پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433772 تاریخ : 1397/09/27-14:45:22
,5,
لنگراندازی کشتی‌های یونانی و آمریکایی در بازارهای سنتی قیر ایران

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی خبر داد

لنگراندازی کشتی‌های یونانی و آمریکایی در بازارهای سنتی قیر ایران

صادرکنندگان فعال فرآورده‌های نفت و پتروشیمی از حضور فعال شرکت‌های یونانی و آمریکایی در بازارهای صادراتی قیر ایران می‌گویند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بازار محصولات قیر صادراتی ایران رفته‌رفته در حال آب شدن است و دیگر آن چسبندگی سال‌های گذشته را ندارد و خریداران خارجی حالا به سمت تولیدکنندگان دیگر کشورها رفته‌اند. فعالان این بازار معتقدند که تنگناهایی که دولت در بازار ارز ایجاد کرده‌، تولیدات قیر پالایشگاه‌ها را بیشتر از گذشته در انبارها محبوس کرده و اگر این رویه ادامه داشته باشد، به زودی قیر صادراتی ایران از بازارهای جهانی رخت بر خواهد بست.

 برخی از فعالان اقتصادی در صنعت و تجارت فرآورده‌های نفتی به ویژه قیر، از ورود محموله‌های قیر دیگر کشورها به بازارهای سنتی ایران در منطقه خبر می‌دهند.

دراین‌باره، وحید شیخی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، از یونان به عنوان یکی از تصاحب‌کنندگان بازار قیر ایران در منطقه نام برد و گفت: به دنبال تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، طی نوامبر سال جاری اولین محموله قیر از یونان توسط کشتی Asphalt Synergy با 37 هزار تن ظرفیت در قطر تخلیه شد.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات به دست آمده، کشتی Atlantic Asphalt نیز با حدود 17 هزار تن ظرفیت در حال انتقال محموله قیر از بندر Agio Theodori یونان به مقصد امارات متحده عربی است و قرار است این محموله طی 22 ماه دسامبر در این کشور تخلیه شود.

شیخی در حاشیه نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، هم‌چنین از ورود یک محموله قیر از آمریکا به قطر خبر داد و افزود: این محموله قیر از ایالت نیواورلئان آمریکا توسط کشتی Asphalt  Splendor به ظرفیت 36 هزار تن بارگیری شده و به تازگی در بندر مسیعید قطر تخلیه شده است.

شیخی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، قیر تولیدی ایران سهم بالایی از بازار کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان را در دست داشت، افزود: در زمان جنگ تحمیلی، پالایشگاه‌های فعال کشور به دلیل شرایط خاص آن زمان، به سمت تولید سوخت مصرفی برای داخل سوق پیدا کردند و سایر فرآورده‌های نفتی از جمله وکیوم‌باتوم تولید شده توسط پالایشگاه‌ها به ناچار در بیابان‌های مرکزی کشور دور ریخته می‌شود که خطرات زیست‌محیطی برای مناطق مرکزی به همراه داشت.

وی ادامه داد: به همین خاطر، با همکاری دولت و بخش‌خصوصی، بازاریابی و صادرات این محصولات در دستورکار قرار گرفت و طی گذشت چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی، روند صادرات قیر از ایران آغاز شد و با توجه به کیفیت و نوع قیر تولیدی در پالایشگاه‌های داخل، این محصول خیلی زود سهم قابل توجهی از بازارهای بین‌المللی را تصاحب کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه نوسانات چند ماه اخیر در بازار ارز کشور، اعتماد به صادرات قیر را از فعالان این عرصه سلب کرده است، افزود: تداوم شرایط فعلی و اصرار دولت به برقراری بخشنامه‌های متعدد و متناقض هفته‌های اخیر، تهدیدی جدی برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به همراه خواهد داشت و بیم آن می‌رود که با توجه به محدودیت پالایشگاه‌ها در ذخیره و انبار کردن محصولات وکیوم‌باتوم، بار دیگر شاهد دورریز این محصولات در بیابان‌ها و معدوم‌سازی آن در کشور باشیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی همچنین به تعطیلی اسکله‌های صادراتی قیر فله ایران اشاره کرد و گفت: شرایط صادرات قیر به قدری دشوار شده است که در حال حاضر تمامی اسکله‌های صادراتی قیر فله در جنوب کشور به حالت تعطیل درآمده است، حال آنکه تا پیش از این به صورت شبانه‌روز، چندین کشتی در صف بارگیری قیر در این اسکله‌ها بودند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 490
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران