پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 509716 تاریخ : 1398/12/26-13:41:30
,23,17,
لزوم ارتقای فرهنگ مالیاتی

لزوم ارتقای فرهنگ مالیاتی

در هر سرزمین و جامعه ای مردم و دولت دو طرف نظام مالیاتی اند. برای اینکه نظام مالیاتی با حداکثر کارآمدی و اثربخشی همراه شود، باید هر دو طرف از یکدیگر شناخت جامعی داشته باشند. برآیند شناخت ها و اعتمادسازی به افزایش دانایی شهروندان حقیقی و حقوقی در زمینه ی ارزیابی به اهمیت مالیات و ضرورت پرداخت آن منجر می شود که اصطلاحا به آن فرهنگ مالیاتی میگویند.

بانک و صنعت، لزوم توسعه فرهنگی و آگاه‎سازی عموم مردم از مزایا و آثار مثبت پرداخت مالیات برای جامعه و تاثیرات قابل توجهی که مالیات در رشد و توسعه اقتصادی کشور و تحقق سیاست‌های کلان اقتصادی در مقاطع و برهه‎های مختلف به همراه دارد، امروز به‌وضوح برای همگان آشکار و مبرهن است. به عبارتی، بسیاری از صاحب‌نظران و نظریه‎پردازان معتقدند توسعه فرهنگی پیش‎نیاز هرگونه توسعه و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی است. بررسی بستر تاریخی توسعه در جهان نیز نشان می‎دهد، جوامعی که توسعه فرهنگی را مقدم بر سایر زمینه‎های توسعه‎ای قرار می‎دهند، به شکلی مطمئن‎تر به سطوح و ابعاد دیگر توسعه دست پیدا می‎کنند.
شواهد و تجربیات توسعه‌یافتگی کشورها نیز آشکارا نشان می‌دهد توسعه فرهنگی، برخلاف آنچه پیش از آن تصور می‌شد، مقدم بر توسعه سیاسی و اقتصادی است. می‎توان این‌گونه نتیجه‎گیری کرد که فرهنگ و هنر، ستون‎ها و بنیان جوامع را پی‌ریزی و استوار می‎گردانند و دوام و بقای هر جامعه، منوط به اصول و ارزش‎های فرهنگی حاکم بر آن جامعه است; چراکه فرهنگ به جامعه و شهروندان جامعه هویت و اصالت می‎بخشد و این امر پشتوانه محکم و قابل‎اطمینانی برای توسعه به شمار می‎رود. پس اگر فرض بنیادی آن باشد که فرهنگ پیش‏نیاز هرگونه تغییر و تحول در سطح کلان جامعه است و بدون وجود این بستر فرهنگی نمی‏ توان انتظار داشت برنامه ‏های کلان توسعه ای به سرانجام مورد‏نظر برسند، پس باید به فرهنگ، به‎عنوان مجموعه‏ ای از باورها و نگرش‏ها و اعتقادات قلبی که در یک جامعه ساری و جاری بوده و شیوه زندگی و سبک تعاملات میان افراد آن جامعه را تشکیل می‏دهد، اهمیتی دوچندان دهیم. بدیهی است اگر شیوه و سبک زندگی افراد جامعه بر مبنای فرهنگی قوی و برگرفته از رویکردهای توسعه ‏ای حاکم بر جامعه باشد، به سهولت می‏ توان بنیادهای توسعه پایدار را بر آن استوار ساخت و شاهد بهترین تعامل و ارتباط میان افراد و جامعه و سازگاری این جامعه با جهان پیرامون بود.
شهروندان ایران امروز بیش از هر زمان به آثار متعدد و مزایای پرشمار پرداخت مالیات در آبادانی و عمران شهرها و روستاها و توسعه زیرساخت‌های شهری و همچنین پیشبرد اهداف دولت در حوزه‌های امنیت، بهداشت، آموزش و تامین مالی امور جاری کشور آگاهی و اشراف دارند. این اشراف نسبی به مقوله مالیات و کارکردهای آن، البته ماحصل برنامه‌های تحول‌آفرین فرهنگ‌سازی مالیاتی و همچنین اطلاع‌رسانی‌های موثر و بهنگام در مقاطع گوناگون است. اکنون که نظام مالیاتی کشور در آستانه تبدیل شدن به یک نظام نوین مالیاتی قرار گرفته و طرح جامع مالیاتی به‌عنوان یک سیستم پیشرفته اطلاعات مالیاتی، نظام مالیاتی را در معرض یک دگرگونی ساختاری، یکپارچگی و شفافیت هر چه تمام‌تر قرار داده، نیاز است تا فرهنگ مالیاتی کشور نیز به‌موازات این گذار و توسعه فناوری‎های نظام مالیاتی، ارتقا یابد. تردیدی نیست که با اجرای کامل طرح جامع مالیاتی و توسعه فرهنگ مالیاتی، به دنبال دیگر اصلاحات صورت گرفته از جمله اصلاح قوانین مالیاتی و گسترش پایه‌های مالیاتی، عملا زمینه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در ادامه رشد و تعالی اقتصاد کشور، بیش از هر زمان دیگر فراهم خواهد شد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 355
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران