: تعدادی از افرادی که به عنوان معتاد متجاهر تلقی می‌شوند. متکدیان، کارگران فصلی و بیماران مزمن روانی هستند با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با ستاد ساماندهی کلانشهر تهران قرار است افرادی که جمع آوری می‌شوند به فراخور مشکل خود به دستگاه‌های متولی ارجاع داده شوند.

وی با بیان اینکه جمع آوری معتادان متجاهر کار بسیار ساده‌ای است گفت: مهم اتفاقاتی است که پس از جمع آوری برای این افراد می‌افتد. به منظور جلوگیری از بازگشت آنان به چرخه اعتیاد برخورداری این افراد از خدمات اجتماعی، حمایت اجتماعی و بازتوانی از اهمیت زیادی برخوردار است. در سیستم‌های درمانی پیشرفته دنیا میزان موفقیت در درمان معتادان 35 تا 40 درصد است اما در ایران حدود 90 درصد از معتادان پس از ترک دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر توسعه ارائه خدمات کاهش آسیب به معتادان متجاهر اظهار کرد: بضاعت ما برای ایجاد چنین ظرفیتی در شهر تهران حدود 6000 نفر بوده است.

افشار با اشاره به اهمیت فضای مجازی اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با مسئولان پلیس فتا برگزار کردیم و ما سوءاستفاده از فضای مجازی در حوزه مواد مخدر را رصد می‌کنیم و گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد را به پلیس فتا منتقل می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیوع مواد مخدر میان ورزشکاران اظهار کرد: آماری در این زمینه وجود ندارد و میزان شیوع مواد مخدر در میان آنها قابل اعتنا نیست و نباید گمان کرد که جامعه ورزشی ایران آلوده به مواد مخدر و دوپینگ است.

وی با اشاره به شیوع استفاده از مواد مخدر در میان دانش آموزان گفت: سال 80 نیم درصد از جمعیت دانش آموزی تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند اما در سال 90 این آمار به دو برابر افزایش یافت و بدین ترتیب یک درصد از آنها مواد مخدر را تجربه کردند. البته این به معنای اعتیاد دانش آموزان نیست. ما برنامه‌های خوبی را برای دانش آموزانی که معتاد شده بودند اجرا کردیم.

وی با اشاره به آمار تجربه مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان گفت: 1.6 درصد دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و 2.6 درصد دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تجربه مصرف مواد مخدر را داشته‌اند. البته عمده مصرف مواد مخدر مربوط به افراد دارای تحصیلات زیر دیپلم است.

افشار در پاسخ به سوالی در زمینه توقف برنامه‌های مشترک با نهادهایی مانند شهرداری تهران گفت: هیچ برنامه‌ای رها نشده است. بر اساس قانون کسانی که در طرح‌هایی مانند محله هرندی جمع آوری شده‌اند سه ماه می‌توانند در اختیار شهرداری باشند و امکان نگهداری آنها بیش از این مدت از نظر قانونی فراهم نیست

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طرح‌های ما ادامه دارد تصریح کرد: جلسات متعددی با شهرداری تهران داشتیم و قرار شد 6000 نفر در شهر تهران ساماندهی شوند.

وی درباره مشکلات موجود برای تهیه وسایل مورد نیاز از کشورهای دیگر در شرایط پسابرجام گفت: ما نیازمند تعاملات بین المللی هستیم در دوران تحریم‌ها حتی از تحویل تجهیزات و تعمیرات آنها خودداری می‌کردند. در پسابرجام قدم‌های خوبی برداشته شده است و اخیرا دولت ژاپن در زمینه کمک‌های آموزشی و تجهیزات، نامه نگاری هایی کرده است و با اتحادیه اروپا نیز امیدواریم همکاری‌هایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی یکی شرکای کلیدی ماست ، افود: امسال علاوه بر مقابله با عرضه در حوزه کاهش مصرف مواد و پیشگیری نیز می‌توانیم همکاری داشته باشیم و از ظرفیت نیروی انتظامی در این زمینه بهره برده شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  با بیان اینکه در سال‌های 93 و 94 با سازمان بهزیستی و وزارت کار و رفاه اجتماعی برنامه ریزی‌هایی به منظور اشتغال زایی معتادان انجام دادیم گفت: جلسات خوبی نیز با کمیته امداد امام داشتیم و لازم است اعتبارات اشتغال زایی معتادان در یک صندوق تجمیع شود. البته قصد نداریم در سال جاری چندان وارد حوزه اشتغال شویم.

وی درباره بیمه معتادان اظهار کرد: در نیمه اول سال جاری دستورالعمل اجرایی این موضوع تدوین و در شورای عالی رفاه تصویب شد و سازمان بیمه سلامت این کار را انجام خواهد داد. برای سال جاری 32 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده با وزارت کار و رفاه اجتماعی این اعتبار دو برابر شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه زنان معتاد گفت: تاثیرپذیری زنان از مواد مخدر بیشتر است و آنها زودتر به معتاد متجاهر تبدیل می‌شوند. پیشگیری اولیه در این زمینه از اهمیت زیادی برخودار است و در این جهت وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و بهداشت نیز ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره به آموزش‌های پیش از ازدواج اظهار کرد: زوجین به منظور ازدواج باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و به آنان در زمینه مسائل مربوط به مواد مخدر نیز آموزش داده می‌شود. در واقع پیشگیری اولیه از اعتیاد جدی گرفته شده است.

وی با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری داشته‌ایم اظهار کرد: بانک اطلاعاتی زنان بهبود یافته از اعتیاد احصا شده است.

افشار افزود: زنان آسیب دیده در کلانشهرها، مراکز استان‌ها و مناطق حاشیه‌ای اولویت هستند در واقع دو گروه زنان و کودکان در اولویت ساماندهی هستند و ما از آنها به طور جدی حمایت می‌کنیم. چند مرکز نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

وی درباره مراکز مدیریت مصرف گفت: کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به دو استان کرمان و خوزستان که در این زمینه درخواست داشته‌اند اعلام کرده که می‌توانند در این حوزه اقدام کنند ولی استان تهران متقاضی این کار نبوده است.

افشار در پایان با اشاره به زنانه شدن اعتیاد اظهار کرد: 10 سال قبل سهم زنان از کل معتادان پنج درصد بود اما این آمار به 9 درصد رسیده است. با تداوم این روند با افزایش معتادان متجاهر روبرو خواهیم شد. این در حالیست که زنان اساس کانون خانواده هستند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران