پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495678 تاریخ : 1398/10/04-13:27:30
,23,17,
لزوم ارتقای فرهنگ مالیاتی

لزوم ارتقای فرهنگ مالیاتی

بخش قابل توجهی از بودجه کشور در طی دهه‌های گذشته از محل فروش نفت تامین شده و همین رویه غلط و اشتباه، اقتصاد کشور را به اقتصادی نفتی یا اقتصاد موسوم به تک محصولی و خام فروشی مبدل نموده است، که با توجه به شرایط کنونی می بایست برای اتخاذ تدابیری هوشمندانه با هدف جایگزین ساختن شیوه‌های کسب درآمد برای کشور تلاش نمود تا با تکیه بر آن احتیاجات و منابع مالی مورد نیاز تامین شود.

بانک و صنعت، مرسوم‌ترین و متدوال‌ترین راهکار برای پر کردن چنین خلاء و فقدانی را می‌باید با اجرایی ساختن سیاست‌های مالیات ستانی صحیح و منطقی پر نمود. 

یکی از تفاوت‌های جدی و برجسته جوامع توسعه یافته با جوامعی همچون ایران به فرهنگ پرداخت مالیات معطوف می‌شود. به واقع در کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته که از اقتصاد آن‌ها به عنوان اقتصادی مقتدر و تاثیرگذار در جهان یاد می‌شود، فرهنگ پرداخت مالیات در لایه‌ها و طبقات اجتماعی گوناگون نهادینه شده و عدم پرداخت آن از سوی آحاد جامعه، فارغ از جایگاه حقیقی و حقوقی که از آن برخوردارند نه تنها یک رفتار نامتعارف بلکه جرم تلقی می‌شود، آنچنان که سوابق گذشته نیز نشان می‌دهد حتی مقامات سیاسی و چهره‌های شاخص کشور‌های توسعه یافته نیز در صورت فرار مالیاتی با مجازات و محکومیت مواجه خواهند شد. برخلاف آن در ایران، بخش قابل توجهی از عموم مردم در صدد پیدا کردن راهکار‌های مقتضی برای فرار از پرداخت مالیات هستند و گویی هر کسی که به پرداخت مالیات مبادرت می‌ورزد، به نوعی دچار ضرر، زیان و خسران اقتصادی شده است.
در طول سالیان اخیر، تلاش‌های بسیاری برای لحاظ نمودن برخی اصلاحات مالیاتی عملیاتی شده است. باید به نحوی اقدام شود که عموم مردم جامعه، تاثیرات پرداخت مالیات را در زندگی روزمره خویش لمس کنند، زیرا بخش قابل توجهی از افرادی که از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند یا حداقل آن را به نحوی منطقی و عادلانه پرداخت نمی‌کنند، تصور می‌کنند مبلغی را که به عنوان مالیات به دستگاه ذی ربط پرداخت می‌کنند در راستای رفاه اجتماعی و توسعه جامعه به کار گرفته نمی‌شود که این ذهنیت و تفکر مغشوش و معیوب به شدت نیازمند اصلاح است. در صورتی که آثار پرداخت مالیات در سیستم حمل و نقل عمومی و شهری، بهداشت عمومی، ساخت، احداث و توسعه عمرانی کشور، نظام آموزشی این مرز و بوم و بسیاری از حوزه‌های دیگر نمود و بروز داشته باشد، عدم پرداخت مالیات نه تنها یک امتیاز مثبت محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند به اقدامی شرم آور نیز تبدیل شود.
در این میان با فرهنگ سازی مالیاتی این باور توسعه می یابد که با پرداخت مالیات، دولت بهتر می تواند خدمات خود را ارائه دهد و در حقیقت وصول کامل مالیات، گام مهمی در راستای تحقق سیاست اقتصادی دولت است، آگاه ساختن مردم در مورد نقش مالیات در توسعه و رونق اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و اینکه مالیات ابزاری برای توزیع بهتر و عادلانه درآمدها است که در نهایت به همه اقشار جامعه به ویژه اقشار کم درآمد اختصاص می یابد. با فرهنگ سازی مالیاتی صحیح می توان شهروندان را از نقش مالیات در توسعه کشور و توزیع عادلانه ثروت و درآمد در جامعه آگاه ساخت، که نهایتا منجر به بهبود وضعیت بهداشت، آموزش، حمل ونقل، ارتباطات و دیگر اجزاء زیرساخت اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد شد.باید با اطلاع رسانی لازم به شهروندان آن ها را آگاه کرد که درآمدهای مالیاتی، هزینه خدمات عمرانی در سطح کشوررا تامین می کند و در مصارفی از جمله تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی،ایجاد فضاهای تفریحی،ترمیم خیابان ها و معابر شهری و … مورد استفاده قرار می گیرد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 320
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران